1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Ruim één miljoen boete voor het aanbieden van misleidende sms-diensten!

Ruim één miljoen boete voor het aanbieden van misleidende sms-diensten!

De Consumentenautoriteit heeft een boete opgelegd van ruim één miljoen euro voor het op grote schaal op een misleidende manier aanbieden van betaalde sms-diensten aan consumenten. Eveneens is een last onder dwangsom opgelegd, om ervoor te zorgen dat partijen zich in de toekomst wel aan de regels houden. De Consumentenautoriteit is een onderzoek gestart naar aanleiding van klachten van consumenten bij Consuwijzer, alsmede meldingen van toezichthouders uit andere landen waar partijen actief zij...
Leestijd 
Auteur artikel Dirkzwager
Gepubliceerd 16 juli 2010
Laatst gewijzigd 16 april 2018
De Consumentenautoriteit heeft een boete opgelegd van ruim één miljoen euro voor het op grote schaal op een misleidende manier aanbieden van betaalde sms-diensten aan consumenten. Eveneens is een last onder dwangsom opgelegd, om ervoor te zorgen dat partijen zich in de toekomst wel aan de regels houden. De Consumentenautoriteit is een onderzoek gestart naar aanleiding van klachten van consumenten bij Consuwijzer, alsmede meldingen van toezichthouders uit andere landen waar partijen actief zijn.

Celldorado (een samenwerkingsverband van Artiq Mobile B.V. en Blinck International B.V.) biedt door middel van reclamecampagnes op internet en televisie sms-diensten aan zoals Friend Finder, Beest in Bed, Ware Liefde, Love Test, Brain Age en IQ test. Voor consumenten die deelnamen aan dit soort spelletjes was het niet duidelijk dat het om een betaalde sms-dienst ging, die een abonnement inhield. Na afloop van de spelletjes/testen werden consumenten veelal gevraagd een mobiel nummer in te voeren zonder dat duidelijk werd dat hiermee een betaald sms-abonnement werd afgesloten.

Ook in Duitsland, Noorwegen en Portugal voelden consumenten zich misleid. Toezichthouders uit deze landen ontvingen tevens klachten over Celldorado. Reden voor de toezichthouders om bij de Consumentenautoriteit aan te kloppen.

Aanbieders van sms diensten hebben afspraken gemaakt omtrent de manier waarop dergelijke aanbiedingen mogen worden gedaan. De afspraken zijn vastgelegd in een SMS Gedragscode. Celldorado geeft op haar website aan zich aan de SMS Gedragscode te houden, hetgeen dus niet het geval was. Met de boete van 1.190.000 euro geeft de Consumentenautoriteit een duidelijk signaal af naar bedrijven die deze diensten verkopen.