Kersten Techniek zocht juridische hulp om proactief te reorganiseren

10 september 2020, laatst geüpdatet 11 september 2024

De economische gevolgen van de coronacrisis laten de komende maanden diepe sporen na. Steeds meer bedrijven anticiperen op problemen en kloppen aan voor juridisch advies. Zo ook Kersten Technische Bedrijven uit Elst. Het bedrijf zocht hulp om op een nette manier te reorganiseren. “Zodat niet alleen ons bedrijf, maar ook de ontslagen werknemers een gezonde toekomst tegemoet kunnen gaan,” zegt medeoprichter en grootaandeelhouder Henk Jansen.

Maaike de Jonge 
Maaike de Jonge 
Advocaat - Senior
In dit artikel

Kersten Techniek richt zich met vier werkmaatschappijen op de utiliteitsbouw waarbij de nadruk op retail lag. Door de internationale betrekkingen zag het bedrijf al in februari 2020 dat de orders flink zouden afnemen, een domino-effect van de sluiting van en terugloop in de fysieke winkels.

 “Grote investeringen werden teruggetrokken en ons verlies ging richting de twee miljoen. Dat kun je niet laten gebeuren,” zegt Henk Jansen. “We moesten reorganiseren om het bedrijf en een groot deel van de werknemers veilig te stellen. In maart telde ons bedrijf 230 vaste medewerkers, nu zijn dat er nog 205. Twaalf mensen zijn gedwongen ontslagen en de rest heeft zijn eigen conclusies getrokken en een nieuwe baan gezocht.

Gelukkig hebben tien van de twaalf ook alweer een nieuwe betrekking. Daar hebben we ook op gestuurd. We hebben onderling een hechte band en je wilt op een goede manier afscheid nemen, zodat ook de gezinnen van de ontslagen werknemers een goede toekomst hebben.”

Henk Jansen, Kersten Techniek: “Met de juiste juridische hulp en de nuchtere kijk die de juristen bieden, voorkom je dat een reorganisatie uit de hand loopt.”

Op goede voet

In maart dit jaar nam de directie van Kersten Techniek contact op met de sectie Arbeidsrecht om de reorganisatie van het bedrijf te bespreken. “We zijn trouw en werken al meer dan dertig jaar samen met Dirkzwager. Zij kennen ons bedrijf door en door. Het was duidelijk dat we moesten ingrijpen, het werk hield op en een groot deel van het personeel zat thuis. Onze medewerkers hebben vrije dagen ingeruild en we hebben overheidssteun aangevraagd, maar dat zijn allemaal tijdelijke maatregelen. Als je weet dat je voor een gedwongen reorganisatie staat, is een gespecialiseerde juridische blik van groot belang om de emotie eruit te halen en op een constructieve manier te werk te gaan.

Samen met advocaat Maaike de Jonge konden we proactief naar de situatie kijken: wat kom je tegen en wat zijn de juridische consequenties daarvan? In onze bedrijfscultuur werkt loyaliteit twee kanten op; onze grootste wens was om op goede voet uit elkaar te gaan.”

Dezelfde taal spreken

Ondanks de beperkingen van het thuiswerken verliep het overleg met Dirkzwager heel constructief, zegt Jansen. “Dat deed niets af aan de service en de juridische accuratesse die we nodig hadden, Maaike de Jonge heeft de draad heel snel opgepakt. Elke werknemer heeft binnen ons bedrijf zijn eigen verhaal en arbeidsverleden, dus er was echt maatwerk nodig en het stappenplan dat Dirkzwager heeft opgezet, bood een handig houvast. We hebben samen onderzocht hoe we op zo’n vriendelijk mogelijke manier afscheid konden nemen, waarbij we ondersteuning hebben geboden voor replacement.

Ik vind dat je ook in deze situatie een goed werkgever moet zijn: je wilt niet dat mensen met rancune afscheid nemen maar met opgeheven hoofd kunnen vertrekken. De coronacrisis is een heel bijzondere situatie, dat zorgde ervoor dat we allemaal dezelfde taal spraken en de noodzaak tot reorganisatie inzagen. Het kan ook gebeuren dat medewerkers de hakken in het zand zetten; dat is bij ons gelukkig niet gebeurd.”

Nieuwe wereld

Hoewel Henk Jansen als grootaandeelhouder niet meer op dagelijkse basis aan Kersten Techniek verbonden is, heeft de reorganisatie samen met de directie zijn volle aandacht. “Als ondernemer heb ik met meerdere crisissen te maken gehad; ik raak niet snel in paniek. Tijdens de economische crisis in 1979 heb ik samen met twee partners dit bedrijf overgenomen. Kersten Techniek richtte zich in die tijd op industriële dienstverlening aan de voedingsindustrie. Deze concerns trokken echter weg uit de regio, denk maar aan Honig in Nijmegen of Nuts in Elst. Kersten Techniek dreigde ten onder te gaan maar we wisten het binnen vier jaar weer op poten te zetten. Er was al een link met de retailmarkt en vanaf 2005 zijn we een hele nieuwe koers gaan varen met een volledige focus op retail. Daarna groeiden we hard, waardoor we in 2008 onze werkzaamheden hebben verdeeld in meerdere werkmaatschappijen,” zo vat Jansen de geschiedenis van het bedrijf samen. “Achteraf gezien, hebben we misschien te laat en te weinig aandacht gehad voor onze werkzaamheden buiten de retail. Deze markt krimpt al een tijd en onder de druk van het coronavirus ontstaat nu een heel nieuwe wereld. Als ondernemer moet je je op dit moment heroriënteren, kansen zoeken en grijpen.”

Bakens verzetten

Ondanks de bijzondere tijd ziet Kersten Techniek de toekomst positief tegemoet. “De installatiebranche bruist en er is in veel sectoren een tekort aan technische montagemedewerkers. We houden rekening met de beperkingen. Onlangs werd bekendgemaakt dat de bouw en utiliteitsbouw dit najaar hard zal worden getroffen maar ook dat hoort bij het ondernemerschap. We hebben altijd een gezonde bedrijfsvoering gehad, dus we kunnen na deze reorganisatie de 20-25 procent omzetverlies dragen die we tot nu toe hebben geleden.

Bovendien zie je dat bedrijven elkaar opzoeken voor oplossingen en bereiden we ons voor om met andere bedrijfstypen in zee te gaan. Zo leveren we nu gekwalificeerde monteurs aan energiebedrijf Liander en zijn we kabelbomen bij het Radboud Ziekenhuis aan het installeren; dit soort werkzaamheden waren vóór de coronacrisis niet op ons pad gekomen. We waren de bakens al aan het verzetten, door de crisis is dat in een stroomversnelling gekomen. We streven naar 350 medewerkers over drie of vier jaar, dat is nodig om kracht en volume te behouden.”

Andere bedrijven die donkere wolken op zich af zien komen raadt Jansen aan, om op tijd voor te sorteren op de nieuwe realiteit en juridische hulp te zoeken. “Repareer het dak terwijl de zon nog schijnt. Als wij later in actie waren gekomen, waren de gevolgen voor ons bedrijf en dus voor alle medewerkers veel ernstiger geweest. Deze crisis dwingt veel bedrijven om hun focus te verleggen, ook al is het verleidelijk om je aan oude patronen vast te houden. Met de juiste juridische hulp en de nuchtere kijk die de juristen bieden, voorkom je dat een reorganisatie uit de hand loopt. Er komt een andere tijd aan en je doet jezelf als ondernemer tekort als je niet reorganiseert om de kansen te kunnen pakken die een nieuwe wereld biedt.”

Gerelateerd