Niet alleen Apple en Samsung strijden over de vormgeving van telefoons. Deze fast moving consumer goods zijn zo populair bij het grote publiek, dat nu ook Doro en Hesdo een geschil hebben over telefoons, specifiek over seniorentelefoons. De rechtbank te Den Haag moest oordelen over de vraag of Doro met succes bescherming kan inroepen van haar model toetsen (boven) tegenover die van Hesdo (onder).
De Rechtbank Den Haag oordeelt van niet. Eén van de redenen hiervoor is dat vóór het model van Doro er al oudere modellen kenbaar waren, waarin min of meer soortgelijk vormgegeven knoppen te zien zijn. De 'opneem' en 'verbinding verbreken'-knoppen zijn volgens de rechter 'internationale symbolen die doorgaans in de kleuren groen en rood worden gebruikt'. Gelet op de verschillen die verder bestaan (zie de afbeeldingen), is er volgens de rechter een andere algemene indruk.
Het lukt Doro ook niet om met succes auteursrechtelijke bescherming in te roepen. De rangschikking en verhouding van de toetsen ten opzichte van elkaar, in samenhang met de vormen van de toesten, geeft niet zodanig uitdrukking aan de creatieve geest van de ontwerper dat er een auteursrechtelijk beschermd werk is. De rechter komt dan dus naar eigen zeggen ook niet toe aan de inbreuk-vraag.
Deze uitspraak laat zien dat het lastig is om met succes min of meer gangbare vormen te claimen, met behulp van een model- of auteursrecht. Zeker indien er al oudere vormen bestaan die min of meer lijken op het geclaimde object.
Strijd over seniorentelefoon
Niet alleen Apple en Samsung strijden over de vormgeving van telefoons. Deze fast moving consumer goods zijn zo populair bij het grote publiek, dat nu ook Doro en Hesdo een geschil hebben over telefoons, specifiek over seniorentelefoons. De rechtbank te Den Haag moest oordelen over de vraag of Doro met succes bescherming kan inroepen van haar model toetsen (boven) tegenover die van Hesdo (onder).De Rechtbank Den Haag oordeelt van niet. Eén van de redenen hiervoor is dat vóór het model van Dor...
Leestijd
Auteur artikel
Joost Becker
Gepubliceerd
27 april 2012
Laatst gewijzigd
16 april 2018