1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Uitroepteken geen merk!

Uitroepteken geen merk!

Het uitroepteken-merk van parfumfabrikant JOOP! is als merk geweigerd voor juwelen, kleding en accessoires. Dat heeft het Gerecht van Eerste Aanleg (GvEA) in navolging van het Europese merkenbureau beslist. Het uitroepteken zou niet naar de herkomst van de waar verwijzen. Het GvEA oordeelt dat de consument, zelfs de consument die een hoge mate van oplettendheid betracht,  het eenvoudig in Times New Roman uitgevoerde uitroepteken slechts als teken voor promotievan de waar of eye-catcher zou op...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 12 oktober 2009
Laatst gewijzigd 16 april 2018
JOOP merkHet uitroepteken-merk van parfumfabrikant JOOP! is als merk geweigerd voor juwelen, kleding en accessoires. Dat heeft het Gerecht van Eerste Aanleg (GvEA) in navolging van het Europese merkenbureau beslist.

Het uitroepteken zou niet naar de herkomst van de waar verwijzen. Het GvEA oordeelt dat de consument, zelfs de consument die een hoge mate van oplettendheid betracht,  het eenvoudig in Times New Roman uitgevoerde uitroepteken slechts als teken voor promotievan de waar of eye-catcher zou opvatten. Het was irrelevant dat het teken speciaal was ontworpen of overeenstemmende tekens al eerder waren geregistreerd.

Dat het uitroepteken in één van de merkaanvragen is geplaatst in een kader doet voorts niet terzake, omdat dat kader geen voldoende onderscheidend element is en dat een dergelijke uitvoeringsvorm volgens het GvEA in de branche gebruikelijk is.

Het argument van JOOP! dat het uitroepteken via het gebruik van haar merk "JOOP!" onderscheidend vermogen had verkregen werd - bij gebrek aan voldoende bewijs- verworpen.

Joost Becker, advocaat merkenrecht