1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Uiting rijschoolhouder "hoog slagingspercentage" misleidend

Uiting rijschoolhouder "hoog slagingspercentage" misleidend

Reclame uitingen mogen geen misleiding opleveren. Indien een subjectief waardeoordeel wordt gegeven, is dat in de regel eerder toelaatbaar dan feiten die objectief gezien niet kloppen. Hoe zit dat met de uiting van een rijschoolhouder die luidt: “hoog slagingspercentage”?
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 26 juni 2018
Laatst gewijzigd 26 juni 2018

In de gewraakte uiting staat “hoog slagingspercentage”. In werkelijkheid slaagt een derde van de deelnemers in een keer, en meer dan een derde bij het herexamen. Mag onder die omstandigheden deze uiting gebruikt worden in reclame?

Neen, zo beslist de Reclame Code Commissie:

"Waar het om gaat, is wat de gemiddelde consument verwacht bij de vermelding “hoog slagingspercentage”. Hoewel “hoog” een relatief begrip is, is de Commissie van oordeel dat “hoog” in deze context zo begrepen zal worden, dat het percentage hoger dan het gemiddelde zal zijn, en in ieder geval niet onder het gemiddelde ligt. Nu adverteerder niet aannemelijk heeft gemaakt dat haar slagingspercentages bovengemiddeld zijn, acht de Commissie de aanduiding “hoog” in het onderhavige geval misleidend."

Klager had erop gewezen dat hij bij raadpleging van de website www.rijschoolgegevens.nl had geconstateerd, dat het slagingspercentage van de rijschoolhouder in kwestie onder het landelijk gemiddelde ligt. Volgens klager is het slagingspercentage van andere rijscholen bij het eerste examen hoger dan 50%. 

Volgens het verweer zou de mededeling “hoog slagingspercentage” zo uitgelegd moeten worden dat de rijschoolhouder zelf het slagingspercentage van haar rijschool hoog vindt, nu bijna een derde bij het eerste examen slaagt en meer dan een derde bij een herexamen. De Reclame code Commissie gaat daar niet in mee.

De Commissie beslist dat er onjuiste informatie wordt verstrekt ten aanzien van de te verwachten resultaten (zoals bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC)) van in dit geval deze rijschoolhouder. De gemiddelde consument kan er volgens de Commissie bovendien toe worden gebracht een besluit over een transactie (dus om naar deze rijschoolhouder toe te gaan) dat hij anders niet had genomen. Daarom is de uiting misleidend en oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Deze uitspraak laat zien dat een reclame-uiting, indien een reclame uiting als objectief meetbaar wordt gepresenteerd, misleidend kan zijn indien deze onjuist is.

Joost Becker, advocaat reclamerecht