De richtlijn betreffende consumentenrechten (2011/83/EU) moet eind 2013 in de Nederlandse wet zijn geïmplementeerd. In een vorig blogbericht informeerden wij u al over de ophanden zijnde wijziging van de e-commerce regels en de daardoor ontstane wijzigingen ten aanzien van de informatieverplichtingen. In dit bericht gaan we nader in op het herroepingsrecht ten aanzien van fysieke producten die door de consument online zijn besteld.
Herroepingsrecht
Bij verkoop op afstand kan de consument de goederen niet testen en inspecteren voordat hij de overeenkomst sluit. De consument moet daarom na ontvangst van de goederen alsnog de kans krijgen om dit te doen, voor zover dit noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen na te gaan. Wanneer de consument niet tevreden is over het product, om welke reden dan ook, dan dient hij een herroepingsrecht te hebben. Het herroepingsrecht is het recht van de consument om een aankoop binnen (nu nog) zeven werkdagen na ontvangst van de zaak ongedaan te maken.
Verlengde termijn
De termijn waarbinnen de consument zijn herroepingsrecht moet uitoefenen verstrijkt 14 dagen na de dag waarop de consument de goederen heeft ontvangen. De lidstaten van de Europese Unie hanteren op dit moment nog verschillende herroepingstermijnen. De richtlijn consumentenbescherming heeft onder meer tot doel om deze herroepingstermijnen tussen lidstaten (voor alle overeenkomsten op afstand en overeenkomsten gesloten buiten verkoopruimten) gelijk te trekken.
Wanneer de handelaar de consument niet de verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft versterkt, wordt de herroepingstermijn verlengd tot 12 maanden na het einde van de oorspronkelijk vastgestelde herroepingstermijn (dit was 3 maanden). Wanneer de handelaar toch nog de bewuste informatie verstrekt binnen deze 12 maanden, dan verstrijkt de herroepingstermijn 14 dagen na de dag, waarop de consument alsnog de bewuste informatie heeft ontvangen.
Producten retour zenden
Nadat de consument gebruik heeft gemaakt van zijn herroepingsrecht, dient hij de goederen terug te zenden binnen 14 dagen nadat hij de handelaar heeft medegedeeld dat hij de overeenkomst herroept. De handelaar dient alle van de consument ontvangen betalingen te vergoeden. Dit moet volgens de richtlijn onverwijld en in elk geval uiterlijk 14 dagen na de dag waarop hij wordt geïnformeerd over de beslissing van de consument om de overeenkomst te herroepen.
Waardevermindering tijdens herroepingstermijn
Sommige consumenten maken gebruik van hun herroepingsrecht, nadat zij de goederen meer dan noodzakelijk gebruikt hebben om de aard, de kenmerken en de werking ervan vast te stellen. De consument dient in een dergelijk geval zijn herroepingsrecht niet te verliezen, maar is wel aansprakelijk is voor het waardeverlies van de goederen. Het uitgangspunt dient te zijn dan de consument, om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen te controleren, deze slechts op dezelfde manier mag hanteren en inspecteren als hij dat in een winkel zou mogen doen. De consument mag dus bijvoorbeeld wel een kledingstuk passen, maar dit niet gedurende langere tijd dragen. De consument dient de goederen tijdens de herroepingstermijn met gepaste zorg te hanteren en te inspecteren. Doet hij dit niet, dan is hij aansprakelijk voor de ontstane waardevermindering.
Geen informatie over herroepingsrecht, geen vergoeding waardevermindering
In de richtlijn is in art. 14 lid 2 het volgende opgenomen:
‘De consument is alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het behandelen van de goederen dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen. De consument is in geen geval aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig artikel 6 lid 1, onder h), informatie over het herroepingsrecht te verstrekken.’
In artikel 6 lid 1 onder h) is opgenomen dat de handelaar de consument dient te informeren over verschillende aspecten van het herroepingsrecht. Wanneer de handelaar dit niet doet, wordt de herroepingstermijn verlengd van 14 dagen naar 1 jaar.
Op dit moment is onduidelijk of art. 14 lid 2 alleen ziet op de waardevermindering van de goederen, die is ontstaan om de aard, de kenmerken en de werking ervan vast te stellen, of ook op de waardevermindering die is opgetreden wanneer de consument de goederen meer dan noodzakelijk heeft gebruikt. Wanneer de consument niet aansprakelijk zou zijn voor waardevermindering van goederen die meer dan noodzakelijk zijn gebruikt (de consument is bijvoorbeeld kleding gaan dragen en wassen), dan komen de kosten van dit gebruik na herroeping voor rekening van de handelaar. Dit is een zware sanctie voor het niet informeren van de consument over het herroepingsrecht. Het is de vraag of dit daadwerkelijk de bedoeling is, of dat er bij de implementatie van de richtlijn een andere keuze zal worden gemaakt. Wij zullen u uiteraard op deze kennispagina op de hoogte houden over deze en andere ontwikkelingen betreffende de nieuwe e-commerceregels.
Dit bericht gaat alleen over het herroepingsrecht ten aanzien van fysieke producten en de belangrijkste gevolgen daarvan. In volgende berichten zullen we uitgebreid stilstaan bij de uitzonderingen op het herroepingsrecht en de formele vereisten van de informatieverplichtingen ten aanzien van het herroepingsrecht.
De nieuwe e-commerce regels: het herroepingsrecht ten aanzien van fysieke producten
De richtlijn betreffende consumentenrechten (2011/83/EU) moet eind 2013 in de Nederlandse wet zijn geïmplementeerd. In een vorig blogbericht informeerden wij u al over de ophanden zijnde wijziging van de e-commerce regels en de daardoor ontstane wijzigingen ten aanzien van de informatieverplichtingen. In dit bericht gaan we nader in op het herroepingsrecht ten aanzien van fysieke producten die door de consument online zijn besteld.HerroepingsrechtBij verkoop op afstand kan de consument de goe...
Leestijd
Auteur artikel
Neeltje van der Veeken (uit dienst)
Gepubliceerd
22 januari 2013
Laatst gewijzigd
16 april 2018