1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Persbericht wel of geen spam?

Persbericht wel of geen spam?

Sinds 1 oktober 2009 is in Nederland het spamverbod van kracht. Onduidelijk was of een persbericht nu wel of niet onder het spamverbod valt. Webwereld berichtte maandag dat de OPTA haar interpretatie van het spamverbod rondom persberichten heeft versoepeld. Maar is het nu zo dat een persbericht niet onder het spamverbod valt? Naar mijn oordeel niet.Op de vraag “Valt een persbericht onder het spamverbod”, antwoord de OPTA als volgt: “Persberichten van informatieve aard, gestuurd aan journalist...
Leestijd 
Auteur artikel Ernst-Jan van de Pas
Gepubliceerd 02 maart 2010
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Sinds 1 oktober 2009 is in Nederland het spamverbod van kracht. Onduidelijk was of een persbericht nu wel of niet onder het spamverbod valt. Webwereld berichtte maandag dat de OPTA haar interpretatie van het spamverbod rondom persberichten heeft versoepeld. Maar is het nu zo dat een persbericht niet onder het spamverbod valt? Naar mijn oordeel niet.

Op de vraag “Valt een persbericht onder het spamverbod”, antwoord de OPTA als volgt: “Persberichten van informatieve aard, gestuurd aan journalisten die met dergelijke onderwerpen bezig zijn, zijn in beginsel geen spam. Een persbericht zal sneller als spam worden gezien als het wordt verstuurd aan ontvangers waarvan de verzender niet weet of zij dergelijke berichten willen ontvangen. Bovendien kan een persbericht als spam worden aangemerkt als de boodschap vooral een commercieel, ideëel of charitatief doel heeft. Zo’n doel is niet alleen het verkopen van een product, dienst of idee maar ook het promoten van een bedrijf of organisatie.

Het gaat mij te ver om uit dit antwoord de conclusie te trekken dat OPTA haar beleid ten aanzien van persberichten heeft versoepeld. De crux van het verhaal zit duidlijk in de laatste twee zinnen van het antwoord, waaruit blijkt dat de inhoud van het bericht doorslaggevend is.

Met bovenstaand antwoord van de OPTA zal het versturen van een persbericht door bedrijven, nog steeds snel als spam zijn aan te merken. Persberichten worden doorgaans toch juist verstuurd met een commercieel doel, namelijk ter promotie van een nieuw product, nieuwe dienst of nieuw idee, of toch ten minste ter promotie van het bedrijf?

Bedrijven doen er dan ook goed aan om hier terughoudend mee om te (blijven) gaan. Niets veranderd dus.

Anders wordt het natuurlijk als persberichten aan ontvangers worden verstuurd die daar vooraf expliciet toestemming voor hebben gegeven, of aan een specifiek voor het ontvangen van persberichten geopende “spambox”. In dat geval is het wel toegestaan om aan die ontvangers (commerciële) persberichten te sturen.