Het gebruiken van andermans merk als metatag levert een merkinbreuk op. Dat heeft de rechtbank Den Haag vandaag bepaald. De vraag of zoekmachines tegenwoordig wel of geen gebruik meer maken van metatags, is daarbij niet van belang.
Een metatag is een veld met informatie over de inhoud van een webpagina. Deze informatie is bij normaal gebruik niet zichtbaar, en (van oudsher) bedoeld voor zoekmachines. Tegenwoordig worden de metatags feitelijk nog wel aan webpagina's toegevoegd, maar door zoekmachines niet of minder gebruikt omdat in het verleden metatags vaak werden misbruikt.
De rechtbank heeft in voornoemd vonnis geoordeeld dat gebruik van een merk als (keyword) metatag (in dit geval BODUM) merkinbreuk oplevert, omdat daarmee ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken uit het onderscheidend vermogen en de reputatie van het merk. De rechtbank merkt daarbij op dat moet worden 'aangenomen dat het gebruik van het teken BODUM als metatag op zijn minst bepaalde zoekmachines beïnvloedt in die zin dat door dat gebruik de website van Ten Berg in de lijsten met zoekresultaten staat die verschijnt als internetgebruikers het woord 'Bodum' als zoekterm invoeren in die zoekmachines, althans dat de website van Ten Berg een hogere plaats in die lijsten inneemt dan die zou hebben gehad zonder dat gebruik.' Ten Berg erkent in de procedure ook met dat doel de metatag gebruikt te hebben.
Het is volgens de rechtbank voldoende aannemelijk dat (keyword) metatags op zijn minst nog enige invloed op de vindbaarheid van websites uitoefenen. De metatags zijn immers niet voor niets gebruikt, Ten Berg heeft ook geen legitiem belang bij voortzetting van het gebruik van de gewraakte metatag; als de metatag geen effect heeft, wordt Ten Berg volgens de rechtbank niet benadeeld door een verbod. Voorzover de metatag wel effect heeft, pleegt Ten Berg volgens de rechtbank merkinbreuk.
Deze uitspraak laat zien dat exploitanten van websites nog steeds voorzichtig moeten zijn met het gebruik van merken van derden als metatags.
Merkinbreuk door metatags
Het gebruiken van andermans merk als metatag levert een merkinbreuk op. Dat heeft de rechtbank Den Haag vandaag bepaald. De vraag of zoekmachines tegenwoordig wel of geen gebruik meer maken van metatags, is daarbij niet van belang. Een metatag is een veld met informatie over de inhoud van een webpagina. Deze informatie is bij normaal gebruik niet zichtbaar, en (van oudsher) bedoeld voor zoekmachines. Tegenwoordig worden de metatags feitelijk nog wel aan webpagina's toegevoegd, maar door zoekm...
Leestijd
Auteur artikel
Dirkzwager
Gepubliceerd
03 maart 2010
Laatst gewijzigd
16 april 2018