1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Overstappen van offline naar online verkoop: inleiding

Overstappen van offline naar online verkoop: inleiding

Uit cijfers van het CBS blijkt dat in 2012 maar liefst 100% van de bedrijven over internettoegang beschikt en dat 84% een eigen website heeft. Volgens diezelfde cijfers kan echter slechts op een kwart van die websites een bestelling worden geplaatst. Er zijn dus nog steeds erg veel ondernemers die de stap naar volledige online dienstverlening niet hebben gezet. Hier ligt voor veel ondernemers een kans. Veel kansen voor online ondernemenSterker nog: die kans kan behoorlijk groot zijn. Voor wie...
Leestijd 
Auteur artikel Mark Jansen
Gepubliceerd 08 augustus 2013
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Uit cijfers van het CBS blijkt dat in 2012 maar liefst 100% van de bedrijven over internettoegang beschikt en dat 84% een eigen website heeft. Volgens diezelfde cijfers kan echter slechts op een kwart van die websites een bestelling worden geplaatst. Er zijn dus nog steeds erg veel ondernemers die de stap naar volledige online dienstverlening niet hebben gezet. Hier ligt voor veel ondernemers een kans.

Veel kansen voor online ondernemen

Sterker nog: die kans kan behoorlijk groot zijn. Voor wie zijn producten en diensten levert aan consumenten (B2C) is het goed te weten dat Europese cijfers laten zien dat het aantal consumenten dat online aankopen doet jaar in jaar uit alleen maar stijgt. De cijfers voor de B2B handel zijn wat diffuser, want het aantal bedrijven dat online bestellingen plaatst fluctueert de laatste jaren nogal. Dat alles neemt echter niet weg dat – of u zich nu op B2C, B2B of beide markten richt  – één ding zeker is: wanneer u geen webshop heeft, gaat deze potentiële omzet in ieder geval aan u voorbij.

Online ondernemen anders dan offline ondernemen

De overstap van offline naar online ondernemen is echter ook weer niet zomaar gezet. Online handelen is wezenlijk anders dan handelen in de fysieke wereld, zeker wanneer u een product of dienst verkoopt waarbij persoonlijk contact met de klant van groot belang is. Bestellingen, vragen en klachten kunnen bovendien opeens 24 uur per dag bij u binnenkomen, in plaats van alleen gedurende uw normale openingstijden. Ook gelden er allerlei specifieke wetten en regels voor online handel, die binnenkort ook nog eens ingrijpend zullen wijzigen. U dient dan ook niet over één nacht ijs te gaan voor u deze stap zet.

Goed voorbereid aan de slag met de overstap

Er komt het nodige kijken bij het overstappen naar online verkoop. Om te voorkomen dat u door de bomen het bos niet meer ziet, komt Dirkzwager de komende maanden met een serie artikelen over de overstap van offline naar online verkoop. In deze serie nemen we u mee langs de verschillende zaken die bij deze overstap geregeld moeten worden. De eerste artikelen in de serie zijn met name gericht op de ondernemer die verkoopt aan de eindklant. Op het slot van de serie zal ook aandacht worden besteed aan de merkhouder en de wederverkoper (reseller) die de overstap maken van offline verkoop en distributie naar verkoop en distributie via online kanalen.

Inhoud van de serie

De serie bestaat uit de volgende artikelen:

  • Deel 1: webshop kopen en bouwen. Voor online verkoop zult u een goede website met bijbehorende domeinnaam moeten hebben. Onderdeel van die website zal een goede webshop moeten zijn. Veel ondernemers wenden zich hiervoor tot een externe ontwikkelaar. In deel 1 van deze serie gaan we in op waar u hierbij zoal aan moet denken.

  • Deel 2: de inhoud van uw webwinkel. Er gelden specifieke regels voor ondernemen op internet. Zo worden er eisen gesteld aan de inrichting van uw bestelproces en moet er bepaalde informatie op uw website staan. Ook is het van belang goede algemene voorwaarden te hebben en deze vervolgens ook op de correcte wijze te hanteren.

  • Deel 3: klantgegevens en klantcontact. Iedere ondernemer onderhoudt graag contact met zijn klant. Dit kan bijvoorbeeld door middel van nieuwsbrieven of andere media. Hoe beter dat contact wordt toegespitst wordt op de individuele behoeften van de klant, hoe hoger het rendement. Dat vergt echter wel dat er een profiel van de klanten wordt opgebouwd. Technisch gezien is er van alles mogelijk, maar waar ligt juridisch gezien de grens?

  • Deel 4: reclame maken voor uw website en webshop. Er zijn weinig ondernemers die het kunnen stellen zonder reclame te maken voor hun eigen producten en diensten. Om te voorkomen dat de consument misleid wordt of zou kunnen worden, gelden er echter zeer strenge regels voor het maken van reclame. En als u in een reclame een vergelijking wilt trekken met een product/dienst van een concurrent, dan moet dit wel op een zuivere wijze gebeuren. Ook gaan we in op Adwords, affiliate marketing en reclame via social media.

  • Deel 5: onderhoud van uw website en webshop. Een website zal, net als ieder softwareproduct, moeten worden onderhouden. Wanneer dat niet wordt gedaan dreigt het gevaar van uitval van uw website of zelfs het op straat komen te liggen van gegevens van uw onderneming en/of uw klanten. De gevolgen daarvan kunnen groot zijn voor (de reputatie van) uw onderneming. Om de continuiteit van uw website te kunnen borgen, zal dan ook een goed onderhoudscontract moeten worden gesloten.

  • Deel 6: wederverkoop van producten. Niet alleen resellers, maar ook merkhouders zelf maken uiteraard gebruik van websites. Wat komt er bij kijken wanneer u als merkhouder besluit de overstap te maken van offline naar online verkoop? Staat u online verkoop door uw distributeurs toe? Of gaat u wellicht zelfs zelf de verkoop van uw producten via uw eigen website ter hand nemen? In dit deel aandacht voor de vragen die bij een dergelijke overstap komen kijken.

  • Deel 7: overdracht van de onderneming. De serie wordt afgesloten met een deel over overdracht van uw onderneming. De webshop draait goed en alle zaken zijn goed geregeld. U wilt de onderneming overdragen aan een derde en zelf aan iets anders beginnen. Wat komt hier allemaal bij kijken? We gaan daar in dit bericht nader op in.


Na het verschijnen van een artikel zal in bovenstaand overzicht een hyperlink worden aangebracht naar het betreffende artikel. Daarnaast kunt u altijd een totaaloverzicht van de reeds verschenen artikelen in deze serie vinden op deze pagina. Mocht u vragen hebben over deze onderwerpen, neem dan contact op met één van de advocaten van onze sectie.