1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Reclames over scherpste tarieven

Reclames over scherpste tarieven

'Scherpste tarief? Hebben we wel', zo sloot Energie Direct haar laatste reclame-campagne af. Concurrent Oxxio betoogde dat dit een misleidende vergelijkende reclame was, en in strijd met de Nederlandse reclame code. De reclamecode commissie oordeelt hierover als volgt:"Energiedirect [maakt] een vergelijking op prijs met andere energieleveranciers. De prijs van een product is naar haar aard een objectief vast te stellen gegeven, waarbij geen plaats is voor ‘aan reclame eigen overdrijving’ of e...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 21 januari 2016
Laatst gewijzigd 16 april 2018
'Scherpste tarief? Hebben we wel', zo sloot Energie Direct haar laatste reclame-campagne af. Concurrent Oxxio betoogde dat dit een misleidende vergelijkende reclame was, en in strijd met de Nederlandse reclame code. De reclamecode commissie oordeelt hierover als volgt:
"Energiedirect [maakt] een vergelijking op prijs met andere energieleveranciers. De prijs van een product is naar haar aard een objectief vast te stellen gegeven, waarbij geen plaats is voor ‘aan reclame eigen overdrijving’ of een ‘subjectief karakter’. Daarom zal de gemiddelde consument de aanduiding “scherpste tarief” als een synoniem voor laagste tarief beschouwen en de mededeling ”Scherpste tarief? Hebben we wel” opvatten als claim waarmee Energiedirect beweert in vergelijking met andere energieaanbieders het laagste tarief te hanteren."

Wat bleek is dat dat de claim “scherpste tarief” in werkelijkheid alleen geldt voor het 2-jarige contract met vaste tarieven van Energiedirect, en dan nog alleen voor zover dit is vergeleken met de tarieven als vermeld op de websites van de tien grootste energieaanbieders in Nederland. De kleinere leverancier Anode is (iets) goedkoper dan dit product van Energiedirect.

Energiedirect schendt haar mededelingsplicht hierover:
"Dat Energiedirect niet in alle gevallen de aanbieder met de laagste tarieven is, en dat haar 2 jaar vast product alleen in vergelijking met de tien grootste aanbieders het “scherpste tarief” heeft, moet duidelijk uit de uitingen blijken om te voorkomen dat de consument op het verkeerde been wordt gezet en een besluit over een transactie neemt dat hij anders niet zou nemen. De gemiddelde consument zal er immers niet zonder meer op bedacht zijn dat het aanbod “scherpste tarief” niet absoluut van aard is."

De Reclame Code Commissie toetst vervolgens een aantal uitingen waarin het scherpste tarief staat vermeld.

-de website

Op de openingspagina van de website staat in grote en de aandacht trekkende letters: “Tablet cadeau? Hebben we niet. Scherpste tarief? Hebben we wel”. In veel kleinere letters stond vermeld: “Kies met  2 jaar vast nu voor het scherpste tarief en bespaar tot € 161,- i”. Door tekst en lay-out maakt deze uiting naar het oordeel van de Commissie onvoldoende duidelijk dat het algemene aanbod “scherpste tarief” beperkt is tot het 2 jaar vast product. De tekst “Kies met  2 jaar vast nu voor het scherpste tarief en bespaar tot € 161,-”, die veel minder opvallend is dan de algemene claim, kan immers ook als voorbeeld van één van de door Energiedirect aangeboden ‘scherpste tarieven’ worden opgevat.

- het filmpje

In de beschrijvende tekst bij het op de website geplaatste filmpje wordt zonder voorbehoud gesteld: “Tablet cadeau? Hebben we niet. Het scherpste tarief? Hebben we wel.” Enig voorbehoud ontbreekt ook in de in de klacht genoemde billboardreclame met de tekst “Eenmalig voordeel? Hebben we niet. Scherpste tarief? Hebben we wel”.

- de radiocommercial

In de radiocommercial wordt niet vermeld dat de aanbieding “scherpste tarief” geldt voor adverteerders 2-jaar vast product. Volstaan wordt met de enkele vermelding “Ga voor de voorwaarden direct naar energiedirect.nl”. De enkele verwijzing in de radiocommercial naar de voorwaarden op de website is volgens de RCC onvoldoende om de belangrijke beperking van het aanbod duidelijk te maken.

- de televisiecommercial

Dat het “scherpste tarief” geldt voor het 2 jaar vast product van Energiedirect wordt vermeld in de disclaimer aan het eind van de televisiecommercial  en aan het eind van het op de website geplaatste filmpje. Echter, niet wordt echter vermeld dat dit alleen geldt in vergelijking met de tien grootste energieleveranciers en dat kleinere – en wellicht goedkopere – aanbieders niet in de vergelijking betrokken zijn.

De Commissie is dus van oordeel dat de uitingen misleidend zijn in de zin van de artikelen 8.2 onder d en/of 8.3 onder c NRC. Hierdoor zijn de uitingen, die beschouwd moeten worden als vergelijkende reclame in de zin van artikel 13 NRC, in strijd met artikel 13 onder a NRC, waarin is bepaald dat vergelijkende reclame, wat de vergelijking betreft, geoorloofd is op voorwaarde dat deze niet misleidend is in de zin van de NRC.

Kortom, als een reclame-uiting gepaard gaat met onduidelijke informatie over het prijsvoordeel en sprake is van het op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit te nemen hierover, kunnen dergelijke reclames misleidend worden geoordeeld, omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Adverteerders dienen zich hiervan rekenschap te geven.

Joost Becker, advocaat reclamerecht