1. Home
  2. Kennis
  3. Artikelen
  4. Mededeling “Wij hebben nog 1 kamer vrij” wederom misleidend geoordeeld

Mededeling “Wij hebben nog 1 kamer vrij” wederom misleidend geoordeeld

De mededelingen "Laatste kans! Wij hebben nog 1 kamer vrij" op de website van Booking.com (www.booking.com), zijn wederom onderwerp van een klacht geweest, ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC). Het betrof ditmaal een uiting voor het Trimstone Manor Country House Hotel op Booking.com.Al eerder berichtten wij uitgebreid over de eerdere uitspraak van het College van Beroep van de RCC, waarin werd geoordeeld dat Booking.com klanten misleidt met de reclame-uitingen ‘We hebben nog 1 kamer...
Leestijd 
Auteur artikel Joost Becker
Gepubliceerd 15 augustus 2014
Laatst gewijzigd 16 april 2018
De mededelingen "Laatste kans! Wij hebben nog 1 kamer vrij" op de website van Booking.com (www.booking.com), zijn wederom onderwerp van een klacht geweest, ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC). Het betrof ditmaal een uiting voor het Trimstone Manor Country House Hotel op Booking.com.

Al eerder berichtten wij uitgebreid over de eerdere uitspraak van het College van Beroep van de RCC, waarin werd geoordeeld dat Booking.com klanten misleidt met de reclame-uitingen ‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ en ‘Nog maar 1 beschikbaar voor € [prijs]’. Dit naar aanleiding van een gegronde klacht van journalist Max Kohnstamm.

In de meest recente uitspraak van de RCC over het Trimstone Hotel wordt de laatst genoemde uitspraak van het College van Beroep - die inmiddels richtinggevend is - expliciet aangehaald. De klager had in dit geval aangevoerd dat claims zoals “Laatste kans! Wij hebben nog 1 kamer vrij” (“Last chance! We have 1 room left”) onjuist zijn, en consumenten aanzetten om te boeken. De mededeling betekent volgens klager slechts dat het betreffende hotel één kamer beschikbaar heeft gesteld om via het platform van Booking.com geboekt te worden. De RCC is het daar mee eens en oordeelt:
"Met betrekking tot de mededeling “Laatste kans! Wij hebben nog 1 kamer vrij” (“Last chance! We have 1 room left”) verwijst de Commissie naar de uitspraak van het College van Beroep van 3 juli 2014 (dossier 2014/00190) betreffende (onder andere) een soortgelijke tegen Booking.com ingediende klacht. In deze uitspraak heeft het College - kort samengevat - geoordeeld dat voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk is dat “wij hebben nog 1 kamer vrij” specifiek het aanbod van Booking.com betreft en dat “wij” niet naar het betrokken hotel verwijst. De Commissie ziet geen reden in het onderhavige geval van dit oordeel af te wijken.

Aldus gaat de onderhavige uiting gepaard met onduidelijke informatie met betrekking tot de beschikbaarheid als bedoeld in de aanhef en onder b van artikel 8.2 NRC. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is deze uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC."

Booking.com wordt aanbevolen niet meer op deze wijze reclame te maken.