Het wettelijke herroepingsrecht houdt in dat de koper van een product gedurende 7 werkdagen na de ontvangst daarvan het recht heeft de koop of afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Die termijn wordt verlengd tot 3 maanden als de verkoper (webwinkelier) niet heeft voldaan aan de geldende informatieverplichtingen uit de Wet koop op afstand. Betekent dit nu dat je bij de aanschaf van online producten (bijvoorbeeld een fiets) moet wachten tot het product is ontvangen voordat je de koop ongedaan kan maken (zoals uit de wet lijkt te volgen) of kan dat ook eerder? Het kan ook eerder, zo oordeelde de kantonrechter in Arnhem op 12 september 2011.
Wat is er aan de hand?
In deze zaak tussen Tom Bikes en een consument stond de online aankoop van een BMX fiets centraal. De consument bestelde de fiets op 22 september 2010. De fiets zou op 23 september 2010 moeten worden opgehaald in Bladel. Bij de online bestelling is de consument ook akkoord gegaan met de algemene verkoopvoorwaarden van Tom Bikes. De fiets wordt uiteindelijk niet opgehaald en betaling blijft uit. Tom Bikes eist betaling van het overeengekomen bedrag vermeerderd met rente. De consument verweert zich per brief op 25 oktober 2010 en stelt dat de verkeerde fiets klaarstond en dat hij daarom afzag van de bestelling.
Pas ontbinden na ontvangst van de zaak?
De kantonrechter oordeelt dat de strekking van het herroepingsrecht is de koper te beschermen en de gelegenheid te geven om zich een volledig beeld te vormen van zowel de zaak als, aan de hand van de ontvangen informatie, van de rechten en verplichtingen die voor hem uit de koop voortvloeien. In dit geval is de zaak echter niet ontvangen.
Tom Bikes betwist dat de consument in de winkel is geweest op 23 september en stelt dat de juiste fiets klaarstond. De consument stelt het tegenovergestelde. De kantonrechter stapt over dit inhoudelijke dispuut heen en oordeelt: “Waar de koper het recht heeft na ontvangst van de zaak de koop te annuleren, moet voorts [worden] aangenomen dat hij dat recht ook heeft nog voor de ontvangst van de zaak.” Dit lijkt mij met name vanuit pragmatische overweging juist. Waarom zou je moeten wachten tot de ontvangst van de zaak om tot ontbinding over te gaan als je je kort na de bestelling bedenkt om wat voor reden dan ook? Het doet er juridisch immers niet toe waarom je de bestelling annuleert.
Tijdige ontbinding?
Vervolgens moet worden bepaald of en zo ja of de koop tijdig ongedaan is gemaakt. Dan lijkt de kantonrechter iets te kort door de bocht te gaan. Hij overweegt:
“[…] De termijnen van artikel 7:46d BW rekenen vanaf de datum van in ontvangstneming. De kantonrechter zoekt aansluiting bij de termijn die geldt voor de levering van diensten. Daarvoor geldt een termijn van drie maanden (zie artikel 7:46d BW) te rekenen van het sluiten van de overeenkomst. Dan moet aangenomen worden dat [gedaagden] tijdig hebben geannuleerd. Niet in geschil is immers dat [gedaagden] in ieder geval bij e-mails van 26 en 28 oktober 2010 hebben laten weten niet langer prijs te stellen op levering van de fiets.” [onderstreping EJP]
Dit is niet juist. Dat in het onderhavige geval aansluiting wordt gezocht bij het aanvangsmoment bij de aankoop van diensten, kan ik nog begrijpen. Het is echter niet juist dat in dat geval een termijn van drie maanden van toepassing is. Die termijn geldt zowel bij zaken als diensten pas als de verkoper niet aan de informatieverplichtingen heeft voldaan. Voor de fijnproevers: zie artikel 7:46i lid 1 in combinatie met 7:46d lid 1 BW. De kantonrechter had dus eerst moeten vaststellen of die informatieverplichtingen waren geschonden. Indien dat niet het geval is, geldt de termijn van 7 werkdagen en dan zou de consument in het onderhavige geschil te laat zijn met zijn ontbindingsverklaring op 25 oktober 2010, was de overeenkomst dus nog geldig en zou hij moeten betalen.
Afwijking in algemene voorwaarden niet geldig!
In het onderhavige geschil deed Tom Bikes ook nog een beroep op zijn algemene voorwaarden waarin stond dat bestellingen uitsluitend binnen een termijn van 7 werkdagen konden worden geannuleerd. De kantonrechter oordeelt terecht dat dit beroep niet opgaat omdat niet ten nadele van de consument van het wettelijke systeem mag worden afgeweken (artikel 7:46j BW). Webwinkeliers zullen hier dus goed moeten oppassen omdat de termijn van 7 werkdagen ook 3 maanden kan zijn. Dan kun je dus niet in je algemene voorwaarden zeggen dat uitsluitend de termijn van 7 werkdagen geldt. Dit zou uiteraard wel kunnen als je er 100% zeker van bent dat je aan alle informatieverplichtingen voldoet.
Wanneer kun je een online gesloten overeenkomst herroepen?
Het wettelijke herroepingsrecht houdt in dat de koper van een product gedurende 7 werkdagen na de ontvangst daarvan het recht heeft de koop of afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Die termijn wordt verlengd tot 3 maanden als de verkoper (webwinkelier) niet heeft voldaan aan de geldende informatieverplichtingen uit de Wet koop op afstand. Betekent dit nu dat je bij de aanschaf van online producten (bijvoorbeeld een fiets) moet wachten tot het product is ontvangen voordat je de koop...
Leestijd
Auteur artikel
Ernst-Jan van de Pas
Gepubliceerd
15 september 2011
Laatst gewijzigd
16 april 2018