1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Gebruik Renaultspecialist in logo verboden

Gebruik Renaultspecialist in logo verboden

Renault heeft met succes het gebruik van “Renaultspecialist” door een niet officiële Renault-dealer in diens logo kunnen verbieden. Eerder lukte het Porsche ook al de term Porschespecialist te verbieden. Deze uitspraken bevestigen dat het eenvoudiger wordt voor (bekende) merkhouders om merkgebruik door niet officiële dealers te verbieden.In de Renault-zaak wordt Van den Brink, automobielbedrijf te Arnhem, aangesproken door Renault. Van den Brink maakt geen deel uit van het door Renault opgeze...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 29 mei 2013
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Renault heeft met succes het gebruik van “Renaultspecialist” door een niet officiële Renault-dealer in diens logo kunnen verbieden. Eerder lukte het Porsche ook al de term Porschespecialist te verbieden. Deze uitspraken bevestigen dat het eenvoudiger wordt voor (bekende) merkhouders om merkgebruik door niet officiële dealers te verbieden.

In de Renault-zaak wordt Van den Brink, automobielbedrijf te Arnhem, aangesproken door Renault. Van den Brink maakt geen deel uit van het door Renault opgezette selectieve distributiesysteem.

Op haar website vermeldde Van der Brink de term “Automobielbedrijf Van den Brink B.V. renaultspecialist”. Daarbij stond: 'U kunt ook bij ons uw gloednieuwe Renault aanschaffen en krijgt daarbij dezelfde garanties/service als bij een Renault-dealer’. Na sommaties van Renault is de website aangepast en is Renaultspecialist gewijzigd in ‘Uw specialist’. Van den Brink had telkens ook een 'A' en een 'V' zo op elkaar zijn geplaatst dat zij tezamen een ruit vormen.

Het oordeel van de rechtbank komt er in wezen op neer dat het handelen van Van den Brink oneerlijke concurrentie oplevert en dus onrechtmatig is ten opzichte van erkende dealers omdat zij grote investeringen en inspanningen hebben moeten doen om tot het selectieve distributiesysteem van Renault te worden toegelaten. Ten opzichte van Renault geldt dat het handelen diens selectieve distributiesysteem ondermijnt nu enerzijds de bereidheid van de erkende dealers zich te houden aan hun contractuele verplichtingen zal afnemen, terwijl anderzijds de toetreding van nieuwkomers wordt gehinderd: nieuwkomers zullen door de oneerlijke concurrentie minder snel geneigd zijn grote investeringen te doen.

Het verweer van Van den Brink dat zij geen nieuwe auto’s verkoopt wordt terzijde geschoven omdat dat blijkens de uitspraak niet aannemelijk is.

Ten slotte wordt geoordeeld dat sprake is van merkinbreuk door logo’s te gebruiken waarin renaultspecialist staat en waarin de A en V zo zijn geplaatst dat zij een ruit vormen, dat laatste omdat er verwarringwekkende overeenstemming is met het beeldmerk van Renault. De kans (directe of indirecte) verwarring wordt nog vergroot door het gebruik van het teken 'Renault specialist' in het bedrijfslogo.

Het wordt Van den Brink verboden nieuwe Renault-voertuigen te betrekken van erkende dealers binnen de EER met het oogmerk deze om commerciële redenen in nieuwstaat te (doen) verkopen, deze ten toon te stellen, ter verkoop aan te bieden en te (weder)verkopen. Ook moet hij een accountantsopgave doen van wie de nieuwe Renault-voertuigen zijn betrokken. Voorts wordt het gebruik van de bedrijfslogo’s door Van de Brink verboden.

Joost Becker, advocaat merkenrecht