Een verpakking als merk beschermen? Het verpakkingsmerk uitgelegd
Een verpakking kan als merk beschermd worden, dus als verpakkingsmerk. Wat is een verpakkingsmerk? En hoe werkt dat in de praktijk?
Een verpakking kan als merk beschermd worden, dus als verpakkingsmerk. Wat is een verpakkingsmerk? En hoe werkt dat in de praktijk?
Platforms dienen heden ten dage als online marktplaatsen, voor de verkoop en promotie van allerlei producten, waaronder namaak. De vraag is wat de merkhouder hiertegen kan.
Al eerder stonden het horlogemerk Hamilton en Lewis Hamilton, 7-voudig wereldkampioen Formule 1, tegenover elkaar. Hij probeert zijn naam voor onder meer merchandising artikelen alsook horloges vast te leggen als merk.
De merkbescherming van cosmetica vergt strategische procesvoering, zeker wanneer partijen in elkaars vaarwater zijn geraakt. Dit blijkt uit een recente uitspraak over Medex.
In een recent merkengeschil doet de merkhouder TikTok een beroep op haar merkinschrijving voor TikTok voor onder meer cosmetische producten. Is er sprake van verwarringsgevaar?
Het teken 'just fucking good wine' kan niet als eu-merk worden ingeschreven aangezien het teken, meer in het bijzonder het woord 'fucking' onder de gegeven omstandigheden in strijd is met de geaccepteerde morele principes die de maatschappij verwacht en daarmee in strijd met de goede zeden.
De slogan 'other companies do software we do support' kan niet als merk worden ingeschreven omdat de uitdrukking elk onderscheidend vermogen mist, zo luidt het oordeel van het Gerecht van de Europese Unie.
Audi heeft in eerste aanleg bij de rechtbank in München gewonnen tegen het Chinese autobedrijf NIO.
Het merk- en handelsnaamrecht geldt ook voor producten en diensten van restaurants. Hoe werkt dit? En welke regels gelden hieromtrent?
Cosmeticamerk L’Oréal is het gelukt de letter K als merk te claimen. Het Europese Gerecht oordeelde hierover in een merkrechtelijke kwestie.
Mag een merk of handelsnaam zomaar overgenomen worden in Google Ads? Waar ligt de grens van het (on)toelaatbare in de concurrentiestrijd?
Merkgebruik zonder toestemming van de merkhouder is in beginsel verboden merkinbreuk, tenzij de merkhouder dit gebruik vijf jaar lang bewust gedoogt.