Cursus UAV 2012
In deze cursus worden alle belangrijkste onderwerpen rondom de UAV 2012 besproken. Deze cursus is het eerste onderdeel in een tweedelige reeks over UAV. De volgende cursusdag is op 23 april, hier wordt de UAV-GC 2005 behandeld.
Robert is als partner werkzaam op de afdeling Overheid & Vastgoed op de vestiging Arnhem. Hij is gespecialiseerd in het aan- en verkopen van (zorg)vastgoed, projectontwikkelingen, bouw- en huurrecht alsmede de specifieke regelgeving voor woningcorporaties. Tot zijn cliënten behoren ziekenhuizen, zorginstellingen, projectontwikkelaars, woningcorporaties, beleggers en makelaars.
De interesse van Robert in het vastgoed gaat veel verder dan het wetboek. Zo heeft hij niet alleen verstand van bouwrecht, maar ook van bouwkunde en weet hij wat er speelt in de markt. Hij is een van de weinige advocaten in Nederland die ook lid is van de RICS. Robert kan waar nodig een straatvechter zijn en deinst er niet voor terug om met zijn laarzen in de klei te staan. In zijn vrije tijd rijdt Robert graag met zijn cabrio over de Posbank of leidt hij als voorzitter van de Bouwsociëteit Arnhem haar leden naar projectbezoeken in de stad Arnhem.
In deze cursus worden alle belangrijkste onderwerpen rondom de UAV 2012 besproken. Deze cursus is het eerste onderdeel in een tweedelige reeks over UAV. De volgende cursusdag is op 23 april, hier wordt de UAV-GC 2005 behandeld.
In deze cursus worden alle belangrijkste onderwerpen rondom de UAV-GC besproken. Deze cursus is het tweede onderdeel in een tweedelige reeks over UAV-GC. De andere cursusdag op 16 april gaat over UAV 2012.
Gespikkeld wonen is voor veel zorginstellingen het nieuwe concept van samenwonen onder één dak. Op deze manier wonen mensen met en zonder een fysieke beperking samen in een gemeenschap. Alle appartementen in het complex zijn geschikt voor mensen met een fysieke beperking. Mag de puntentoeslag van 35% voor een ‘zorgwoning’ dan ook worden toegepast bij de appartementen die verhuurd worden aan mensen zonder een fysieke beperking? De Huurcommissie denkt van niet.
Huurders, verhuurders, investeerders en ontwikkelaars krijgen naar alle waarschijnlijkheid te maken met ingrijpende veranderingen in de huurwetgeving. Zij krijgen niet alleen te maken met het Wetsvoorstel betaalbare huur en het Wetsvoorstel vaste huurcontracten, maar ook op de wijziging van het box 3-regime. Welke (potentiële) gevolgen hebben voorgaande drie wetsvoorstellen op de (economische) positie van belanghebbenden? In een recente publicatie in VANDERSTELT Magazine gaan Robert Rijpstra en Lotte Blum hier op in.
Uit de rechtspraak blijkt dat bij de verhuur van woonruimte vaak ten onrechte servicekosten in rekening worden gebracht of daarvoor een te hoog bedrag wordt berekend. Bij brief van 4 juli 2023 heeft Minister de Jonge daarom aangekondigd het Besluit servicekosten te willen gaan aanpassen.
Op 16 mei 2023 heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel ‘Wet vaste huurcontracten’ aangenomen. Met deze wet wordt de mogelijkheid die in 2016 in de wet is gekomen om woonruimte tijdelijk te verhuren (zonder huurbescherming) afgeschaft. We bespreken de belangrijkste punten
Eén jaar na de lancering van de Modelovereenkomst Conceptueel Bouwen, is op 30 maart 2023 een update van de modelovereenkomst gepubliceerd.
De Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen (SVOH) is vanaf 1 april 2023 beschikbaar voor alle eigenaren van bestaande huurwoningen. Als particuliere verhuurder of institutioneel belegger kunt u met de SVOH-regeling subsidie krijgen voor energiebesparende maatregelen om de huurwoning(en) te verduurzamen.
Met de aanpassing van de “Beleidsregel vervreemding onroerende zaken” beoogt de wetgever het zorgvastgoed beter te behouden voor wonen en zorg.
Op 1 januari 2022 is de Wet opkoopbescherming in werking getreden. Deze wet geeft gemeenten (tijdelijk) de bevoegdheid om in hun huisvestingsverordening gebieden aan te wijzen waarin het verhuren van goedkope en middeldure koopwoningen. Doel is om koopstarters en de middeninkomens meer kans te geven op een betaalbare koopwoning of om extra druk op de leefbaarheid als gevolg van de opkoop van woningen voor verhuur te beperken (buy-to-let). Gemeenten mogen deze bevoegdheid dan ook alleen aanwenden indien zij dat noodzakelijk en geschikt achten voor het bestrijden van schaarste aan goedkope en middeldure koopwoningen of voor het behoud van de leefbaarheid van de woonomgeving. In dit artikel staan we stil bij de gevolgen van deze nieuwe wet voor verhuurders.
De vuistregel dat een rechter een ontbinding van de huurovereenkomst en de ontruiming van de huurwoning zal toewijzen bij een huurachterstand van drie maanden, behoeft nuancering. Uit recente rechtspraak blijkt dat rechters ook als voorwaarde kunnen stellen dat de verhuurder het niet kunnen incasseren van de huurachterstand eerst dient te hebben gemeld bij de gemeente. Het wél melden kan vervolgens een afkoelingsperiode tot gevolg hebben waardoor verhuurders het risico lopen dat zij 6 maanden lang geen betaling van de huurachterstand bij de rechter kunnen vorderen. Dit geldt zowel voor woningcorporaties als voor particuliere verhuurders.
Op 21 januari 2022 heeft de Hoge Raad arrest gewezen in de Acantus-zaak. In dit arrest heeft de Hoge Raad overwogen dat een warmte- en koudeopslag- (WKO-)installatie kwalificeert als een onroerende aanhorigheid, waardoor de verhuurder de kapitaals- en onderhoudskosten van de WKO-installatie niet via de servicekosten in rekening mag brengen.
Bij arrest van 1 april 2022 heeft de Hoge Raad antwoord gegeven op prejudiciële vragen met betrekking tot de verhuiskostenvergoeding van artikel 7:220 BW lid 5 en 6.
Publicatie: Een ‘gebalanceerde’ Modelovereenkomst Conceptueel Bouwen beschikbaar.