Wat is er aan de hand?
De ACM heeft naar aanleiding van klachten van consumenten onderzoek ingesteld naar de webwinkel TOM. Het bleek dat het beleid van de winkel was om consumenten geen geld terug te betalen na het retourneren van de bestelling. Het retourrecht is juist één van de kernrechten van de e-commerce regels.
Ook werden consumenten slecht voorgelicht over hun rechten. Eerlijke en volledige informatievoorziening is juist een kernaspect van de regels van de "oneerlijke handelspraktijken".
De Autotoriteit Consument en Markt
De ACM is de overheidstoezichthouder op o.m. de consumentenwetgeving. De ACM kan (hele) stevige boetes uitdelen en schrikt daar ook niet voor terug. Zo blijkt ook nu weer.
Welke boetes worden opgelegd?
De ACM legt de volgende boetes op:
- Aan het bedrijf:
- 160.000 euro voor het niet correct informeren over het retourrecht;
- 160.000 euro voor het niet correct naleven van het retourrrecht;
- 180.000 euro voor het in strijd handelen met de professionele toewijding.
- Aan de bedrijfsleiding:
- 125.000 euro aan een leidinggevende;
- 125.000 euro aan de tweede leidinggevende.
Wat gebeurt er nu?
Het bedrijf en de leidinggevenden kunnen in bezwaar en beroep. Gelet op de hoogte van de boetes gaan ze dat ongetwijfeld ook doen. Het is afwachten of (uiteindelijk) de rechter het oordeel van de ACM deelt.
Wat moet u doen?
Voorkom boetes en check of uw website aan alle wettelijke eisen voldoet. Controleer ook of uw werkprocessen in de praktijk aan alle eisen voldoen. Heeft u hier hulp bij nodig? Wij kunnen u adviseren, bijv. door uw website te toetsen of u te informeren over alle eisen die gelden. Neem hiervoor contact op.
Wilt u de regels rondom herroeping en retourneren nog een keer op een rij, klik hier.