
Vijf jaar AVG
Op donderdag 25 mei 2023 is de Algemene verordening gegevensbescherming , AVG of GDPR, 5 jaar van kracht. Ter gelegenheid daarvan organiseert het Dirkzwager Privacyteam opnieuw een multidisciplinair Privacyseminar.
Betrokken, creatief, integer en oplossingsgericht. Deze termen kenmerken mij als persoon en als advocaat. Ik houd mij bezig met arbeidsrecht in brede zin met een bijzondere interesse voor privacy en flexibiliteit in arbeidsrelaties.
Ik hecht veel waarde aan goed en persoonlijk contact met mijn cliënten en leer graag het verhaal en de personen achter een juridische casus kennen. Op deze manier komen we samen tot de meest passende oplossing.
Mijn rol is zowel adviserend als procederend. Zo treed ik regelmatig op in individuele en collectieve ontslagzaken en adviseer ik over vraagstukken op het gebied van onder meer (dis)functioneren en arbeidsvoorwaarden. Daarbij heb ik een bijzondere interesse voor privacyrecht in relatie tot de arbeidsverhouding tussen werkgever en werknemer en voor flexibele arbeidsrelaties (waaronder ook ZZP). Daarnaast heb ik mij verdiept in de Wet Huis voor klokkenluiders en ben geregeld betrokken bij het opstellen van een interne meldregeling en adviseer bij concrete meldingen.
Ik werk aan zaken voor zorg- en onderwijsinstellingen, (multi)nationale en middelgrote ondernemingen en in een enkel geval voor particulieren. Vanuit mijn persoonlijke interesse voor kunst en cultuur werk ik regelmatig met veel plezier voor deze branche, waaronder ook onze cultuurpartners.
Op donderdag 25 mei 2023 is de Algemene verordening gegevensbescherming , AVG of GDPR, 5 jaar van kracht. Ter gelegenheid daarvan organiseert het Dirkzwager Privacyteam opnieuw een multidisciplinair Privacyseminar.
Op donderdag 25 mei 2023 is de Algemene verordening gegevensbescherming , AVG of GDPR, 5 jaar van kracht. Ter gelegenheid daarvan organiseert het Dirkzwager Privacyteam opnieuw een multidisciplinair Privacyseminar.
Onze specialisten Charlotte Perquin-Deelen en Eva Traag publiceerden recent een artikel in Tijdschrift Arbeidsrecht waarin zij uiteenzetten de verplichtingen voor vennootschappen en werkgevers om diversiteit & inclusie te bevorderen.
Het coronavirus grijpt momenteel weer stevig om zich heen. De rol die de werkgever in de bestrijding van het coronavirus kan spelen is echter beperkt. Aan corona gerelateerde gezondheidsgegevens van werknemers mogen (net als gezondheidsgegevens in meer algemene zin) door de werkgever in principe niet worden verwerkt. Binnenkort komt daar verandering in, althans als het aan de regering ligt. Daartoe heeft de regering onlangs het wetsvoorstel ‘Tijdelijke wet verbreding inzet coronatoegangsbewijzen’ bij de Tweede Kamer ingediend. In dit artikel gaan we nader op (de gevolgen van) dit wetsvoorstel in.
Registratie van ziekteverzuim. Camera’s op de werkplek. En – sinds Corona steeds populairder – bepaalde ‘gluursoftware’. Allemaal voorbeelden van handelingen waarmee werkgevers (bijzondere) persoonsgegevens van medewerkers verwerken en/of medewerkers ‘volgen’. In dit verband is doorgaans wel een instemmingsrecht voor de ondernemingsraad (OR) weggelegd. Om de OR hierin te ondersteunen heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) onlangs een OR-privacyboekje gepubliceerd. Aan de hand van dit document gaan we in dit blog in op de belangrijkste punten van het instemmingsrecht van de OR.
Privacyteam helpt bij botsende wetgeving en onduidelijkheden.
Op 29 november 2017 heeft het Hof van Justititie van de EU antwoord gegeven op prejudiciële vragen over de cumulatie van de vakantierechten van een schijnzelfstandige. Bijzonder aan deze uitspraak is dat het Hof heeft geoordeeld dat deze vakantierechten onbeperkt cumuleren – en dus niet vervallen of verjaren op grond van nationale wetgeving – indien de schijnzelfstandige (werknemer) zijn recht op doorbetaalde vakantie niet heeft kunnen uitoefenen.Achtergrond en uitspraakDe Brit Conley King he...
Op 1 juli 2016 is de Wet Huis voor klokkenluiders in werking getreden. Deze wet versterkt de positie van klokkenluiders en maakt onderzoek naar maatschappelijke misstanden mogelijk. Doel is om misstanden aan het licht te laten komen en op te lossen.In dit artikel worden de twee belangrijkste onderdelen van de Wet Huis voor klokkenluiders besproken: De verplichting voor werkgevers om een interne klokkenluidersregeling te hanteren Het Huis voor klokkenluidersInterne klokkenluidersregelingDe W...
Werknemer, hang het niet aan de grote klok….De mogelijkheden voor werknemers om misstanden te melden onder de Wet Huis voor klokkenluiders.
Gisteren (1 maart 2016) heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel Huis voor klokkenluiders aangenomen. De wet zal per 1 juli 2016 – 10 jaar nadat de eerste plannen voor het wetsvoorstel werden gevormd – in werking treden.Doel en uitgangspunt Wet Huis voor klokkenluidersDe Wet Huis voor klokkenluiders is erop gericht om het melden van maatschappelijke misstanden door werknemers binnen organisaties te in goede banen te leiden. De wet creëert een basis voor intern en extern onderzoek naar misstande...
De motiveringseis voor het aangaan van een concurrentiebeding bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd blijkt een strenge toets te zijn. Bij een concurrentiegevoelige functie kan het daarom verstandig zijn om direct een vast contract aan te bieden.Artikel 7:653 BWSinds 1 januari 2015 geldt dat een werknemer in beginsel alleen bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan worden gebonden door een concurrentiebeding. Op deze regel geldt een uitzondering. Indien zwaarwegende bedrijf...
De motiveringseis voor het aangaan van een concurrentiebeding bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd blijkt een strenge toets te zijn. Bij een concurrentiegevoelige functie kan het daarom verstandig zijn om direct een vast contract aan te bieden.Artikel 7:653 BWSinds 1 januari 2015 geldt dat een werknemer in beginsel alleen bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan worden gebonden door een concurrentiebeding. Op deze regel geldt een uitzondering. Indien zwaarwegende bedrijf...
Het algemene wettelijk bezoldigingsmaximum op grond van de WNT is voor 2016 vastgesteld op € 179.000,00. Deze norm omvat alle belastbare onderdelen van de bezoldiging van een topfunctionaris, zoals het salaris, de eindejaarsuitkering, de belastbare onkostenvergoeding, de pensioenbijdrage, de fiscale bijtelling van de dienstauto etc. Naast deze algemene norm gelden er verschillende sectorale normen en staffels, zo ook voor de onderwijssector.Per 1 januari 2016 zal voor de onderwijssector een n...
Na eerdere berichten dat de behandeling van het wetsvoorstel verlaging bezoldigingsmaximum WNT (WNT 2) door de Eerste Kamer pas na het kerstreces zou plaatsvinden en dat de beoogde inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2015 niet zou worden behaald, heeft op 22 december 2014 toch de plenaire behandeling door de Eerste Kamer plaatsgevonden. De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel aangenomen en de WNT 2 zal per 1 januari 2015 in werking treden.Doelstelling WNT 2De WNT 2 brengt de maximum bezoldigi...