1. Home
  2. Specialisten
  3. Boy Stenden

Boy Stenden Advocaat Arbeidsrecht

Contact Neem vrijblijvend contact op

Over Boy Stenden

Biografie

Boy Stenden is in 2014 beëindigd tot advocaat en hij is werkzaam bij Dirkzwager Legal & Tax op de sectie arbeidsrecht. In 2018 heeft hij de specialisatieopleiding arbeidsrecht (PALA) afgrond.
Boy treedt veelvuldig op voor de hoogste uitvoerende en toezichthoudende organen van zorginstellingen, woningbouwcoöperaties, onderwijsinstellingen en (semi-)publieke instellingen en hij adviseert in vraagstukken over de WNT. Daarnaast geeft Boy aan advocaten en accountants cursus over de WNT en heeft hij wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan.
Naast zijn WNT-praktijk is Boy een gedegen sparringpartner voor de directie en andere hooggeplaatste functionarissen binnen het MKB. Zowel waar het hun eigen positie en arbeidsvoorwaarden betreft als waar het de positie en (collectieve) arbeidsvoorwaarden van werknemers betreft. 
Tot slot beschikt Boy over kennis op het gebied van arbeidsmigratie waardoor hij als voorportaal fungeert voor bedrijven die buitenlandse arbeidskrachten (o.a. kennismigranten) willen aannemen, in een steeds verder globaliserende arbeidsmarkt. 
Boy kenmerkt zich door zijn analytische aanpak, waardoor hij in staat is om in complexe vraagstukken tot de kern te komen en vanuit de kern op zoek te gaan naar een werkbare oplossing voor zijn cliënten.

Specialisaties 

  • Board (WNT)
  • International (Kennismigranten)
  • Collectieve arbeidsverhoudingen & arbeidsvoorwaarden

Publicaties

  • H.A. Hoving & B.M.C. Stenden, ‘Ontslag van de statutair bestuurder: meer kans op billijke vergoeding bij inbreuk op raadgevende stem en hoorplicht, minder kans op billijke vergoeding door cumulatiegrond’, TRA 2021/23.
  • D. den Heeten & B.M.C. Stenden, ‘Non-activiteit en de WNT: wie hakt de knoop door?’, TAP 2021/207.
  • B.M.C. Stenden & S.W. Kleijer, 'De verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene en het zoekjaar hoogopgeleiden', Vakblad Over de Grens / 2022 nr. 3.

Cursus 

- PO-cursus met titel: Verdieping Wet normering topinkomens, te vinden op: www.po-online.nl.

Functie(s)

2019 Advocaat, Dirkzwager
Energie, Food & Agri, Handel & Transport, Internationaal, Ondernemingen, Onderwijs, Overheden, Particulieren, Vastgoed, Verzekeraars, Zorg Arbeidsrecht Dirkzwager - Stella Maris
Van Schaeck Mathonsingel 4
6512 AN Nijmegen

Opleiding(en)

2018 2019 Postacademische Leergang Arbeidsrecht (PALA) aan de Erasmus Academie
2014 2017 Beroepsopleiding Orde van Advocaten
2013 2014 Master Ondernemingsrecht aan Tilburg University
2010 2013 Bachelor Ondernemingsrecht aan Tilburg University

Events



Kwartaalupdate Q2 aanbestedingsrecht (1)

Traditioneel praten we u ieder kwartaal bij over de actualiteiten in het aanbestedingsrecht. De tweede Kwartaalupdate Aanbestedingsrecht van 2022 vindt plaats op 30 juni.



Kwartaalupdate Q3 aanbestedingsrecht (1)

Traditioneel praten we u ieder kwartaal bij over de actualiteiten in het aanbestedingsrecht. De derde Kwartaalupdate Aanbestedingsrecht van 2022 vindt plaats op 20 september.



Kwartaalupdate Q4 aanbestedingsrecht (1)

Traditioneel praten we u ieder kwartaal bij over de actualiteiten in het aanbestedingsrecht. De vierde Kwartaalupdate Aanbestedingsrecht van 2022 vindt plaats op 15 december.

Delen of opslaan

Kennis geschreven door Boy Stenden

1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 45

Verplichtingen van een (erkend) referent (deel III): informatieplicht

Een vreemdeling die afkomstig is van buiten de EU of EER (m.u.v. Zwitserland) mag (in beginsel) uitsluitend in Nederland werken indien hij/zij beschikt over een verblijfs- en werkvergunning. De persoon of organisatie die belang heeft bij een verblijf van een dergelijke vreemdeling is een referent. Voor sommige vergunningen is vereist dat een organisatie erkend referent is. Het (erkend) referentschap brengt de nodige verplichtingen met zich. In een vijfluik gaan wij in op deze verplichtingen, de gevolgen van schending van deze verplichtingen en hoe de risico’s gemitigeerd kunnen worden. In deze derde blog gaan wij in op de informatieplicht van een (erkend) referent.

Verplichtingen van een (erkend) referent (deel II): de administratie- en bewaarplicht

Een vreemdeling die afkomstig is van buiten de EU of EER (m.u.v. Zwitserland) mag (in beginsel, zo geldt er o.a. voor Oekraïense vluchtelingen per 1 april 2022 een uitzondering) uitsluitend in Nederland werken indien hij/zij beschikt over een verblijf- en werkvergunning. De persoon of organisatie die belang heeft bij een verblijf van een dergelijke vreemdeling is een referent. Voor sommige vergunningen is vereist dat een organisatie erkend referent is. Het (erkend) referentschap brengt de nodige verplichtingen met zich. In een vijfluik gaan wij in op deze verplichtingen, de gevolgen van schending van deze verplichtingen en hoe de risico’s gemitigeerd kunnen worden. In deze tweede blog gaan wij in op de administratie- en bewaarplicht van een (erkend) referent.

Verplichtingen van een (erkend) referent (deel I): de zorgplicht

Een vreemdeling die afkomstig is van buiten de EU of EER (m.u.v. Zwitserland) mag (in beginsel, zo geldt er o.a. voor Oekraïense vluchtelingen per 1 april 2022 een uitzondering) uitsluitend in Nederland werken indien hij/zij beschikt over een verblijf- en werkvergunning. De persoon of organisatie die belang heeft bij een verblijf van een dergelijke vreemdeling is een referent. Voor sommige vergunningen is vereist dat een organisatie erkend referent is. Het (erkend) referentschap brengt de nodige verplichtingen met zich. In een vijfluik gaan wij in op deze verplichtingen, de gevolgen van schending van deze verplichtingen en hoe de risico’s gemitigeerd kunnen worden. In deze eerste blog gaan wij in op de zorgplicht van een (erkend) referent.

Oekraïense vluchtelingen kunnen vanaf 1 april 2022 gemakkelijk aan het werk in Nederland

De Nederlandse overheid is druk bezig om de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne te faciliteren. Hier hoort ook bij dat de Oekraïners na aankomst in Nederland snel een baan kunnen vinden en op die manier kunnen voorzien in hun eigen onderhoud. Vóór 1 april 2022 had een arbeidsmigrant uit Oekraïne een tewerkstellingsvergunning nodig waar een arbeidsmarkttoets aan vooraf ging. Vanaf 1 april 2022 geldt deze verplichting niet meer voor Oekraïense vluchtelingen en hoeft de aanstaand werkgever slechts ten minste twee werkdagen voor indiensttreding een melding te doen bij het UWV.

Tewerkstellen van vluchtelingen uit Oekraïne: mag dat?

Na een maandenlange troepenopbouw zijn Russische troepen op 24 februari jl. Oekraïne binnengetrokken. De oorlog tussen Rusland en Oekraïne is een nachtmerrie voor Oekraïners die nu in grote onzekerheid verkeren over hun veiligheid. De Europese Commissie verwacht dat tussen de 2,5 en 6,5 miljoen Oekraïners zullen vluchten. Een gevolg van de oorlog is dat veel westerse bedrijven en burgers de Oekraïners een hart onder de riem steken, hulp aanbieden en hun banden met Rusland beëindigen. Op Europees niveau worden daarnaast afspraken gemaakt over het opvangen van de vluchtelingen in lidstaten van de Europese Unie (EU). Maar betekent dit dat u als Nederlandse werkgever vluchtelingen uit Oekraïne mag aannemen? In dit artikel geven wij antwoord op deze vraag.

Staat de deur naar maatwerk bij de definitieve vaststelling van NOW 1.0 dan toch open?

Ondernemers die voor de periode maart tot en met mei 2020 (een voorschot op) loonkostensubsidie hebben ontvangen, moesten uiterlijk op 31 oktober 2021 de definitieve vaststelling aanvragen bij het UWV. De ondernemers die dat niet (tijdig) hebben gedaan, krijgen van het UWV tot en met 9 januari 2022 de tijd om alsnog een aanvraag in te dienen om te voorkomen dat zij het volledige voorschot moeten terugbetalen. Een recente uitspraak van de rechtbank Limburg onderstreept het belang om het (definitieve) vaststellingsbesluit van het UWV te controleren en zo nodig bezwaar te maken.

De verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene nr. I: een ‘verblijfsgat’ staat toewijzing niet in de weg!

De verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene is in verblijfsvergunningenland een vreemde eend in de bijt. Daar waar een zogenaamd ‘verblijfsgat’ aan toewijzing van een verblijfsververgunning voor onbepaalde tijd of een verzoek tot naturalisatie in de weg staat, is dat – onder omstandigheden – niet het geval bij de verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene. Wij lichten dat toe in het eerste artikel van het drieluik over de verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene.

De verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene nr. II: tellen, tellen en nog eens tellen

De verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene is in verblijfsvergunningenland een vreemde eend in de bijt. In het eerste artikel hebben wij toegelicht dat een verblijfsgat onder omstandigheden de toekenning van een verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene niet in de weg hoeft te staan. In dit tweede artikel van het drieluik over de verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene lichten wij toe welke periodes wel en welke periodes niet meetellen voor de vijfjaarstermijn.

De verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene nr. III: telt het zoekjaar hoogopgeleiden mee?

De verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene is in verblijfsvergunningenland een vreemde eend in de bijt. In de eerste twee artikelen van dit drieleuk zijn wij ingegaan op het verblijfsgat en de mee te tellen periodes. In dit derde en tevens laatste artikel gaan wij aan de hand van een recente uitspraak van de Raad van State in op de vraag of het ‘zoekjaar hoogopgeleiden’ meetelt voor de vijfjaarstermijn van de verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene.

Herstel arbeidsovereenkomst wegens belang verblijfsstatus kennismigrant

Indien de appelrechter oordeelt dat de arbeidsovereenkomst ten onrechte is beëindigd of het verzoek van de werknemer tot herstel van de arbeidsovereenkomst ten onrechte is afgewezen, kan de appelrechter de werkgever veroordelen de arbeidsovereenkomst te herstellen of aan de werknemer een billijke vergoeding toekennen (art. 7:683 lid 3 BW). Als een werknemer de voorkeur geeft aan herstel van de arbeidsovereenkomst, dan doet hij/zij er verstandig aan om zijn/haar belang op dit punt uiteen te zetten. Uit een recente uitspraak van het Gerechtshof Den Haag volgt dat het werkzaam zijn als kennismigrant een dergelijk belang kan zijn.

Pensioencompensatie en de eindafrekening (I): telt pensioencompensatie mee voor de berekening van de transitievergoeding?

Op 1 januari 2015 werd de fiscaal gefaciliteerde opbouw van pensioenaanspraken gemaximeerd op € 100.000. Het nadeel voor een werknemer met een hoger salaris dan € 100.000 werd vaak door de werkgever gecompenseerd, door een salarisverhoging of een jaarlijkse eenmalige (bruto) vergoeding, ook wel pensioencompensatie genoemd. Indien vervolgens afscheid van de werknemer wordt genomen, rijst een aantal vragen. Dient de pensioencompensatie meegenomen te worden bij de berekening van de transitievergoeding? En hoe zit dat bij de berekening van de waarde van openstaande vakantiedagen? In twee blogs zullen wij deze vragen beantwoorden. In deze eerste blog gaan wij in op de vraag of de pensioencompensatie en de werkgeversbijdrage in de pensioenpremie wel of niet meegenomen wordt bij de berekening van de transitievergoeding.

1 2 3 4