1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Nu ook volg-me-niet-register op Internet!

Nu ook volg-me-niet-register op Internet!

Na het bel-me-niet-register waarover wij eerder op dit weblog al hebben bericht is er vanaf vandaag ook een digitaal volg-me-niet-register opengesteld. Het doel van dit register is om de privacy van internetgebruikers te garanderen. Het register is ingesteld naar aanleiding van het debat omtrent cookies (waarover op dit blog meer is geschreven, zie onder andere hier en hier). Het volg-me-niet register is gelanceerd door de belangrijkste Nederlandse internetexploitanten, onder leiding van bran...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 30 augustus 2011
Laatst gewijzigd 16 april 2018

Na het bel-me-niet-register waarover wij eerder op dit weblog al hebben bericht is er vanaf vandaag ook een digitaal volg-me-niet-register opengesteld. Het doel van dit register is om de privacy van internetgebruikers te garanderen. Het register is ingesteld naar aanleiding van het debat omtrent cookies (waarover op dit blog meer is geschreven, zie onder andere hier en hier). Het volg-me-niet register is gelanceerd door de belangrijkste Nederlandse internetexploitanten, onder leiding van brancheorganisatie Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB). Wat houdt het volg-me-niet-register feitelijk in?


Vanaf vandaag zal een zogenaamd 'informatie-icoon' worden getoond in de standaard IAB bannerformaten. Hiervoor wordt het volgende icoon gebruikt:


Het icoon leidt naar een landingspagina met daarop de privacy policy van de betreffende organisatie die de advertentie heeft geplaatst. Ook kan vanuit deze landingspagina worden doorgeklikt naar het volg-me-niet-register op http://www.dzw.gr/a8b3f.


Op deze website wordt algemene informatie gegeven over online behavioural advertising en wordt inzichtelijk gemaakt welke partijen cookies op de computer plaatsen. Ook kan de consument op deze websites de cookies van de deelnemende partijen aan- of uitzetten.


Eurocommissaris Kroes heeft naar aanleiding van de recente ontwikkelingen en discussies omtrent de hernieuwde cookie-wetgeving druk uitgeoefend op adverteerders om met zo'n register te komen. Partijen als Sanoma Media, Microsoft, De Persgroep Nederland, Google, Telegraaf Media Nederland, Ster, Publieke omroep, WebAds, Wegener, IDG, RTL Nederland, IMNetworks en IAB Nederland hebben met dit register als doel gehad internetgebruikers werkelijke controle te geven over hun dagelijkse internetgebruik, aldus IAB. Het IAB meldt dat de internetpartijen die al bij de lancering actief zijn gezamenlijk meer dan 75% van het Nederlandse internetbereik representeren.


Deze zelfregulering is overigens geen Nederlands initiatief, maar wordt pan-Europees uitgevoerd, zo meldt het IAB.


Sinds de lancering vandaag hebben verschillende partijen al kritisch gereageerd op dit initiatief. Partijen die meedoen stoppen immers enkel gerichte advertenties voor consumenten die op deze website voor de opt-out mogelijkheid kiezen. Andere consumenten kunnen deze partijen nog steeds blijven volgen. Daarnaast vinden veel partijen dat internetgebruikers ook vooraf de mogelijkheid geboden moet worden om aan te geven of ze willen dat hun surfgedrag wordt gevolgd. Dat is op dit moment namelijk niet zo. Consumenten moeten immers na het verschijnen van de advertentie op het 'informatie-icoontje' klikken, naar het volg-me-niet-register gaan en daar voor de mogelijkheid van opt-out kiezen.


Het IAB meldt overigens nu al dat de website wegens grote drukte tijdelijk niet bereikbaar is. Net zoals bij de lancering van het bel-me-niet-register zijn blijkbaar zeer veel partijen geïnteresseerd in het initiatief.