1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Mag ik mijn bestaande relaties straks nog een nieuwsbrief sturen?

Mag ik mijn bestaande relaties straks nog een nieuwsbrief sturen?

Per 1 oktober 2009 geldt het spamverbod ook voor bedrijven. Wat betekent dit nu voor uw huidige adressenbestand? Kunt u uw bestaande relaties nog wel een digitale nieuwsbrief sturen over uw producten en diensten?Consequenties van de verruiming van het spamverbodMet ingang van 1 oktober 2009 geldt het “opt-in”ook voor zakelijke e-mailadressen en telefoonnummers. Dit betekent dat u moet kunnen aantonen dat uw zakelijke relaties toestemming hebben gegeven voor de ontvangst van ongevraagde elektr...
Leestijd 
Auteur artikel Ernst-Jan van de Pas
Gepubliceerd 20 juli 2009
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Per 1 oktober 2009 geldt het spamverbod ook voor bedrijven. Wat betekent dit nu voor uw huidige adressenbestand? Kunt u uw bestaande relaties nog wel een digitale nieuwsbrief sturen over uw producten en diensten?

Consequenties van de verruiming van het spamverbod
Met ingang van 1 oktober 2009 geldt het “opt-in”ook voor zakelijke e-mailadressen en telefoonnummers. Dit betekent dat u moet kunnen aantonen dat uw zakelijke relaties toestemming hebben gegeven voor de ontvangst van ongevraagde elektronische berichten, zoals digitale nieuwsbrieven. Deze verruiming van het spamverbod heeft vooral consequenties voor het gebruik van zelf al dan niet via internet vergaarde e-mailadressen en het gebruik van bij derden aangekochte adressen. In die gevallen zult u immers niet kunnen aantonen dat de desbetreffende ontvangers toestemming hebben gegeven voor het verzenden van ongevraagde nieuwsbrieven.

Bestaande klanten
Het opt-in-regime geldt niet voor ongevraagde e-mails, sms’en en faxen aan bestaande klanten, mits (1) het gaat om eigen en gelijksoortige producten, (2) de verzender bij het verkrijgen van de contactgegevens een bezwaar mogelijkheid heeft geboden aan de ontvanger waarmee hij kenbaar heeft kunnen maken geen prijs te stellen op ongevraagde e-mails, sms’en of faxen en (3) in elk e-mailbericht ook een opt-out mogelijkheid worden aangeboden waarmee de klant zich kan uitschrijven. Indien niet aan deze eisen wordt voldaan, valt de verzender terug op de hoofdregel (opt-in) en zal hij alsnog toestemming moeten vragen aan de desbetreffende klant/ontvanger.

Pleeg onderzoek naar uw adressenbestand
In veel gevallen zal sprake zijn van een gemengd bestand dat bestaat uit personen of ondernemingen die zich vooraf hebben aangemeld, bestaande klanten en overige e-mailadressen die u zelf heeft vergaard of van derden heeft aangekocht. Daarbij zult u zich de volgende vragen moeten stellen:

  • Heeft u uw klanten de mogelijkheid tot verzet geboden bij het verkrijgen van het e-mailadres? Zo nee, vraag toestemming.

  • Kunt u van al uw overige relaties aantonen dat zij toestemming hebben gegeven? Zo nee, vraag toestemming.

  • Verder dient u uw website en organisatie zo in te richten dat u de verkregen toestemmingen ook goed kunt documenteren en bewaren.


Wat moet ik nu concreet doen?
Zorg er in ieder geval voor dat u uw adressenbestand schoont voor 1 oktober 2009. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld voor deze datum nog een e-mail te versturen aan al uw relaties en aan hen toestemming vraagt voor toekomstige digitale nieuwsbrieven. Zorg er wel voor dat u dan in de desbetreffende e-mail duidelijk aangeeft wat u met het e-mailadres gaat doen (bijvoorbeeld toezenden digitale nieuwsbrief), zodat het voor de ontvanger duidelijk waarvoor hij toestemming geeft.

Wat als ik niet voldoe?
Indien u niet voldoet aan de per 1 oktober 2009 geldende regelgeving, kan de OPTA handhavend optreden en bijvoorbeeld een bestuurlijke boete opleggen van maximaal € 450.000,-. Bij herhaaldelijke overtreding kan de OPTA u zelfs een verbod opleggen om nog langer digitale nieuwsbrieven te versturen. Ook geldt overtreding van de spamregelgeving als een economisch delict, wat betekent dat u ook strafrechtelijk zou kunnen worden vervolgd. Daarnaast geldt nog dat handhavend optreden door de OPTA slechte publiciteit oplevert voor uw onderneming.