1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. NMa handhaaft boete LHV voor zegelverbreking (1)

NMa handhaaft boete LHV voor zegelverbreking

Al eerder berichtte ik op deze plaats dat de NMa de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) een boete had opgelegd van € 51.000,– wegens het verbreken van door de NMa tijdens een bedrijfsbezoek aangebrachte zegels. De LHV heeft tegen dit besluit bezwaar gemaakt. Bij beslissing op bezwaar van 18 augustus 2011, heeft de NMa het bezwaar van de LHV ongegrond verklaard. De NMa stelt vast dat de Boeteregels 2009 van toepassing zijn. Op basis van deze boeteregels wordt een ernstfactor gehanteerd die...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 30 augustus 2011
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Al eerder berichtte ik op deze plaats dat de NMa de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) een boete had opgelegd van € 51.000,– wegens het verbreken van door de NMa tijdens een bedrijfsbezoek aangebrachte zegels. De LHV heeft tegen dit besluit bezwaar gemaakt. Bij beslissing op bezwaar van 18 augustus 2011, heeft de NMa het bezwaar van de LHV ongegrond verklaard.

De NMa stelt vast dat de Boeteregels 2009 van toepassing zijn. Op basis van deze boeteregels wordt een ernstfactor gehanteerd die ligt tussen 0 en 5. In het geval van de zegelverbreking door de LHV had de NMa een ernstfactor van 2 gehanteerd.

Niet ter discussie staat dat het zegel is verbroken en dat het enige tijd heeft geduurd voordat de verbreking werd geconstateerd. Het risico van belemmering van het onderzoek heeft volgens de NMa enige tijd geduurd. Hoewel de NMa geen aanwijzingen heeft dat de LHV het onderzoek daadwerkelijk heeft belemmerd, kan de NMa niet uitsluiten dat er belemmering heeft plaatsgevonden. Volgens de NMa is er daarom sprake van een “ernstige overtreding” die de LHV kan worden aangerekend.

De LHV had nog gewezen op het besluit van de NMa terzake de zegelverbreking door Sara Lee. In het besluit van 10 oktober 2008 was de NMa uitgegaan van een ernstfactor van 1. Volgens de NMa betekent dit niet dat ook ten aanzien van de LHV moet worden uitgegaan van ernstfactor 1. In 2008 was immers de Boetecode 2007 van toepassing. Deze boetecode kende een maximale ernstfactor van 3 en niet 5. Bovendien is de NMa van mening dat zij na verloop van tijd boetes naar boven kan bijstellen. Sinds de invoering van de Boeteregels 2009 had de LHV volgens de NMa kunnen weten dat zegelverbreking als een ernstige overtreding zou worden aangemerkt.

Tot slot had de LHV nog een beroep gedaan op het persbericht van 4 mei 2011 van de Europese Commissie in de zaak Suez Environnement - Lyonnaise des Eaux. In die zaak had de Europese Commisie de boete wegens zegelverbreking naar beneden bijgesteld vanwege de “immediate and constructive cooperation of Suez Environnement and LDE”. De LHV is van mening dat er ook in haar geval reden is de boete naar beneden bij te stellen. De NMa volgt de LHV hier echter niet in, maar wijst op de hoogte van de door de Europese Commissie opgelegde boete: 8 miljoen euro. De LHV had een boete gekregen van “slechts” € 51.000,--.

Met de beslissing op bezwaar beklemtoont de NMa nogmaals dat het verbreken van zegels een serieuze zaak is. Men is gewaarschuwd!