1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Herziening Warmtewet (1)

Herziening Warmtewet

Het potentieel van verduurzaming van de warmtevoorziening dient ten volle te worden benut. Daarvoor is het van belang dat het kader van wet- en regelgeving op orde is. De Minister van Economische zaken wil daarom met een algehele herziening van de Warmtewet komen. Dit heeft de Minister aangekondigd in een brief aan de Tweede Kamer over de Warmtevisie van 2 april 2015.Per brief van 7 juli 2014 had de Minister nog aan de Tweede Kamer aangegeven eerst met een wetswijziging de grootste knelpunten...
Leestijd 
Auteur artikel Maarten Kole
Gepubliceerd 16 juli 2015
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Het potentieel van verduurzaming van de warmtevoorziening dient ten volle te worden benut. Daarvoor is het van belang dat het kader van wet- en regelgeving op orde is. De Minister van Economische zaken wil daarom met een algehele herziening van de Warmtewet komen. Dit heeft de Minister aangekondigd in een brief aan de Tweede Kamer over de Warmtevisie van 2 april 2015.

Per brief van 7 juli 2014 had de Minister nog aan de Tweede Kamer aangegeven eerst met een wetswijziging de grootste knelpunten in de Warmtewet op te willen lossen. Deze knelpunten worden nu met de algehele herziening meegenomen.

Evaluatie
Voordat de Minister met een algehele herziening van de Warmtewet komt, vindt er een evaluatie plaats. Daarbij wordt het navolgende onderzocht:

  • Het potentieel voor warmtelevering wordt in kaart gebracht.

  • Er wordt een rekenmodel ontwikkeld dat de integrale business case van warmteprojecten in beeld brengt, rekening houdend met stimuleringsmaatregelen, energiebelasting en kosteneffectiviteit.

  • De rendementen van warmteleveranciers onder het huidige marktmodel worden in beeld gebracht.


Herziening
Uit de brief van 7 juli 2014 en de Warmtevisie van 2 april 2015 blijkt dat de Minister onder andere de navolgende herzieningen in gedachte heeft:

  • Stimuleren dat er ‘open netten’ komen, waarbij meerdere producenten, warmtebronnen en leveranciers een rol spelen. Onderzocht zal worden of het mogelijk is om regelgeving te ontwikkelen die eigenaren van een warmtenet verplichten hieraan mee te werken (Third Party Access-regulering).

  • Ook wil de Minister het NMDA-principe kritisch bezien en integraal betrekken bij de evaluatie.

  • Uitzonderen van Vereniging van Eigenaren met gebouw gebonden installaties van de verplichtingen die op grond van de Warmtewet voor een leverancier gelden.

  • Het toestaan van correctiefactoren voor de ligging van de woning en transportleidingen.

  • Verduidelijking van een aantal definities in de Warmtewet, zoals die van verbruiker, leverancier, warmtewisselaar en afleverset.

  • Het doorberekenen van de kosten van warmtekostenverdelers aan de verbruikers.


Planning
De Minister verwacht de evaluatie begin 2016 gereed te hebben. De vernieuwde Warmtewet wil de Minister eind 2016 aan de Tweede Kamer voorleggen.