WNT-nieuws: het algemene bezoldigingsmaximum voor 2024 is bekend
Vorige week is het algemene bezoldigingsmaximum van de Wet normering topinkomens (WNT) voor 2024 vastgesteld op € 233.000.
Vorige week is het algemene bezoldigingsmaximum van de Wet normering topinkomens (WNT) voor 2024 vastgesteld op € 233.000.
Op het moment dat de Wet Normering Topinkomens (WNT) van toepassing is op een rechtspersoon of instelling, is de vervolgvraag voor wie binnen de rechtspersoon of instelling dit dan precies gevolgen heeft. In dit artikel ga ik daar verder op in.
De minister van SZW heeft bekend gemaakt dat de normbedragen die gelden voor de tewerkstelling van (o.a.) kennismigranten en EU blauwe kaart houders worden geïndexeerd per 1 januari 2023. De herziening leidt tot een (forse) verhoging van de normbedragen waardoor werkgevers die in 2023 een aanvraag willen indienen rekening moeten houden met een hoger looncriterium.
In augustus jl. is het algemene bezoldigingsmaximum van de Wet normering topinkomens (WNT) voor 2023 vastgesteld op € 223.000. De sectorale bezoldigingsnormen 2023 voor de sector onderwijs zijn inmiddels ook bekend.
In augustus jl. is het algemene bezoldigingsmaximum van de Wet normering topinkomens (WNT) voor 2023 vastgesteld op € 223.000. De sectorale bezoldigingsnormen 2023 voor de volkshuisvesting zijn inmiddels ook bekend.
Een vreemdeling die afkomstig is van buiten de EU of EER (m.u.v. Zwitserland) mag (in beginsel, zo geldt er o.a. voor Oekraïense vluchtelingen per 1 april 2022 een uitzondering) uitsluitend in Nederland werken indien hij/zij beschikt over een verblijf- en werkvergunning. De persoon of organisatie die belang heeft bij een verblijf van een dergelijke vreemdeling is een referent. Voor sommige vergunningen is vereist dat een organisatie erkend referent is. Het (erkend) referentschap brengt de nodige verplichtingen met zich. In een vijfluik gaan wij in op deze verplichtingen, de gevolgen van schending van deze verplichtingen en hoe de risico’s gemitigeerd kunnen worden. In deze tweede blog gaan wij in op de administratie- en bewaarplicht van een (erkend) referent.
De Nederlandse overheid is druk bezig om de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne te faciliteren. Hier hoort ook bij dat de Oekraïners na aankomst in Nederland snel een baan kunnen vinden en op die manier kunnen voorzien in hun eigen onderhoud. Vóór 1 april 2022 had een arbeidsmigrant uit Oekraïne een tewerkstellingsvergunning nodig waar een arbeidsmarkttoets aan vooraf ging. Vanaf 1 april 2022 geldt deze verplichting niet meer voor Oekraïense vluchtelingen en hoeft de aanstaand werkgever slechts ten minste twee werkdagen voor indiensttreding een melding te doen bij het UWV.
Op 12 oktober 2021 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel aangenomen waarin is geregeld dat ouders recht hebben op (deels) betaald ouderschapsverlof voor (kortgezegd) 9 weken. Deze wet zal ingaan per 2 augustus 2022. In dit artikel ga ik in op de voorwaarden en hoogte van de betaling.
De Rechtbank Amsterdam heeft vandaag (13 september 2021) geoordeeld dat een Uber-chauffeur op basis van een arbeidsovereenkomst werkzaam is. Daarnaast is de algemeen verbindend verklaarde cao Taxivervoer van toepassing verklaard op de arbeidsverhouding. Een dergelijk oordeel is niet nieuw: ook Deliveroo trok inmiddels al in twee (!) instanties aan het kortste eind. De uitspraak zal dan ook een doorn in het oog zijn voor verschillende platformwerkgevers.
Zoals u in onze eerste blog heeft kunnen lezen kan het antwoord op de kwalificatievraag, of al dan niet sprake is van een arbeidsovereenkomst, grote gevolgen hebben voor zowel zzp’er als opdrachtgever. In deze tweede blog uit de blogreeks over (schijn)zelfstandigen staat de kwalificatievraag centraal. Waarom is deze vraag van groot belang en speelt de bedoeling van partijen wel óf geen rol bij de beantwoording hiervan?
In dit zevende artikel gaan wij in op de overige verblijfsvergunningen voor arbeid.
In dit zesde artikel gaan wij in op de verblijfsvergunning voor arbeid voor een onderzoeker.