1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Nieuw concept 'Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen'

Nieuw concept 'Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen'

Staatssecretaris Teeven van het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft regels voorgesteld die de wervings- en reclameactiviteiten van kansspelaanbieders aan banden moet leggen. Vorige week heeft hij het voorstel tot AMVB "Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen" aan de Tweede Kamer toegestuurd en ter consultatie online geplaatst. Doel van deze regeling is misleidende reclame-uitingen op het gebied van kansspelen terug te dringen om zo de consument te beschermen en ver...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 16 juli 2012
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Staatssecretaris Teeven van het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft regels voorgesteld die de wervings- en reclameactiviteiten van kansspelaanbieders aan banden moet leggen. Vorige week heeft hij het voorstel tot AMVB "Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen" aan de Tweede Kamer toegestuurd en ter consultatie online geplaatst. Doel van deze regeling is misleidende reclame-uitingen op het gebied van kansspelen terug te dringen om zo de consument te beschermen en verslaving te voorkomen. Daarnaast moet de regeling kansspelaanbieders stimuleren om evenwichtige(re) wervings- en reclameactiviteiten te maken, zodat overmatig deelnemen aan kasspelen wordt beperkt.

Uit dit verbod volgt bijvoorbeeld dat wervings- en reclameactiviteiten niet mogen worden gericht op minderjarigen, op kansspelverslaafden of andere kwetsbare groepen van personen. Verder mogen consumenten niet door middel van koppelreclame, waarbij de kansspelaanbieder zijn diensten aanprijst in samenhang met diensten of goederen van derden, worden aangezet tot deelneming aan kansspelen. In de toelichting op dit besluit wordt hierbij als voorbeeld genoemd de reclame voor een optreden van een bekende artiest in een casino.

Wervings- en reclameactiviteiten moeten daarnaast terughoudend van aard zijn. Dit betekent in ieder geval dat agressieve en misleidende handelspraktijken niet zijn toegestaan.

Kansspelaanbieders mogen op grond van het conceptbesluit ook geen programma's (op bijvoorbeeld televisie) sponsoren. Een uitzondering geldt onder andere voor de Staatsloterij en de loterij 'Lotto' omdat, zo zegt de toelichting op het besluit, aan deze loterijen een laag verslavingsrisico is verbonden.

De Kansspelautoriteit (KSA) zal toezicht gaan houden op de naleving van de code en kan bij overtreding onder andere boetes opleggen.

Op dit moment is een internetconsultatie actief. Betrokken partijen en het publiek krijgen hierdoor tot 10 september a.s. de mogelijkheid actief mee te denken over het conceptbesluit. Daarna zal eventueel het conceptbesluit nog worden aangepast, voordat het in werking zal treden.