1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Reclame 80% minder tandsteen misleidend

Reclame 80% minder tandsteen misleidend

In een zaak over kauwsnacks -Pedigree Dentastix- voor honden maakt Nestlé met succes bezwaar tegen de claim "80% minder tandsteen" van Mars. Een gemiddelde consument zal 80% minder tandsteen opvatten als 80% (en niet minder) vermindering van reeds bestaande tandsteen. De reclame kan met succes worden tegengegaan. De claim van Mars '80% minder tandsteen' wordt misleidend geacht omdat die de lading niet dekt. Hooguit een of enkele van de onderzochte honden scoren tenminste 80% vermindering van...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 29 november 2010
Laatst gewijzigd 16 april 2018
In een zaak over kauwsnacks -Pedigree Dentastix- voor honden maakt Nestlé met succes bezwaar tegen de claim "80% minder tandsteen" van Mars. Een gemiddelde consument zal 80% minder tandsteen opvatten als 80% (en niet minder) vermindering van reeds bestaande tandsteen. De reclame kan met succes worden tegengegaan. 

De claim van Mars '80% minder tandsteen' wordt misleidend geacht omdat die de lading niet dekt. Hooguit een of enkele van de onderzochte honden scoren tenminste 80% vermindering van de vorming van tandsteen. Die percentages rechtvaardigen hooguit de claim: tot 80% minder vorming van tandsteen.

Nestlé (Bonzo) zelf werd op haar beurt aangevallen op de claim dat haar product zou helpen tandsteen te verminderen met maar liefst 45%. Volgens de rechter kon Nestlé met studies aantonen dat de vorming van tandsteen met 43,6% vermindert. Afronding naar boven, naar 45%, is toegestaan, mede gezien het feit dat het percentage van 45 alleen in relatief kleine letters (op de achterzijde van het product) is vermeld. De nuance dat dit verminderen alleen op het ontstaan van tandsteen betrekking heeft, werd weliswaar misleidend geacht maar te onbelangrijk om daar gevolgen aan te verbinden.

Mars krijgt een periode van 6 weken om haar uitlating '80% minder tandsteen' te staken en wordt veroordeeld tot het plaatsen van een rectificatie.

De claims van Mars 'Soepel in 6 weken' en 'Voor soepele gewrichten (…) zie het verschil in 6 weken' zijn toegestaan, want te onderbouwen. De gemiddelde consument weet volgens de rechter dat (enige) overdrijving inherent is aan het maken van reclame en -mede omdat soepel een relatief begrip is- zal die consument de claims van Mars zo opvatten dat in zes weken (enig) resultaat zichtbaar is. Mars hoeft niet de claim dat een oude hond in een jonge pup verandert te onderbouwen.