1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. De nieuwe e-commerce regels: informatieverplichtingen

De nieuwe e-commerce regels: informatieverplichtingen

Eerder berichtten wij u al over de ophanden zijnde wijziging van de e-commerce regels. De richtlijn betreffende consumentenrechten (2011/83/EU) moet eind 2013 in de Nederlandse wet zijn geïmplementeerd. In dit bericht gaan wij in op de informatie die verkopers voor het sluiten van de overeenkomst aan de consument moet verstrekken.InformatieverplichtingenOp dit moment zijn in de Nederlandse wet al verschillende informatieverplichtingen opgenomen, waaraan website- en webshophouders zich moeten...
Leestijd 
Auteur artikel Neeltje van der Veeken (uit dienst)
Gepubliceerd 20 december 2012
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Eerder berichtten wij u al over de ophanden zijnde wijziging van de e-commerce regels. De richtlijn betreffende consumentenrechten (2011/83/EU) moet eind 2013 in de Nederlandse wet zijn geïmplementeerd. In dit bericht gaan wij in op de informatie die verkopers voor het sluiten van de overeenkomst aan de consument moet verstrekken.

Informatieverplichtingen
Op dit moment zijn in de Nederlandse wet al verschillende informatieverplichtingen opgenomen, waaraan website- en webshophouders zich moeten houden. De nieuwe richtlijn bevat een aantal aanpassingen ten aanzien van deze informatieverplichtingen, waardoor ook webshophouders meer gegevens dienen te vermelden op hun website dan onder het oude regime. In dit bericht zullen wij de volgende wijzigingen in informatieverplichtingen behandelen:

a)      Informatie over contactgegevens;
b)      Informatie over waarborgsommen en financiële garanties;
c)      Informatie over het herroepingsrecht.

a) Informatie over contactgegevens
De informatieverplichtingen ten aanzien van de vermelding van contactgegevens van de verkoper (zoals nu opgenomen in de Wet Koop op Afstand) worden door de komst van de richtlijn uitgebreid. Op dit moment dient de verkoper van goederen zijn adres slechts bekend te maken, wanneer hij een vooruitbetaling van de prijs of een gedeelte daarvan wil ontvangen. In de richtlijn is echter opgenomen dat ook bij het ontbreken van een dergelijke voorwaarde, de verkoper vóór het sluiten van de overeenkomst zijn contactgegevens (waaronder zijn geografische adres, telefoonnummer, faxnummer en zijn e-mailadres) bekend moet maken

b) Informatie over waarborgsommen en financiële garantie
Een belangrijke aanvulling op de huidige regelgeving,  is dat een verkoper het bestaan en de voorwaarden van waarborgsommen of andere financiële garanties die de consument op zijn verzoek moet betalen of bieden, voor het sluiten van de overeenkomst dient te vermelden. Hieronder valt ook het blokkeren van een bedrag op de creditcard van de consument.

c) Informatie over het herroepingsrecht
Het herroepingsrecht is het recht van de consument om een aankoop binnen (nu nog) zeven werkdagen na ontvangst van de zaak ongedaan te maken. Wanneer de consument af ziet van de koop, kan de verkoper aan de koper geen vergoeding in rekening brengen, buiten ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak.

In de nieuwe regelgeving is opgenomen dat de verkoper dient te vermelden dat de consument de kosten voor het terugsturen van de goederen dient te betalen en, indien de goederen door hun aard niet per gewone post kunnen worden teruggezonden, wat de kosten voor die terugzending zijn.

De richtlijn bevat verder twee informatieplichten die zien op situaties waarin het herroepingsrecht beperkt of uitgesloten kan worden:

  • Wordt al met de nakoming van de overeenkomst begonnen binnen de termijn dat voor de consument de bedenktijd nog geldt (denk daarbij bijvoorbeeld aan levering van elektriciteit), dan moet de verkoper vermelden dat de consument een redelijke vergoeding voor de reeds geleverde diensten dient te betalen.

  • Indien geen herroepingsrecht van toepassing is (bijvoorbeeld bij hygiëne producten), dient dit ook te worden vermeld. Bovendien moet de consument worden geïnformeerd over de omstandigheden waardoor hij zijn herroepingsrecht kan verliezen.


Daarnaast stelt de nieuwe richtlijn dat de verkoper de consument een formulier moet verstrekken, dat door de consument gebruikt kan worden voor het uitoefenen van zijn herroepingsrecht.

Wanneer moet de informatie worden verstrekt?
Het huidige regime van informatieverstrekking zal met de implementatie van de nieuwe richtlijn nauwelijks wijzigen. Nog steeds moet de informatie vóórdat de overeenkomst tot stand komt beschikbaar worden gesteld op een wijze die passend is voor de gebruikte communicatiemiddelen en in een duidelijke en begrijpelijke taal. Daarenboven moet de verkoper alle informatie nogmaals bij de bevestiging van de overeenkomst vermelden.

Melding van betalingsverplichting
Bovendien geldt voor overeenkomsten die op elektronische wijze tot stand komen onder andere dat de verkoper ervoor moet zorgen dat de consument, op het moment dat deze zijn order plaatst, expliciet erkent dat de bestelling een betalingsverplichting inhoudt. Indien bijvoorbeeld de bestelling wordt gedaan door te klikken op een knop dan dient die knop te worden aangemerkt met (alleen) de woorden ‘bestelling met betalingsverplichting’ of een vergelijkbare tekst. Mijns inziens is dit een onnodige nieuwe bepaling, die er – ten onrechte – vanuit gaat dat internetgebruikers weinig verstand hebben van online aankopen en per ongeluk een bestelling zouden plaatsen, zonder dat ze weten dat het geld gaat kosten.

Seminar over de nieuwe e-commerce regels
Wilt u meer weten over deze en andere wijzigingen in de e-commerce regels? Bezoek dan ons seminar op 17 januari 2013.