Bij mediagenieke gevallen treft de Europese Commissie (hierna: de Commissie) veelal snel compensatiemaatregelen, maar dat laat onverlet de roep uit de sector om aanvullende en/of verdergaande onderlinge samenwerking om door middel van bijvoorbeeld een crisiskartel de negatieve gevolgen van de (plotselinge) vraagterugval verder te beperken.
In dit artikel worden de mogelijkheden uiteengezet voor collectieve acties van ondernemingen met het oogmerk om een (tijdelijke) crisis het hoofd te bieden. Nadat wij eerst kort het mededingingsrechtelijk kader hebben geschetst, zullen wij ingaan op de ruimte voor samenwerking die de sectorspecifieke landbouwregels bieden. Sinds dit jaar is niet alleen het mededingingsregime in de landbouw herzien, de Commissie heeft ook de mogelijkheden gekregen om in crisissituaties het kartelverbod buiten toepassing te verklaren ten aanzien van bepaalde afspraken. Vervolgens gaan wij in op de aanvullende werking van de algemene mededingingsregels.
Lees het artikel van advocaat Sjaak van der Heul.