Sinds 31 maart 2010 is de Crisis- en herstelwet van kracht. De wet zorgt voor kortere procedures, waardoor bouwprojecten sneller kunnen worden uitgevoerd. Om bouwprojecten, waaronder de bouw van twintig of meer woningen, is onder de Crisis- en Herstelwet het relativiteitsvereiste geïntroduceerd. Een omwonende is een belanghebbende bij een besluit tot vaststelling van een bestemmingsplan als dat plan de bouw van woningen mogelijk maakt waarop de betreffende omwonende zicht heeft. Als gevolg van de relativiteitseis kan een omwonende in een procedure tegen een dergelijke bestemmingsplan zich niet beroepen op het gegeven dat de normen die gelden voor geluidsbelasting bij de nieuw te bouwen woningen niet in acht worden genomen.
Inmiddels heeft de Afdeling bestuurrechtspraak van de Raad van State (AbRvS) in haar uitspraken van 19 januari 2011 (201006426/1/R2, LJN: BP1352) en 2 maart 2011 (201006859/1/R2, LJN: BP6388) de relativiteitstoets toegepast. De AbRvS oordeelde dat de omwonenden zich niet kunnen beroepen op het niet in acht nemen van de normen van de Wet geluidhinder voor zover het betreft de geluidbelasting van respectievelijk een chemisch bedrijf en een champignonkwekerij ter hoogte van de op te richten woningen. Wel kan een belanghebbende zich beroepen op de normen die de Wet geluidhinder stelt, indien een bestemmingsplan de aanleg of verbreding van een weg mogelijk maakt waarvan ook hij nadelige geluidseffecten voor zijn woonsituatie moet vrezen. Die mogelijkheid bestaat ook indien hij volstaat met aannemelijk te maken dat de aanleg of verbreding zal leiden tot overschrijding van de hoogst toelaatbare geluidbelasting van woningen in zijn directe omgeving en daarmee tot nadelige geluidseffecten op zijn woonsituatie.
Naast de relativiteitseis is het op grond van de Crisis- en Herstelwet niet toegestaan om na afloop van de termijn voor het instellen van beroep nog beroepsgronden aan te voeren. In de uitspraak van 2 maart 2011 heeft de AbRvS wel bepaald dat het op de weg van de gemeente ligt om duidelijkheid te verschaffen omtrent de wijze waarop rechtsmiddelen kunnen worden aangewend tegen een besluit dat vast onder de reikwijdte van de Crisis- en Herstelwet. Indien voornoemde uitspraak had de gemeente dit vergeten te vermelden in de rechtsmiddelverwijzing. Volgens de AbRvS kan in die situatie aan een belanghebbende niet worden tegengeworpen dat hij niet binnen de termijn voor het instellen van beroep geen gronden heeft aangevoerd. Het is overigens maar zeer de vraag of de AbRvS in de toekomst hier ook zo soepel mee om zal blijven gaan. Op enig moment wordt wellicht een ieder geacht deze beperking van de wet te kennen.
Eerste rechtspraak relativiteitsvereiste onder Crisis- en Herstelwet
Sinds 31 maart 2010 is de Crisis- en herstelwet van kracht. De wet zorgt voor kortere procedures, waardoor bouwprojecten sneller kunnen worden uitgevoerd. Om bouwprojecten, waaronder de bouw van twintig of meer woningen, is onder de Crisis- en Herstelwet het relativiteitsvereiste geïntroduceerd. Een omwonende is een belanghebbende bij een besluit tot vaststelling van een bestemmingsplan als dat plan de bouw van woningen mogelijk maakt waarop de betreffende omwonende zicht heeft. Als gevolg va...
Leestijd
Auteur artikel
Jasper Molenaar
Gepubliceerd
29 april 2011
Laatst gewijzigd
16 april 2018