1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Wie de schoen past…

Wie de schoen past…

Als een echt familiebedrijf waren de heren Ziengs tot voor kort gezamenlijk eigenaar van het bedrijf Ziengs Schoenen. Nadat de gehele onderneming was overgenomen door Henk Ziengs richtte zijn neef Berend met zevenmijlspassen een concurrerend bedrijf op. De Groningse binnenstad was toen ineens het toneel van een ware familiestrijd. Berend Ziengs had zijn nieuwe winkel onder de naam ‘De Schoenenfabriek’ geopend aan de Akerhof, op loopafstand van de Brugstraat en de Grote Markt waar al jarenlang...
Leestijd 
Auteur artikel Esther Mommers (uit dienst)
Gepubliceerd 07 maart 2013
Laatst gewijzigd 16 april 2018


Als een echt familiebedrijf waren de heren Ziengs tot voor kort gezamenlijk eigenaar van het bedrijf Ziengs Schoenen. Nadat de gehele onderneming was overgenomen door Henk Ziengs richtte zijn neef Berend met zevenmijlspassen een concurrerend bedrijf op. De Groningse binnenstad was toen ineens het toneel van een ware familiestrijd. Berend Ziengs had zijn nieuwe winkel onder de naam ‘De Schoenenfabriek’ geopend aan de Akerhof, op loopafstand van de Brugstraat en de Grote Markt waar al jarenlang winkels van Ziengs Schoenen zijn gevestigd. De familievete ontaarde in een rechtszaak, over de vraag wie de naam Ziengs als merk mocht gebruiken.

Merk en teken
Het (woord)merk ZIENGS is door het bedrijf Ziengs Schoenen beschermd voor kleding, schoeisel en aanverwante zaken.

De Schoenenfabriek van Berend Ziengs gebruikt op haar website, op de verbouwingsschotten rondom de pui van het winkelpand, op haar vacatureadvertentie en op social media een (uitgebreid) logo met de tekst “De Schoenenfabriek. Leverancier van Kwaliteit en Trends. Door Berend Ziengs”.

Oordeel
Volgens Ziengs schoenen zouden bezoekers van de Groningse binnenstad het merk Ziengs voor schoenen zeer goed kennen. De Rechtbank Den Haag die in deze zaak moest beslissen, waagt zich niet aan het oordeel of het daarom een bekend merk is. De rechtbank stelt voorop dat het gebruik van het logo “De Schoenenfabriek. Leverancier van Kwaliteit en Trends. Door Berend Ziengs” voor verwarring met het merk ZIENGS zorgt.

De rechter acht van belang of de totaalindrukken van de gebruikte logo’s/merken zoveel op elkaar lijken dat de bezoekers van de binnenstad op basis van een herinneringsbeeld zullen denken dat de producten of diensten afkomstig zijn van dezelfde onderneming of van economisch verbonden ondernemingen. Hoewel het logo van Berend Ziengs veel meer tekst bevat, wegen bij de beoordeling de punten van overeenstemming zwaarder dan de punten van verschil. Volgens de rechter zijn in het logo ‘De Schoenenfabriek’ en ‘Door Berend Ziengs’ de meest opvallende elementen. In ‘Door berend Ziengs’ zit een woord dat 100% overeenkomt met het merk van Ziengs.

De Schoenenfabriek doet een beroep op een merkenrechtelijke uitzondering art. 2.23 lid 1 onder a BVIE. Die bepaalt dat gebruik van eigen naam en adres in het economisch verkeer is toegestaan, zolang er sprake is van eerlijk gebruik in nijverheid en handel. De rechtbank is van oordeel dat deze uitzondering hier hoe dan ook niet geldt, omdat moet worden gekeken naar de mate waarin het (winkelend) publiek een verband ziet tussen de twee logo’s en in hoeverre De Schoenenfabriek zich daarvan bewust kon zijn. Dat verband is met de constatering van verwarringsgevaar al aangenomen. De nauwe familieband spreekt maakt dat Berend Ziengs zich daarvan bewust kon zijn.

Opgelegd verbod
Aldus concludeert de rechtbank dat De Schoenenfabriek inbreuk maakt op het merk van Ziengs Schoenen.

De Schoenenfabriek mag zijn logo of elk ander logo waarin overeenstemming bestaat met het Ziengs merk niet meer gebruiken op het winkelpand, haar producten of enig digitaal medium, zoals ze het gebruikte op de schotten, Facebook en Twitter.

Berend Ziengs mag dus in dit geval zijn schoenen niet verhandelen onder zijn eigen naam.