Zoeken
  1. Ingeburgerde woordcombinatie als handelsnaam?

Ingeburgerde woordcombinatie als handelsnaam?

Schoonheidssalon City Spa kan met succes bezwaar maken tegen de opening van een (nabijgelegen) wellnesscenter met de naam CitySpa. Echter, monopolisering van de (handels)naam City Spa gaat te ver, aldus de Rechtbank Amsterdam. Deze zaak toont aan dat bij (handels)namen die zijn ingeburgerd, sprake is van een beperkte bescherming. Beide ondernemingen zijn zaakdoende in de wellness-sector en bedienen (gedeeltelijk) dezelfde doelgroep en zijn in Amsterdam (op relatief korte afstand van elkaar) g...
Auteur artikelJoost Becker
Gepubliceerd18 oktober 2010
Laatst gewijzigd18 oktober 2010
Leestijd 
Schoonheidssalon City Spa kan met succes bezwaar maken tegen de opening van een (nabijgelegen) wellnesscenter met de naam CitySpa. Echter, monopolisering van de (handels)naam City Spa gaat te ver, aldus de Rechtbank Amsterdam. Deze zaak toont aan dat bij (handels)namen die zijn ingeburgerd, sprake is van een beperkte bescherming.

Beide ondernemingen zijn zaakdoende in de wellness-sector en bedienen (gedeeltelijk) dezelfde doelgroep en zijn in Amsterdam (op relatief korte afstand van elkaar) gevestigd. Daarom concludeert de rechtbank dat verwarringsgevaar aanwezig is. De rechtbank oordeelt tegelijkertijd dat een woordcombinatie, wanneer deze gangbaar is geworden, niet door middel van het gebruik als handelsnaam mag worden gemonopoliseerd. "Andere ondernemingen kunnen de ingeburgerde woordcombinatie dan eveneens ter aanduiding van hun handelsnaam gebruiken."

Gedaagde wordt verboden om de naam CitySpa of CitySpa Amsterdam te gebruiken, tenzij zij deze aanduiding voorziet van een toevoeging met voldoende onderscheidend vermogen. Hetzelfde geldt voor de door gedaagde gebruikte domeinnamen. Het is de vraag hoe onderscheidend deze toevoeging moet zijn om het verwarringsgevaar weg te nemen. In dit geval was het woordje Amsterdam daartoe niet voldoende.