1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Gebruik asterisk door Vodafone = geen merkgebruik

Gebruik asterisk door Vodafone = geen merkgebruik

*bliep is een telecomprovider: ‘Zij biedt diensten en producten aan op het gebied van prepaid telefonie- en internetabonnementen, waarbij zij zich met name op jongeren richt”. *Bliep is houder van de volgende (Benelux-) beeldmerken:                          Ook Vodafone is een telefomprovider: ‘Vodafone biedt diversie producten en diensten aan, zoals telefoonabonnementen, prepaid diensten, SIM-kaarten en itnernetnet diensten. Vodafone richt zich daarbij op een breed publiek’. Vodafone zette e...
Leestijd 
Auteur artikel Esther Mommers (uit dienst)
Gepubliceerd 10 maart 2014
Laatst gewijzigd 16 april 2018
*bliep is een telecomprovider: ‘Zij biedt diensten en producten aan op het gebied van prepaid telefonie- en internetabonnementen, waarbij zij zich met name op jongeren richt”. *Bliep is houder van de volgende (Benelux-) beeldmerken:

 load                        load (2)

 Ook Vodafone is een telefomprovider: ‘Vodafone biedt diversie producten en diensten aan, zoals telefoonabonnementen, prepaid diensten, SIM-kaarten en itnernetnet diensten. Vodafone richt zich daarbij op een breed publiek’.

 Vodafone zette eind 2013 de reclamecampagne “Vodafone stunt via asterisk” in de markt. Onder andere het volgende beeld werd daarbij gebruikt:

 load (3)

Bliep stelt dat het gebruik door Vodafone van de asterisk(en) in deze reclamecampagne, een inbreuk vormt op haar merkrechten en verzoekt de voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam om Vodafone ieder gebruik (in het economisch verkeer) van het asterisk * teken te verbieden.

Argumenten

*bliep stelt dat zij als merkhouder van (o.a.) de beeldmerken hierboven als enige het recht heeft het asteriskteken als beeldmerk te gebruiken en daarom Vodafone ieder gebruik (in het economisch verkeer) daarvan te kunnen verbieden. Vodafone verweert zich met de stelling dat het asteriskteken door haar niet als merk wordt gebruikt. Zij gebruikt haar asterisk slechts als teken voor voetnoot, om naar verdere informatie te verwijzen en *bliep kan dat gebruik niet verbieden.

Oordeel van de rechtbank Amsterdam

‘Geoordeeld wordt dat bij de wijze waarop Vodafone het asteriskteken in haar reclame-uitingen gebruikt, dat teken weliswaar opvallend aanwezig is, maar dat daarmee nog niet sprake is van een gebruik ter onderscheiding van haar waren of diensten met dat asteriskteken.’

De rechtbank Amsterdam oordeelt dat de asterisk van Vodafone niet als merk wordt gebruikt. Het merk dat Vodafone gebruikt is ‘Vodafone’, welk merk ook te zien is op de poster. Doordat de asterisk wordt gebruikt in combinatie met dit merk, wordt nog versterkt dat de asterisk niet als merk zal worden opgevat door het publiek. Het gebruik van een asteriskteken door bedrijven komt veel voor. Vodafone heeft naar het oordeel van de Rechtbank aan het ‘algemeen gebruik’ van de asterisk (slechts) twee elementen toegevoegd, namelijk:

-          de asterisk is prominent aanwezig en;
-          de asterisk wordt gebruikt als verwijzingsteken naar extra voordeel.

Dit betekent niet dat de asterisk als merk wordt gebruikt. Bovendien, mocht de asterisk wel als zodanig worden gebruikt, dan stemt het door Vodafone gebruikte asteriskteken niet zoveel overeen met het beeldmerk van *bliep dat er gevaar voor verwarring bestaat. De vorderingen van *bliep worden afgewezen, Vodafone mag (voorlopig) de asterisk in haar campagne (blijven) gebruiken om te verwijzen naar additionele informatie op de manier zoals hierboven weergegeven.