1. Home
  2. Specialisten
  3. Robert Rijpstra

Robert Rijpstra MRICS Advocaat - Partner Overheid & Vastgoed

Neem vrijblijvend contact op Telefoon 026 353 83 54 Mobiel 06 1090 18 13 E-mailadres Stuur mij een e-mail Social

Over Robert Rijpstra MRICS

Biografie

Robert is als partner werkzaam op de afdeling Overheid & Vastgoed op de vestiging Arnhem. Hij is gespecialiseerd in het aan- en verkopen van (zorg)vastgoed, projectontwikkelingen, bouw- en huurrecht alsmede de specifieke regelgeving voor woningcorporaties. Tot zijn cliënten behoren ziekenhuizen, zorginstellingen, projectontwikkelaars, woningcorporaties, beleggers en makelaars. 

De interesse van Robert in het vastgoed gaat veel verder dan het wetboek. Zo heeft hij niet alleen verstand van bouwrecht, maar ook van bouwkunde en weet hij wat er speelt in de markt. Hij is een van de weinige advocaten in Nederland die ook lid is van de RICS. Robert kan waar nodig een straatvechter zijn en deinst er niet voor terug om met zijn laarzen in de klei te staan. In zijn vrije tijd rijdt Robert graag met zijn cabrio over de Posbank of leidt hij als voorzitter van de Bouwsociëteit Arnhem haar leden naar projectbezoeken in de stad Arnhem. 

Functie(s)

2005 Advocaat - Partner, Dirkzwager
Energie, Food & Agri, Handel & Transport, Internationaal, Ondernemingen, Onderwijs, Overheden, Vastgoed, Verzekeraars, Zorg Bouwrecht, Huurrecht & Pacht, Projectontwikkeling, Netwerkregistraties Zorgvastgoed, Projectontwikkelingen, Commercieel vastgoed Dirkzwager - Velperpoort
Velperweg 1
6824 BZ Arnhem

Opleiding(en)

2013 2014 VHA (Vereniging van Huurrecht Advocaten)
1997 1999 Radboud Universiteit Nijmegen - Nederlands recht
1993 1997 HEAO - MER - richting onroerend goed en makelaardij

Talen

Nederlands, Engels

Events


30 maart 2023

IE-rechten in de bouw

Tijdens dit seminar vertellen wij u alles over intellectuele eigendomsrechten in de bouw. We geven eerst een korte introductie over intellectuele eigendomsrechten en kijken vervolgens met u hoe deze rechten een rol spelen in de bouw, van aanbesteding tot oplevering. Verder geven wij praktische tips over ie-rechtelijke bepalingen in bouwcontracten.

Delen of opslaan

Kennis geschreven door Robert Rijpstra MRICS

1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 129

Wet opkoopbescherming introduceert vergunningplicht bij verhuur van nieuw aangekochte woningen

Op 1 januari 2022 is de Wet opkoopbescherming in werking getreden. Deze wet geeft gemeenten (tijdelijk) de bevoegdheid om in hun huisvestingsverordening gebieden aan te wijzen waarin het verhuren van goedkope en middeldure koopwoningen. Doel is om koopstarters en de middeninkomens meer kans te geven op een betaalbare koopwoning of om extra druk op de leefbaarheid als gevolg van de opkoop van woningen voor verhuur te beperken (buy-to-let). Gemeenten mogen deze bevoegdheid dan ook alleen aanwenden indien zij dat noodzakelijk en geschikt achten voor het bestrijden van schaarste aan goedkope en middeldure koopwoningen of voor het behoud van de leefbaarheid van de woonomgeving. In dit artikel staan we stil bij de gevolgen van deze nieuwe wet voor verhuurders.

Vuistregel drie maanden huurachterstand voor ontruiming huurwoning gaat niet altijd op en behoeft nuancering

De vuistregel dat een rechter een ontbinding van de huurovereenkomst en de ontruiming van de huurwoning zal toewijzen bij een huurachterstand van drie maanden, behoeft nuancering. Uit recente rechtspraak blijkt dat rechters ook als voorwaarde kunnen stellen dat de verhuurder het niet kunnen incasseren van de huurachterstand eerst dient te hebben gemeld bij de gemeente. Het wél melden kan vervolgens een afkoelingsperiode tot gevolg hebben waardoor verhuurders het risico lopen dat zij 6 maanden lang geen betaling van de huurachterstand bij de rechter kunnen vorderen. Dit geldt zowel voor woningcorporaties als voor particuliere verhuurders.

De gevolgen van het Acantus-arrest voor ESCO-constructies en corporaties

Op 21 januari 2022 heeft de Hoge Raad arrest gewezen in de Acantus-zaak. In dit arrest heeft de Hoge Raad overwogen dat een warmte- en koudeopslag- (WKO-)installatie kwalificeert als een onroerende aanhorigheid, waardoor de verhuurder de kapitaals- en onderhoudskosten van de WKO-installatie niet via de servicekosten in rekening mag brengen.

Ontoereikende koppeling resulteert in overheersend woonelement mét huurbescherming

Voor zorginstellingen en woningcorporaties is een gemengde huur- en zorgovereenkomst van essentieel belang om zekerheid te creëren dat hun zorgvastgoed wordt bewoond door cliënten die tevens zorg afnemen. In geval van een overheersend zorgelement betekent rechtsgeldige beëindiging van de zorgovereenkomst namelijk beëindiging van de huurovereenkomst – zonder dat de huurder recht heeft op huurbescherming. Een recente uitspraak van de rechtbank Overijssel benadrukt het belang dat deze gemengde overeenkomst zorgvuldig wordt opgesteld teneinde dit gewenste resultaat te bereiken. In deze zaak gaat het fout en kan de huurder – ondanks het eindigen van de zorgovereenkomst – in de woning blijven wonen.

Nieuwe verkoopregels bezit woningcorporaties gepubliceerd

Op 26 november 2021 is het besluit tot wijziging van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 gepubliceerd in de Staatscourant. De wijziging van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting (BTIV) hangt samen met de herziening van de Woningwet. Het gewijzigd BTIV maakt een einde aan de complexe, starre en niet altijd logische verkoopregels voor woningcorporaties.

Serie wijziging verkoopregels bezit woningcorporaties, deel 6: restcategorie en conclusie

Op 26 november 2021 is het Besluit tot wijziging van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 gepubliceerd in de Staatscourant. Dit besluit moet een einde maken aan de complexe, starre en niet altijd logische verkoopregels voor woningcorporaties. In deze serie worden de belangrijkste wijzigingen in de verkoopregels voor woningcorporaties per categorie vastgoed besproken. In dit zesde en laatste deel worden de verkoopregels van de zogenoemde restcategorie besproken en wordt afgesloten met een conclusie van deze serie.

Serie wijziging verkoopregels bezit woningcorporaties, deel 5: maatschappelijk onroerend goed (MOG)

Op 26 november 2021 is het Besluit tot wijziging van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 gepubliceerd in de Staatscourant. Dit besluit moet een einde maken aan de complexe, starre en niet altijd logische verkoopregels voor woningcorporaties. In deze serie worden de belangrijkste wijzigingen in de verkoopregels voor woningcorporaties per categorie vastgoed besproken. In dit vijfde deel worden de nieuwe verkoopregels voor maatschappelijk onroerend goed (MOG) besproken.

Serie wijziging verkoopregels bezit woningcorporaties, deel 4: niet-DAEB-woongelegenheden en -complexen

Op 26 november 2021 is het Besluit tot wijziging van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 in gepubliceerd in de Staatscourant. Dit besluit moet een einde maken aan de complexe, starre en niet altijd logische verkoopregels voor woningcorporaties. In deze serie worden de belangrijkste wijzigingen in de verkoopregels voor woningcorporaties per categorie vastgoed besproken. In dit vierde deel worden de nieuwe verkoopregels voor niet-DAEB-woongelegenheden en -complexen besproken.

Serie wijziging verkoopregels bezit woningcorporaties, deel 3: potentieel te liberaliseren DAEB-woongelegenheden en -complexen

Op 26 november 2021 is het Besluit tot wijziging van het Besluit toegelaten instellingen volkshuisvesting 2015 gepubliceerd in de Staatscourant. Dit besluit moet een einde maken aan de complexe, starre en niet altijd logische verkoopregels voor woningcorporaties. In deze serie worden de belangrijkste wijzigingen in de verkoopregels voor woningcorporaties per categorie vastgoed besproken. In dit derde deel worden de nieuwe verkoopregels voor potentieel te liberaliseren DAEB-woongelegenheden en -complexen besproken.

1 2 3 4 5 6
...
11