1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Zorg ook in 2016 en 2017 bovenaan de agenda van de ACM

Zorg ook in 2016 en 2017 bovenaan de agenda van de ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft zes branches gepresenteerd waarnaar de komende twee jaar haar bijzondere aandacht uitgaat. Bovenaan de Agenda 2016 – 2017 staat het onderwerp “gezonde samenwerking in de zorg”. ACM geeft iedere geïnteresseerde tot 20 februari 2016 (onder wie zorgaanbieders) de tijd om te mee te denken met de Agenda 2016-2017.De zorgsectorDe zorgsector staat al langer in de bijzondere belangstelling van de ACM en haar rechtsvoorganger de Nederlandse Mededingingsa...
Leestijd 
Auteur artikel Sjaak van der Heul
Gepubliceerd 26 januari 2016
Laatst gewijzigd 16 april 2018
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft zes branches gepresenteerd waarnaar de komende twee jaar haar bijzondere aandacht uitgaat. Bovenaan de Agenda 2016 – 2017 staat het onderwerp “gezonde samenwerking in de zorg”. ACM geeft iedere geïnteresseerde tot 20 februari 2016 (onder wie zorgaanbieders) de tijd om te mee te denken met de Agenda 2016-2017.

De zorgsector
De zorgsector staat al langer in de bijzondere belangstelling van de ACM en haar rechtsvoorganger de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Ook op grond van de Agenda 2014 – 2015 en de NMa Agenda 2008 – 2009 was de toezichthouder al extra alert op de zorgsector.

De ACM tracht de zorgsector te voorzien van instrumenten waarmee zorgaanbieders zelf in staat worden gesteld te bepalen of hun voorgenomen samenwerkingsinitatieven in overeenstemming zijn met het kartelverbod of de bijzondere fusieregels. In de agendaperiode 2014 en 2015 heeft de ACM onder meer:

  • richtlijnen gegeven voor samenwerkingsafspraken en informatie-uitwisseling over capaciteitsvermindering in de langdurige zorg,

  • uitgangspunten geformuleerd over de wijze waarop de ACM samenwerkingsafspraken in de eerstelijnszorg op grond van het kartelverbod beoordeelt.

  • een informatiekaart gepubliceerd over de beoordeling van fusies en andere samenwerkingsvormen in de ziekenhuissector. De ACM heeft in 2015 bovendien voor het eerst een voorgenomen fusie van twee ziekenhuizen verboden. Naar haar oordeel van de ACM zou als gevolg van de fusie een economische machtspositie ontstaan voor het gefuseerde ziekenhuis.


Het feit dat de zorgsector de bijzondere belangstelling heeft van de ACM betekent overigens niet dat het mededingingsrechtelijke oordeel van de ACM zaligmakend is. De boetebesluiten van de ACM in de zorgsector zijn meer dan in andere sectoren bij de rechtbank Rotterdam of het College van Beroep voor het Bedrijfsleven gesneuveld omdat de ACM onvoldoende heeft aangetoond dat de afspraken waarvoor de boetes zijn opgelegd de concurrentie hebben beperkt. Zo heeft de rechtbank Rotterdam eind december 2015 nog geoordeeld dat de ACM ten onrechte heeft besloten dat aanbevelingen van LHV over het vestigingsbeleid van haar leden in strijd waren met het kartelverbod.

De overige onderwerpen van de Agenda 2016 -2017
Naast de zorgsector concentreert de ACM zich onder meer op “de online consument”. Daarmee springt de ACM in op de (mondiale) actualiteit. Momenteel bestaat er nog geen duidelijkheid over de effecten (zowel positief als negatief) die internetplatforms op de concurrentie tussen ondernemingen hebben. In dat kader heeft de Europese Commissie van september tot en met december vorig jaar een internetconsultatie verricht om (onder meer) de economische rol die internetplatforms spelen in kaart te brengen. De uitkomsten van deze consultatie zijn nog niet bekend.

De vier overige onderwerpen op de ACM Agenda zijn:

  • Energiemarkt in transitie

  • Havens en transport

  • Duidelijke tarieven en voorwaarden

  • Overheid & markt