1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. De 4e Anti-witwas-richtlijn ("AMLD4")

De 4e Anti-witwas-richtlijn ("AMLD4")

Op 20 mei 2015 heeft het Europees Parlement de nieuwe anti-witwas-richtlijn aangenomen, de "AMLD4". Deze richtlijn tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme moet door de lidstaten zijn ingevoerd vóór 26 juni 2017.In Nederland is thans de Europese anti-witwas-regelgeving geïmplementeerd in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (de "Wwft"). Op grond van deze  wet zijn o.a. advocaten en nota...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 22 juli 2015
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Op 20 mei 2015 heeft het Europees Parlement de nieuwe anti-witwas-richtlijn aangenomen, de "AMLD4". Deze richtlijn tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme moet door de lidstaten zijn ingevoerd vóór 26 juni 2017.

In Nederland is thans de Europese anti-witwas-regelgeving geïmplementeerd in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (de "Wwft"). Op grond van deze  wet zijn o.a. advocaten en notarissen bij specifiek omschreven transacties verplicht om de uiteindelijk belanghebbenden (de zgn. UBO's, de 'ultimate beneficial owners') te identificeren en ongebruikelijke transacties te melden.

Wie is aan te merken als een UBO? Een uiteindelijk belanghebbende is:

  1. een natuurlijke persoon die een belang houdt van meer dan 25% van het kapitaalbelang of meer dan 25% van de stemrechten kan uitoefenen in de aandeelhoudersvergadering van een rechtspersoon anders dan een stichting, dan wel op andere wijze feitelijke zeggenschap kan uitoefenen in deze rechtspersoon (tenzij deze rechtspersoon een beursvennootschap is);

  2. een begunstigde van 25% of meer van het vermogen van een stichting of een trust of degene die bijzondere zeggenschap heeft over 25% of meer van het vermogen van een stichting of een trust.


Deze regelgeving is een (in sommige gevallen zware) belasting van de praktijk van een notaris of advocaat. Ook voor onze cliënten in het soms geen sinecure om deze (persoons)gegevens te overleggen, aangezien het niet zelden gaat om privacy-gevoelige informatie. In de periode voorafgaand aan het aannemen van de AMLD4 is vanuit de KNB (Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie) en Minister Dijsselbloem gepleit voor een zo gering mogelijke toename van de regelgeving op dit gebied. Echter, verscherping van de Europese strijd tegen witwassen,  belastingontduiking en financiering van terrorisme heeft de doorslag gegeven.

Het aannemen van de AMLD4 heeft ongetwijfeld gevolgen voor de juridische en financiële dienstverlening en de vragen van deze dienstverleners waarmee cliënten zullen worden geconfronteerd. Daarnaast zal het ook gevolgen hebben voor de inhoud van de Wwft. Op korte termijn zullen cliënten hier nog niets van merken, maar achter de schermen zal het notariaat zich bezig moeten gaan houden met de nieuwe eisen. En het zal zich ook moeten voorbereiden op  uitgebreidere taken zoals die zijn opgenomen in de AMLD4 zoals het UBO-register, waarop ik in een apart artikel nader zal ingaan.

Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn zullen wij er hier op deze kennispagina's uiteraard aandacht aan besteden.