1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Overname zonder te wachten op een besluit van de NMa (1)

Overname zonder te wachten op een besluit van de NMa

Zonnehuizen Centra B.V. en Zonnehuizen Centra OG B.V., beide onderdeel van Winter Top Holding B.V., mogen de volwassenenzorg van de failliete Stichting Zonnehuizen overnemen zonder te hoeven te wachten tot de NMa op de melding van deze overname heeft beslist. Dit volgt uit de eerst onlangs door de NMa gepubliceerde beschikking van 30 december 2011.MeldingOp grond van artikel 34 Mededingingswet (Mw) mag een meldingsplichtige concentratie (overname, fusie of oprichting van een joint venture) pa...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 27 februari 2012
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Zonnehuizen Centra B.V. en Zonnehuizen Centra OG B.V., beide onderdeel van Winter Top Holding B.V., mogen de volwassenenzorg van de failliete Stichting Zonnehuizen overnemen zonder te hoeven te wachten tot de NMa op de melding van deze overname heeft beslist. Dit volgt uit de eerst onlangs door de NMa gepubliceerde beschikking van 30 december 2011.

Melding
Op grond van artikel 34 Mededingingswet (Mw) mag een meldingsplichtige concentratie (overname, fusie of oprichting van een joint venture) pas tot stand worden gebracht indien deze bij de NMa is gemeld en de NMa vervolgens heeft meegedeeld dat geen vergunning is vereist. Als een vergunning is vereist, moet eerst de vergunning worden aangevraagd. Zodra de vergunning is verleend, kan de concentratie tot stand worden gebracht.

Hoewel de NMa blijkens artikel 37 Mw vier weken de tijd heeft om te onderzoeken  of een vergunning is vereist, kost een meldingsprocedure in de zorgsector doorgaans meerdere maanden. Dit kan in sommige gevallen te lang zijn. Daarom kan de NMa op grond van artikel 40 Mw om “gewichtige redenen” toestaan dat niet eerst het besluit hoeft te worden afgewacht, zodat  de concentratie dus onmiddellijk tot stand kan worden gebracht. Let wel, er moet nog steeds worden gemeld! Als de NMa beslist dat een vergunning is vereist en uiteindelijk deze vergunning weigert, moet de concentratie binnen dertien weken worden teruggedraaid.

Gewichtige redenen
Van gewichtige redenen is sprake als er onherstelbare schade wordt toegebracht aan de voorgenomen concentratie door het in achtnemen van de wettelijke wachtperiode, terwijl het niet mogelijk is daaraan tegemoet te komen door het nemen van een zeer snelle beslissing of al dan niet een vergunning is vereist. Uit de beschikking van 24 september 1999 kan worden opgemaakt dat de kans dat het klanten of werknemersbestand verloren dreigt te gaan als de wachtperiode moet worden afgewacht, onherstelbare schade kan toebrengen aan de concentratie. Dit is precies wat ook in de onderhavige casus door de meldende partijen is aangevoerd.

Zonnehuizen
Ten aanzien van de Stichting Zonnehuizen werd gesteld dat de kans groot was dat werknemers en cliënten op het gebied van volwassenenzorg als gevolg van het faillissement van Stichting Zonnehuizen en masse zouden overstappen naar andere zorgaanbieders, waardoor de resterende onderdelen op het gebied van volwassenenzorg van Stichting Zonnehuizen niet meer voldoende kunnen worden aangestuurd. Er was grote ongerustheid bij patiënten en personeel. Een aantal psychiaters en andere belangrijke zorgprofessionals op het gebied van volwassenenzorg hadden al te kennen gegeven een andere werkgever te hebben.

De NMa volgt partijen in hun betoog en acht het aannemelijk dat er een groot risico bestaat dat serieuze problemen ontstaan voor de continuïteit van de activiteiten van Stichting Zonnehuizen op het gebied van volwassenenzorg doordat cliënten en werknemers in groten getale zouden kunnen vertrekken, indien de wachtperiode in acht moet worden genomen voordat de concentratie tot stand kan worden gebracht. Daarom hoeft de wachtperiode niet te worden afgewacht.