1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Een sterk merk is goud waard, zeker in tijden van crisis!

Een sterk merk is goud waard, zeker in tijden van crisis!

Ook A-merken maken turbulente tijden door. NOS bericht dat de omzet van A-merken vorig jaar is gedaald ten opzichte van die van huismerken. Gebleken is dat consumenten zich steeds meer focussen op de prijs. Zou dit het einde betekenen van de (duurdere) A-merken?De omzet van A-merken groeide in 2009 slechts met 2,2 procent, waarvan zelfs 1,4 is te wijten aan omzetstijging van de sigarettenmerken. Daarentegen zagen de huismerken zoals Albert Heijn, Jumbo, Euroshopper en C1000 hun omzet juist me...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 25 februari 2010
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Ook A-merken maken turbulente tijden door. NOS bericht dat de omzet van A-merken vorig jaar is gedaald ten opzichte van die van huismerken. Gebleken is dat consumenten zich steeds meer focussen op de prijs. Zou dit het einde betekenen van de (duurdere) A-merken?

De omzet van A-merken groeide in 2009 slechts met 2,2 procent, waarvan zelfs 1,4 is te wijten aan omzetstijging van de sigarettenmerken. Daarentegen zagen de huismerken zoals Albert Heijn, Jumbo, Euroshopper en C1000 hun omzet juist met 7 procent groeien. De economische crisis houdt de consument in zijn greep, en daarnaast is het aanbod van huismerken tegenwoordig veel groter.

Sterke merken zien hun omzet nog steeds fors stijgen (getuige bijvoorbeeld Pampers met 20 procent, Ola met 9 procent en Ariel met 11 procent).  Ook weten typische Hollandse merken zoals Hak, Mona, Croma en Honig zich goed staande te houden tijdens deze zwaardere tijden. Net zoals multinationals als Unilever, Procter & Gamble en Heinz die sommige merken nog steeds een sterke groei zagen doormaken.

Uit deze informatie blijkt eens te meer dat een sterk merk goud waard is, zelfs in tijden van economische crisis. Alles over merken, merkbeleving en merkbescherming leert u tijdens [intlink id="1919" type="post"]onze Workshop op 24 maart a.s.[/intlink].