De klaagster gaat ervan uit dat de kassakorting nog van de genoemde prijzen van de reisaanbieding zou worden afgehaald. Echter, bij de boeking bleek de korting al in de genoemde prijzen vermeld. In het boekingsproces is te zien hoe de in de uiting genoemde prijs eerst met € 100,- wordt verhoogd, waarna aan het eind een korting van € 100,- p.p. wordt toegepast. Klaagster acht de uiting misleidend. Wat zegt de RCC?
Volgens de RCC is de weergave van de prjjzen in de uiting niet duidelijk genoeg:
"In de uiting wordt niet op dezelfde webpagina als de pagina waarop de prijzen zijn vermeld, meegedeeld dat de geadverteerde “Nu 100,- Kassakorting p.p.” reeds in de weergegeven prijzen is verwerkt. Evenmin wordt op de betreffende webpagina naar een dergelijke mededeling elders op de website verwezen. Hierdoor kan bij de gemiddelde consument de indruk ontstaan dat de “kassakorting” aan het eind van het boekingsproces, “bij de kassa”, alsnog op de genoemde prijzen in mindering wordt gebracht. Het is onvoldoende duidelijk dat de korting reeds in de weergegeven prijzen is verwerkt"
De reclame wordt in strijd met de reclamecode geacht, specifiek de Reclamecode Reisaanbiedingen. Deze uitspraak toont aan dat adverteerders als telkens duidelijk (dus zorgvuldig) moeten zijn bij vermelding van prijzen, anders kan die vermelding in strijd met de reclamecode worden geacht.
Joost Becker, advocaat reclamerecht