Het kabinet heeft op 31 januari 2012 ingestemd met het verzoek van de gezamenlijke pensioenuitvoerders om de verhoging van de fiscale pensioenrichtleeftijd van 65 naar 66 en vervolgens naar 67 jaar niet in twee stappen (2013 en 2015), maar in één stap (2014) te doen. Reden is vermindering van de uitvoeringslasten voor de pensioenuitvoerder. Door deze voorgenomen vereenvoudiging gaat ook de aanpassing van de AOW-inbouw een jaar later in.
Het betreffende wetsvoorstel (33 046) vloeit rechtstreeks voort uit het op 10 juni 2011 door het kabinet met de sociale partners gesloten pensioenakkoord. Belangrijk uitgangspunt is dat zowel de AOW- als de fiscale pensioenrichtleeftijd gekoppeld worden aan de ontwikkeling van de levensverwachting. Dit wil zeggen dat de AOW-leeftijd in 2020 naar 66 gaat en naar verwachting in 2025 naar 67. Om de vijf jaar zal er een berekeningsmoment zijn op basis van cijfers van het CBS. Blijkt hieruit dat de AOW-leeftijd verhoogd moet worden, dan gaat deze verhoging 11 jaar later in. Dit betekent dat vóór 2014 duidelijk zal zijn of de AOW-leeftijd opnieuw moet worden verhoogd (67), met ingang van 2015, waarna vervolgens de aankondigingstermijn van 11 jaar begint te lopen.
Het verhogen van de fiscale pensioenrichtleeftijd vindt plaats op een eerder moment dan de verhoging van de pensioenleeftijd in de AOW. Met ingang van 2014 wordt immers de fiscale pensioenrichtleeftijd verhoogd naar 67 jaar en hierna wordt deze richtleeftijd op vergelijkbare wijze als de AOW-leeftijd gekoppeld aan de levensverwachting. Door deze verhoging van de richtleeftijd is sprake van een beperking van het op te bouwen pensioen. Deze wijziging ziet overigens enkel op toekomstige pensioenopbouw, zodat bestaande aanspraken niet worden aangetast.
Tweede pijlerpensioen
Dit wetsvoorstel staat formeel los van de afspraken over pensioen tussen werkgever(s) en werknemers. De sociale partners zijn aan zet voor het ontwerpen van een nieuw pensioencontract. Het gaat dan om de arbeidsvoorwaarde pensioen. Door de beperking van de fiscale ruimte voor opbouw van pensioenaanspraken vanaf 2014 zullen zeer veel bestaande pensioenregelingen gewijzigd moeten worden. Dit vergt niet alleen tijdig overleg maar ook een heldere communicatie.
Naar verwachting zal binnenkort meer duidelijk worden over zowel het eerste als het tweede pijlerpensioen. Er wordt intussen voor gepleit de AOW-leeftijd sneller te verhogen. Via de kennisportal van de sectie arbeidsrecht van Dirkzwager wordt u op de hoogte gehouden van de verdere besluitvorming.
Fiscale pensioenrichtleeftijd 67 jaar in 2014
Het kabinet heeft op 31 januari 2012 ingestemd met het verzoek van de gezamenlijke pensioenuitvoerders om de verhoging van de fiscale pensioenrichtleeftijd van 65 naar 66 en vervolgens naar 67 jaar niet in twee stappen (2013 en 2015), maar in één stap (2014) te doen. Reden is vermindering van de uitvoeringslasten voor de pensioenuitvoerder. Door deze voorgenomen vereenvoudiging gaat ook de aanpassing van de AOW-inbouw een jaar later in.Het betreffende wetsvoorstel (33 046) vloeit rechtstreeks...
Leestijd
Auteur artikel
Henk Hoving
Gepubliceerd
21 februari 2012
Laatst gewijzigd
16 april 2018