1. Home
  2. Specialisten
  3. Marieke van Dongen

Marieke van Dongen Advocaat - Associate partner Gezondheidszorg

Contact Neem vrijblijvend contact op

Over Marieke van Dongen

Biografie

Marieke is in 1999 als advocaat in dienst getreden bij Dirkzwager op de vestiging in Nijmegen. Ze is werkzaam bij de sectie Gezondheidszorg en heeft zich gespecialiseerd in het rechtspersonenrecht binnen de gezondheidszorg.

 

Marieke houdt zich onder meer bezig met governancevraagstukken bij zorginstellingen, fusies en andere samenwerkingsverbanden tussen (zorg)instellingen, overnames, herstructureringen van zorgconcerns en adviseert zorginstellingen over andere ondernemingsrechtelijke onderwerpen binnen de gezondheidszorg.

 

Daarnaast is Marieke gespecialiseerd in governancevraagstukken bij onderwijsinstellingen en medezeggenschap in het onderwijs.

Functie(s)

2021 Advocaat - Associate partner, Dirkzwager
Ondernemingen, Onderwijs, Vastgoed, Zorg Ondernemingsrecht & Vennootschapsrecht, Compliance & Governance, Fusies & Overnames, Joint Ventures, Gezondheidsrecht Dirkzwager - Stella Maris
Van Schaeck Mathonsingel 4
6512 AN Nijmegen
1999 Advocaat - Senior, Dirkzwager

Opleiding(en)

2004 2004 Grotius Specialisatieopleiding Corporate Structures (cum laude)
1994 1999 Nederlands Recht, Radboud Universiteit Nijmegen (cum laude)

Nevenactiviteit(en)

In haar vrije tijd is Marieke vrijwilligster bij de Vereniging van Ouders van Couveusekinderen (regio Oost-Nederland).

Talen

Nederlands, Engels

Events



Actualiteiten Huurrecht voorjaar 2022

Huurrechtspecialisten Rutger Fabritius en Kristel Verkleij praten u bij over de actualiteiten die zich in 2021/2022 hebben voorgedaan.



Milieuverontreiniging en Aansprakelijkheid

Steeds meer bedrijven hebben dagelijks te maken met vraagstukken rondom de (mogelijke) milieugevolgen van hun activiteiten. Daarbij gaat het ook over juridische aspecten, waaronder aansprakelijkheid voor milieuverontreiniging zoals bodemverontreiniging, geur- en geluidhinder, stikstofdepositie etc.



Delen of opslaan

Kennis geschreven door Marieke van Dongen

1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 63

Aandachtspunten bij fusies en overnames in de zorg: overgang vergunningen

Bij fusies en overnames in de zorgsector komt veel kijken. Sectorspecifieke regels stellen partijen voor tal van specifieke juridische vraagstukken en uitdagingen. In de blogreeks ‘Aandachtspunten bij fusies en overnames in de zorg’ gaan wij in op specifieke aspecten die spelen bij fusies en overnames in de zorgsector. Dit artikel van de artikelenreeks ‘Aandachtspunten bij fusies en overnames in de zorg’ gaat over de overgang van vergunningen.

Aandachtspunten bij fusies en overnames in de zorg: AGB-codes en VECOZO-registraties

Bij fusies en overnames in de zorgsector komt veel kijken. Sectorspecifieke regels stellen partijen voor tal van specifieke juridische vraagstukken en uitdagingen. In de blogreeks ‘Aandachtspunten bij fusies en overnames in de zorg’ gaan wij in op specifieke aspecten die spelen bij fusie en overnames in de zorgsector. Dit artikel van de artikelenreeks ‘Aandachtspunten bij fusies en overnames in de zorg’ gaat over AGB-codes en VECOZO-registraties.

Aandachtspunten bij fusies en overnames in de zorg: Interne gremia

Bij fusies en overnames in de zorgsector komt veel kijken. Sectorspecifieke regels stellen partijen voor tal van specifieke juridische vraagstukken en uitdagingen. In de blogreeks ‘Aandachtspunten bij fusies en overnames in de zorg’ gaan wij in op specifieke aspecten die spelen bij fusies en overnames in de zorgsector. Dit artikel van de artikelenreeks ‘Aandachtspunten bij fusies en overnames in de zorg’ gaat over de interne gremia (interne toezichthouder, ondernemingsraad, cliëntenraad, medische staf e.d.) die geraadpleegd dienen te worden.

Inwerkingtreding Wtza

Op 1 januari 2022 zijn de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza), de Aanpassingswet Toetreding zorgaanbieders (AWtza), het Uitvoeringsbesluit Wtza (UbWtza) en de Uitvoeringsregeling Wtza (UrWtza) in werking getreden.

Bent u klaar voor de Wtza?

Op 1 januari 2022 treden de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) en de Aanpassingswet Toetreding zorgaanbieders (AWtza) in werking. De Wtza introduceert een meldplicht voor nieuwe en bestaande zorgaanbieders, een vernieuwde vergunningenprocedure en stelt eisen aan de bestuursstructuur van vergunningplichtige instellingen. De rechtsgevolgen die voortvloeien uit de invoering van de Wtza en de als gevolg daarvan noodzakelijke technische overgangsregelingen worden geregeld in de AWtza. In dit artikel worden de belangrijkste veranderingen besproken die de Wtza met zich brengt voor zorgaanbieders.

Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza): Uitvoeringsbesluit Wtza en Uitvoeringsregeling Wtza (9)

Op 1 januari 2022 treden de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) en de Aanpassingswet Wet toetreding zorgaanbieders (AWtza) in werking. De Wtza introduceert een meldplicht voor nieuwe en bestaande zorgaanbieders, een vernieuwde vergunningsprocedure en stelt eisen aan de bestuursstructuur (onafhankelijke interne toezichthouder). De rechtsgevolgen die voortvloeien uit de invoering van de Wtza en de als gevolg daarvan noodzakelijke technische overgangsregelingen zijn geregeld in de AWtza.

Bestuur en Toezicht-Weetje nr. 10: ontstentenis en belet

Op 10 november 2020 heeft de Eerste Kamer het Wetsvoorstel Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (Wbtr) aangenomen. De Wbtr is op 1 juli 2021 in werking getreden. De invoering heeft lang op zich laten wachten. We zullen uw geheugen opfrissen door het plaatsen van korte berichten op deze kennispagina over de relevante wijzigingen.

Meer grip op schoonmaak

Zorg- en onderwijsinstellingen nemen steeds meer regie over hun schoonmaak. Dat is beter voor de kwaliteit en voor de medewerkers. Om dit op alle fronten goed te regelen is een nieuwe dienst ontwikkeld.

Aandachtspunten bij samenwerkingsverbanden in de zorg: medezeggenschap patiënten/cliënten

Ontwikkelingen in het zorglandschap, zoals de veranderende zorgvraag en meervoudige zorgbehoeften, noodzaken zorgaanbieders om meer en efficiënter samen te werken. Bij het vormgeven en inrichten van een samenwerkingsverband worden de samenwerkingspartners voor tal van uitdagingen en vraagstukken gesteld. Niet alleen moet er een geschikte samenwerkingsvorm (contractueel samenwerkingsverband of een gezamenlijke juridische entiteit) worden gekozen, ook ten aanzien van de positie van patiënten/cliënten, medewerkers, privacy en intellectueel eigendom moeten er keuzes worden gemaakt. Dit artikel van de artikelenreeks ‘Aandachtspunten bij samenwerkingsverbanden in de zorg’ gaat over de medezeggenschap van patiënten/cliënten van een samenwerkingsverband.

Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza): bestuursstructuur (8)

Op 1 januari 2022 treden de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) en de Aanpassingswet Wet toetreding zorgaanbieders (AWtza) in werking. De Wtza introduceert een meldplicht voor nieuwe en bestaande zorgaanbieders, een vernieuwde vergunningsprocedure en stelt eisen aan de bestuursstructuur (onafhankelijke interne toezichthouder). De rechtsgevolgen die voortvloeien uit de invoering van de Wtza en de als gevolg daarvan noodzakelijke technische overgangsregelingen zijn geregeld in de AWtza.

Nieuwe Code Goed Bestuur in het primair onderwijs

Op 1 januari 2021 is de nieuwe Code Goed Bestuur in het primair onderwijs (“de Code Goed Bestuur”) in werking getreden. In dit artikel zetten wij de belangrijkste aspecten van de nieuwe Code Goed Bestuur uiteen.

Aandachtspunten bij samenwerkingsverbanden in de zorg: verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid

Ontwikkelingen in het zorglandschap, zoals de veranderende zorgvraag en meervoudige zorgbehoeften, noodzaken zorgaanbieders om meer en efficiënter samen te werken. Bij het vormgeven en inrichten van een samenwerkingsverband worden de samenwerkingspartners voor tal van uitdagingen en vraagstukken gesteld. Niet alleen moet er een geschikte samenwerkingsvorm (contractueel samenwerkingsverband of een gezamenlijke juridische entiteit) worden gekozen, ook ten aanzien van de positie van patiënten, medewerkers, privacy en intellectueel eigendom moeten er keuzes worden gemaakt. Dit artikel van de artikelenreeks ‘Aandachtspunten bij samenwerkingsverbanden in de zorg’ gaat over de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van de samenwerkingspartners.

1 2 3 4 5 6