1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Slogans zijn merken!

Slogans zijn merken!

Het Hof van Justitie EG heeft onlangs in een uitspraak over de Audi-slogan 'Voorsprong door techniek' uitgemaakt dat voor slogans geen andere criteria gelden dan voor ‘gewone’ merken. Slogans die niet beschrijvend zijn, kunnen onderscheidend vermogen hebben en als merk dienen, ook al brengen zij een objectieve, zelfs eenvoudige boodschap.  Dit kan in het bijzonder het geval zijn wanneer deze merken niet een gewone reclameboodschap zijn, maar in zekere mate origineel of pregnant zijn, aldus he...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 10 februari 2010
Laatst gewijzigd 16 april 2018
Het Hof van Justitie EG heeft onlangs in een uitspraak over de Audi-slogan 'Voorsprong door techniek' uitgemaakt dat voor slogans geen andere criteria gelden dan voor ‘gewone’ merken. Slogans die niet beschrijvend zijn, kunnen onderscheidend vermogen hebben en als merk dienen, ook al brengen zij een objectieve, zelfs eenvoudige boodschap. 

Dit kan in het bijzonder het geval zijn wanneer deze merken niet een gewone reclameboodschap zijn, maar in zekere mate origineel of pregnant zijn, aldus het Hof, en een zekere uitleggingsinspanning vragen of bij het relevante publiek een denkproces in gang zetten en gememoriseerd kunnen worden.

Het Hof oordeelt dat de slogan van Audi ten onrechte niet als merk is ingeschreven. De slogan 'Voorsprong door techniek' komt volgens het Hof wel voor bescherming in aanmerking, omdat deze een zekere uitleggingsinspanning van het publiek vraagt en getuigt van een zekere originaliteit en pregnantie, waardoor hij gemakkelijk te memoriseren is. 

Ook omdat het gaat om een bekende slogan die reeds vele jaren door Audi wordt gebruikt, sluit het Hof niet uit dat het publiek gewend is om het verband te leggen tussen deze slogan en de Audi motorvoertuigen, welke omstandigheid bijdraagt aan de merkfunctie van de slogan.