1. Home
  2. Specialisten
  3. Boy Stenden

Boy Stenden Advocaat Arbeidsrecht

Neem vrijblijvend contact op Telefoon 024 381 31 84 Mobiel 06 3609 62 72 E-mailadres Stuur mij een e-mail Social

Over Boy Stenden

Biografie

Boy Stenden is in 2014 beëdigd tot advocaat en hij is werkzaam bij Dirkzwager op de sectie arbeidsrecht. In 2018 heeft hij de specialisatieopleiding arbeidsrecht (PALA) afgrond. Boy treedt veelvuldig op voor de hoogste uitvoerende en toezichthoudende organen van zorginstellingen, woningbouwcoöperaties, onderwijsinstellingen en (semi-)publieke instellingen en hij adviseert in vraagstukken over de WNT.

Daarnaast geeft Boy aan advocaten en accountants cursus over de WNT en heeft hij wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan.

Naast zijn WNT-praktijk is Boy een gedegen sparringpartner voor de directie en andere hooggeplaatste functionarissen binnen het MKB. Zowel waar het hun eigen positie en arbeidsvoorwaarden betreft als waar het de positie en (collectieve) arbeidsvoorwaarden van werknemers betreft.

Tot slot beschikt Boy over kennis op het gebied van arbeidsmigratie waardoor hij als voorportaal fungeert voor bedrijven die buitenlandse arbeidskrachten (o.a. kennismigranten) willen aannemen, in een steeds verder globaliserende arbeidsmarkt. 

Boy kenmerkt zich door zijn analytische aanpak, waardoor hij in staat is om in complexe vraagstukken tot de kern te komen en vanuit de kern op zoek te gaan naar een werkbare oplossing voor zijn cliënten.

Specialisaties 

Publicaties

  • H.A. Hoving & B.M.C. Stenden, ‘Ontslag van de statutair bestuurder: meer kans op billijke vergoeding bij inbreuk op raadgevende stem en hoorplicht, minder kans op billijke vergoeding door cumulatiegrond’, TRA 2021/23.
  • D. den Heeten & B.M.C. Stenden, ‘Non-activiteit en de WNT: wie hakt de knoop door?’, TAP 2021/207.
  • B.M.C. Stenden & S.W. Kleijer, 'De verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene en het zoekjaar hoogopgeleiden', Vakblad Over de Grens / 2022 nr. 3.
  • Rb. Rotterdam 9 juni 2022, JAR 2022/187, ECLI:NL:RBROT:2022:4630, m.nt. B.M.C. Stenden & S.W. Kleijer.
  • Rb. Amsterdam 19 december 2022, JAR 2023/47, ECLI:NL:RBAMS:2022:7635, m.nt. B.M.C. Stenden & H.A. Hoving.

Cursus 

- PO-cursus met titel: Verdieping Wet normering topinkomens, te vinden op: www.po-online.nl.

Functie(s)

2019 Advocaat, Dirkzwager
Energie, Food & Agri, Handel & Transport, Internationaal, Ondernemingen, Onderwijs, Overheden, Particulieren, Vastgoed, Verzekeraars, Zorg Arbeidsrecht Dirkzwager - Stella Maris
Van Schaeck Mathonsingel 4
6512 AN Nijmegen

Opleiding(en)

2018 2019 Postacademische Leergang Arbeidsrecht (PALA) aan de Erasmus Academie
2014 2017 Beroepsopleiding Orde van Advocaten
2013 2014 Master Ondernemingsrecht aan Tilburg University
2010 2013 Bachelor Ondernemingsrecht aan Tilburg University

Events


20 april 2023

Fraudegame

Fraude. Natuurlijk hoopt u dat het uw organisatie niet overkomt. Maar als het u overkomt, dan heeft dat ernstige gevolgen voor de continuïteit en reputatie van de organisatie. Het vraagt om specifieke expertise; op het gebied van onderzoek, juridische gevolgen en crisiscommunicatie.

Delen of opslaan

Kennis geschreven door Boy Stenden

1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 60

Arbeidsmigratie als oplossing voor personeelstekorten in de zorg (deel 3): GVVA

In september 2022 maakte het UWV kenbaar dat de krapte op de arbeidsmarkt een recordhoogte had bereikt en dat in alle sectoren een tekort was aan personeel, zo ook in de zorg. De Sociaal Economische Raad (SER) voorspelde dat er de komende 20 jaar maar liefst 700.000 extra zorgprofessionals nodig zijn. Het onafhankelijke adviescollege, de Adviesraad Migratie, stuurde in september een rapport naar het kabinet waarin het aannemen van arbeidsmigranten van buiten de Europese Unie (EU) als oplossing wordt genoemd voor de personeelstekorten in de zorg. In een blogreeks van vijf blogs gaan wij in op mogelijkheden in dat kader en de verplichtingen die erbij komen kijken. In deze derde blog gaan wij in op de GVVA die aangevraagd kan worden voor zorgpersoneel waarvoor de vergunningen met looncriterium of opleidingseis (uit blog 2) geen uitkomst bieden.

Arbeidsmigratie als oplossing voor personeelstekorten in de zorg (deel 2): kennismigrant

In september 2022 maakte het UWV kenbaar dat de krapte op de arbeidsmarkt een recordhoogte had bereikt en dat in alle sectoren een tekort was aan personeel, zo ook in de zorg. De Sociaal Economische Raad (SER) voorspelde dat er de komende 20 jaar maar liefst 700.000 extra zorgprofessionals nodig zijn. Het onafhankelijke adviescollege, de Adviesraad Migratie, stuurde in september een rapport naar het kabinet waarin het aannemen van arbeidsmigranten van buiten de Europese Unie (EU) als oplossing wordt genoemd voor de personeelstekorten in de zorg. In een blogreeks van vijf blogs gaan wij in op mogelijkheden in dat kader en de verplichtingen die erbij komen kijken. In deze tweede blog gaan wij in op de verblijfsvergunningen ‘zoekjaar hoogopgeleiden’ en ‘voor arbeid als kennismigrant’ die aangevraagd kunnen worden voor hoogopgeleid zorgpersoneel.

Arbeidsmigratie als oplossing voor personeelstekorten in de zorg (deel 1): algemeen

In september 2022 maakte het UWV kenbaar dat de krapte op de arbeidsmarkt een recordhoogte had bereikt en dat in alle sectoren een tekort was aan personeel, zo ook in de zorg. De Sociaal Economische Raad (SER) voorspelde dat er de komende 20 jaar maar liefst 700.000 extra zorgprofessionals nodig zijn. Het onafhankelijke adviescollege, de Adviesraad Migratie, stuurde in september een rapport naar het kabinet waarin het aannemen van arbeidsmigranten van buiten de Europese Unie (EU) als oplossing wordt genoemd voor de personeelstekorten in de zorg. In een blogreeks van vijf blogs gaan wij in op mogelijkheden in dat kader en de verplichtingen die erbij komen kijken. In deze eerste blog gaan we in hoofdlijnen in op het tewerkstellen van zorgpersoneel van buiten de EU en buiten de Europees Economische Ruimte (EER).

Indexatie normbedragen kennismigranten en houders EU blauwe kaart

De minister van SZW heeft bekend gemaakt dat de normbedragen die gelden voor de tewerkstelling van (o.a.) kennismigranten en EU blauwe kaart houders worden geïndexeerd per 1 januari 2023. De herziening leidt tot een (forse) verhoging van de normbedragen waardoor werkgevers die in 2023 een aanvraag willen indienen rekening moeten houden met een hoger looncriterium.

Bedrijfsovernames en arbeidsmigranten (blog 3): Let op de wijziging van het looncriterium

Het in kaart brengen van arbeidsrechtelijke, pensioenrechtelijke en fiscale risico’s is een vast onderdeel van een due diligence-onderzoek en de advisering over een bedrijfsovername. Vreemdelingenrechtelijke risico’s die verbonden zijn aan tewerkstelling van arbeidsmigranten worden echter veelal over het hoofd gezien. Dit kan grote gevolgen hebben voor de vervreemder, verkrijger en arbeidsmigranten. Boetes die de Nederlandse Arbeidsinspectie oplegt voor overtreding van de Wet arbeid vreemdelingen (Wav) houden veelal verband met een bedrijfsovername. In een blogreeks van drie blogs gaan wij in op de belangrijkste aspecten waar rekening mee moet worden gehouden bij een bedrijfsovername indien arbeidsmigranten tewerk worden gesteld. In deze derde blog gaan wij in op het looncriterium van een kennismigrant dat kan wijzigen bij een bedrijfsovername.

Bedrijfsovernames en arbeidsmigranten (blog 2): Let op de informatieplicht

Het in kaart brengen van arbeidsrechtelijke, pensioenrechtelijke en fiscale risico’s is een vast onderdeel van een due diligence-onderzoek en de advisering over een bedrijfsovername. Vreemdelingenrechtelijke risico’s die verbonden zijn aan tewerkstelling van arbeidsmigranten worden echter veelal over het hoofd gezien. Dit kan grote gevolgen hebben voor de vervreemder, verkrijger en arbeidsmigranten. Boetes die de Nederlandse Arbeidsinspectie oplegt voor overtreding van de Wet arbeid vreemdelingen houden veelal verband met een bedrijfsovername. In een blogreeks van drie blogs gaan wij in op de belangrijkste aspecten waar rekening mee moet worden gehouden bij een bedrijfsovername indien arbeidsmigranten tewerk worden gesteld. In deze tweede blog gaan wij in op de informatieplicht van de vervreemder en de verkrijger.

Bedrijfsovernames en arbeidsmigranten (blog 1): Let op het erkend referentschap van de verkrijger

Het in kaart brengen van arbeidsrechtelijke, pensioenrechtelijke en fiscale risico’s is een vast onderdeel van een due diligence-onderzoek en de advisering over een bedrijfsovername. Vreemdelingenrechtelijke risico’s die verbonden zijn aan tewerkstelling van arbeidsmigranten worden echter veelal over het hoofd gezien. Dit kan grote gevolgen hebben voor de vervreemder, verkrijger en arbeidsmigranten. Boetes die de Nederlandse Arbeidsinspectie oplegt voor overtreding van de Wet arbeid vreemdelingen houden veelal verband met een bedrijfsovername. In een blogreeks van drie blogs gaan wij in op de belangrijkste aspecten waar rekening mee moet worden gehouden bij een bedrijfsovername indien arbeidsmigranten tewerk worden gesteld. In deze eerste blog leggen wij uit waarom het van belang is dat de verkrijger erkend referent is op het moment dat de overname leidt tot de indiensttreding van arbeidsmigranten.

De Afdeling zet een streep door de Beleidsregel boeteoplegging Wet arbeid vreemdelingen!

Heeft de Nederlandse Arbeidsinspectie u een boete opgelegd wegens overtreding van de Wet arbeid vreemdelingen (Wav)? Controleer dat boetebesluit dan aandachtig. De Afdeling heeft namelijk recent een streep gezet door de Beleidsregel boeteoplegging Wet arbeid vreemdelingen, omdat in de Beleidsregel geen onderscheid is gemaakt in de hoogte van de boete tussen een werkgever die opzettelijk de wet overtrad en een werkgever die per abuis de wet had overtreden. De Afdeling overweegt dat als geen sprake is van opzet of grove schuld 50% van het boetenormbedrag een passend uitgangspunt is. In deze blog gaan wij in op deze uitspraak en het belang van deze uitspraak voor de praktijk.

Verplichtingen van een (erkend) referent (deel V): de vreemdelingenclausule

Een vreemdeling die afkomstig is van buiten de EU of EER (m.u.v. Zwitserland) mag (in beginsel) uitsluitend in Nederland werken indien hij/zij beschikt over een verblijfs- en werkvergunning. De persoon of organisatie die belang heeft bij een verblijf van een dergelijke vreemdeling is een referent. Voor sommige vergunningen is vereist dat een organisatie erkend referent is. Het (erkend) referentschap brengt de nodige verplichtingen met zich. In een vijfluik gaan wij in op deze verplichtingen, de gevolgen van schending van deze verplichtingen en hoe de risico’s gemitigeerd kunnen worden. In deze vijfde en laatste blog van het vijfluik gaan wij in op de vreemdelingenclausule.

1 2 3 4 5