1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. 'PURE' geschikt als merk voor snoep?

'PURE' geschikt als merk voor snoep?

Mentos kent u wel als merk voor snoepjes. Dezelfde fabrikant heeft ook een merk 'PURE' geregistreerd voor kauwgom. Met dat merk 'PURE' probeert zij de inschrijving van een nieuw merk 'DENTYNE PURE' voor mintsnoepjes van een concurrent tegen te houden. De zaak wordt door het hof Den Haag beslist op basis van het antwoord op de vraag of 'PURE' als merk wel kan dienen voor voedingsproducten, meer speciefiek voor suikerwaren, snoepgoed en kauwgom. Perfetti, de fabrikant van Mentos snoepjes, heeft...
Leestijd 
Auteur artikel Jaap Kronenberg (uit dienst)
Gepubliceerd 13 november 2012
Laatst gewijzigd 16 april 2018

Mentos kent u wel als merk voor snoepjes. Dezelfde fabrikant heeft ook een merk 'PURE' geregistreerd voor kauwgom. Met dat merk 'PURE' probeert zij de inschrijving van een nieuw merk 'DENTYNE PURE' voor mintsnoepjes van een concurrent tegen te houden. De zaak wordt door het hof Den Haag beslist op basis van het antwoord op de vraag of 'PURE' als merk wel kan dienen voor voedingsproducten, meer speciefiek voor suikerwaren, snoepgoed en kauwgom.


Perfetti, de fabrikant van Mentos snoepjes, heeft een Benelux woord/beeldmerk 'PURE' gdeponeerd voor kauwgom op 1 juli 2010. De concurrent Kraft Foods uit Amerika deponeerde 6 maanden later op 30 december 2010 in de Benelux een woordmerk 'DENTYNE PURE' voor 'niet medicinale suikerwaren en suikerwaren waaronder snoepjes'. Perfetti stelt hiertegen oppositie in op grond van haar oudere beeldmerk 'PURE' met het argument dat haar merk 100 % terugkomt in het merk van Kraft en dus tot verwarring zal leiden bij het publiek.


Nadat het BBIE de oppositie heeft afgewezen komt in beroep de zaak bij het hof Den Haag, Dat hof stelt eerst de vraag aan de orde of het woord 'PURE' in het woord/beeldmerk van Perfetti beschrijvend is voor snoepjes. het Hof overweegt dat een woord (combinatie) beschrijvend is als het uitsluitend bestaat uit tekens of benamingen die in de handel kunnen dienen tot aanduiding van de producten of kenmerken van de producten waarvoor het is gedeponeerd (dit is conform vaste rechtspraak). Vervolgens overweegt het hof dat het Engelstalige woord 'PURE' door het Nederlandstalige publiek zal worden begrepen als 'puur'. Puur heeft de betekenis van zuiver, onvermengd, 'slechts bestaande uit' en kan volgens het hof dienen om de samenstelling of eigenschappen van voedingsproducten (zoals suikerwaren) of een bepaald ingrediënt daarvan aan te duiden. Bijvoorbeeld dat het product bestaat uit één bepaald ingrediënt of een bepaald soort ingrediënten of dat een ingrediënt bestaat uit één bepaalde stof (puur fruit) en/of dat geen (kunstmatige) additieven als kleur- en smaakstoffen zijn toegevoegd. Daarnaast overweegt het hof dat het woord 'puur' ook kan dienen om de smaak van voedingsmiddelen op een positieve wijze aan te duiden.


Perfetti had aangevoerd dat 'PURE' geen smaak en ook geen eigenschap is van kauwgom, suikerwaren of snoep. Daar gaat het hof niet in mee, omdat Kraft met veel voorbeelden heeft aangetoond dat 'PURE' in de Benelux veelvuldig wordt gebruikt om de smaak of de samenstelling van een voedingsproduct aan te duiden (bijvoorbeeld: 'Puur en Eerlijk' als lijn van Albert Heijn). Het hof oordeelt dat het woord 'PURE' als aanduiding van smaak of samenstelling van een voedingsproduct wordt gebruikt, althans kan dienen om de kenmerken van voedingsproducten aan te duiden.


Met deze overwegingen komt het hof tot de conclusie dat het woord 'PURE' beschrijvend is en (van huis uit) geen enkel onderscheidend vermogen heeft voor voedingsproducten en dus ook niet voor snoepjes.


Een beschrijvende aanduiding kan desondanks door het gebruik nog onderscheidend vermogen hebben verkregen. Dit is door Perfetti ook aangevoerd met als argument dat zij 22 miljoen euro in de periode 2007 tot en met 2010 heeft uitgegeven aan marketing voor het merk 'PURE' in de Benelux. Uit het overgelegde reclamemateriaal blijkt echter dat die marketing niet uitsluitend gericht was op het gebruik van het woord 'PURE', maar telkens in combinatie met het woord 'MENTOS'. Het woord 'PURE' is door Perfetti niet op zichzelf als merk gebruikt. Submerken kunnen als zodanig wel een merkfunctie vervullen, maar dan moet dat submerk zelf wel onderscheidend vermogen hebben. In dit geval voldoet het submerk 'PURE', gebruikt naast het bekende merk 'MENTOS', niet aan die voorwaarde. Dus heeft PURE niet alsnog onderscheidend vermogen verkregen.


Bij de beoordeling van de oppositie van 'PURE' tegen 'DENTYNE PURE' is vervolgens de vraag aan de orde of tussen beide merken verwarringsgevaar bestaat bij het relevante publiek. De soortgelijkheid van de producten waarvoor de merken zijn ingeschreven en de mate van overeenstemming van beide merken zijn daarbij van belang. De producten zijn soortgelijk.  Voor de mate van overeenstemming moet gekeken worden naar de totaalindrukken van beide merken. Omdat 'PURE' geen onderscheidend vermogen heeft moeten de andere elementen van beide merken in die beoordeling worden betrokken. Bij het woord/beeldmerk 'PURE' van Perfetti zijn dat de beeldelementen (lettertype en kleur) en bij het woordmerk 'DENTYNE PURE' van Kraft is dat het element 'DENTYNE'. In die elementen verschillen beide merken wezenlijk.


Het zal niet verbazen dat het hof vervolgens tot het oordeel komt dat er geen verwarringsgevaar te vrezen is.


Dit is voor de kenners geen verrassende uitspraak. Maar voor hen die niet dagelijks met merkenrecht te maken hebben wel goed om te weten.  Het woord 'PURE' of 'PUUR'  is op zichzelf niet geschikt om als merk te dienen voor voedingsproducten (in de Benelux). Ook andere beschrijvende aanduidingen voor smaak of eigenschappen van voeding vallen om dezelfde reden af als merk voor voedingsproducten. Voor andere soorten producten zijn vele woorden te bedenken die hetzelfde lot zullen delen. Een punt van aandacht bij het bedenken van de merknaam voor een product.