In dit KB, dat ziet op de onteigening ten behoeve van de aanleg van het knooppunt Rijksweg A73-A74 te Venlo, komen meerdere interessante onderwerpen aan de orde, waaronder het belanghebbendebegrip, de koppeling tussen de onteigeningsprocedure en het Tracébesluit, overeenstemming in verhouding tot de noodzaak tot onteigening en schadeloosstelling in de vorm van een grondruil of compensatiegrond.
De Stichting Geen Twee Snelwegen heeft een zienswijze ingediend tegen het ontwerptracébesluit en voert bij de Kroon in het kader van de administratieve onteigeningsprocedure aan dat het zeer ondemocratisch dat tot onteigening wordt overgegaan, voordat de eventuele procedure bij de Raad van State is afgerond. De Kroon overweegt dat de stichting op grond van art. 1:2 lid 1 Awb en art. 3 Ow niet kan worden aangemerkt als belanghebbende in de administratieve onteigeningsprocedure. De onteigening heeft immers geen betrekking op onroerende zaken die bij de stichting in eigendom zijn of waarop de stichting rechten kan doen gelden. Het van toepassing zijn van de UOV maakt dit niet anders.
Ten aanzien van de koppeling tussen de onteigeningsprocedure en het tracébesluit overweegt de Kroon dat, conform de toezegging daartoe van de minister-president bij de behandeling van de Crisis- en herstelwet, de voorheen bestaande koppelingen tussen de onteigeningsprocedure en het tracébesluit in de praktijk zullen worden gehandhaafd. Inmiddels is een wetsvoorstel ingediend tot aanpassing van de Spoedwet wegverbreding, de Tracéwet, de Waterwet en de Wro in verband met de hernieuwde invoering van koppelingen tussen de onteigeningsprocedure en planologische procedures.
Met een tweetal eigenaren was in grote lijnen overeenstemming bereikt over aankoop van de gronden resp. een grondruil. In beide gevallen had de bereikte overeenstemming echter nog niet geleid tot ondertekening van een overeenkomst of levering van de gronden. Van verkrijging van de benodigde eigendom was dus nog geen sprake. De Kroon overweegt dat het bereiken van een grote mate van overeenstemming niet automatisch leidt tot spoedige ondertekening van een koopovereenkomst en een probleemloze eigendomsoverdracht. Gelet op de urgentie van de uitvoering van het werk en de omstandigheid dat zonder onteigening de tijdige verkrijging van de grond onzeker is, blijft onteigening volgens de Kroon dan ook noodzakelijk. In het KB van dezelfde datum, inzake de onteigening ten behoeve van de omlegging van de N201, overwoog de Kroon in vergelijkbare zin.
Ten aanzien van de wens van reclamanten tot vervangende grond, overweegt de Kroon nog
– zoals zij eerder heeft gedaan – dat de Onteigeningswet de verzoeker om onteigening niet verplicht tot schadeloosstelling in een andere vorm dan geld. In dat verband acht de Kroon van belang dat mogelijkheden tot schadeloosstelling in de vorm van een grondruil ofwel compensatiegrond veelal in overleg met particuliere grondeigenaren en/of andere overheden bezien zullen moeten worden. De Kroon overweegt verder dat dit onderwerp desondanks wel aan de orde komen bij de toetsing van het minnelijk overleg. Indien een belanghebbende in het minnelijk overleg duidelijk maakt de voorkeur te geven aan vervangende grond, is de verzoeker om onteigening gehouden te onderzoeken of hieraan tegemoet gekomen kan worden. De onteigenende partij moet desgevraagd dus in ieder geval wel de mogelijkheden van vervangende grond onderzoeken.
KB 5 oktober 2010, Stcrt. 15622, onteigening knooppunt Rijksweg A73-A74 te Venlo
Onteigenende partij verplicht om desgevraagd mogelijkheden van vervangende grond te onderzoeken
In dit KB, dat ziet op de onteigening ten behoeve van de aanleg van het knooppunt Rijksweg A73-A74 te Venlo, komen meerdere interessante onderwerpen aan de orde, waaronder het belanghebbendebegrip, de koppeling tussen de onteigeningsprocedure en het Tracébesluit, overeenstemming in verhouding tot de noodzaak tot onteigening en schadeloosstelling in de vorm van een grondruil of compensatiegrond. De Stichting Geen Twee Snelwegen heeft een zienswijze ingediend tegen het ontwerptracébesluit en v...
Leestijd
Auteur artikel
Hanna Zeilmaker
Gepubliceerd
26 oktober 2010
Laatst gewijzigd
16 april 2018