Mag u een concurrent noemen in uw reclame-uitingen? En wanneer is sprake van een onjuiste, onvolledige of misleidende reclame? De advocaten van de sectie IE van Dirkzwager zijn gespecialiseerd in het reclamerecht, geven advies over de toelaatbaarheid van reclames en procederen bij de rechter en de Reclame Code Commissie over misleidende en vergelijkende reclame en internetmarketing.
Vergelijkende reclame
Noemt uw concurrent uw naam (impliciet of expliciet) in een vergelijkende reclame? Bent u van plan een reclamecampagne te starten waarin uw producten of diensten met die van uw concurrent vergeleken worden? De jurisprudentie over vergelijkende reclame is casuïstisch. Daarom is het goed om reclame-uitingen te laten toetsen door ervaren specialisten.
Misleidende reclame
Reclames, waaronder ook begrepen verpakkingen en andere mededelingen, mogen niet misleidend zijn. Misleiding kan het gevolg zijn van een onjuiste of onvolledige reclame-uiting, bijvoorbeeld over de aard of eigenschappen van een product of dienst, of de prijs. Omdat het voeren van misleidende reclame wettelijk verboden is, kan de rechter in kort geding de staking ervan bevelen (net als bij ongeoorloofde vergelijkende reclame).
Gespecialiseerde advocaat reclamerecht
Wilt u meer weten over het reclamerecht? Wij werken voor gevarieerde opdrachtgevers uit het MKB en grote ondernemingen in verschillende branches, zoals de maakindustrie, food en non-food en reclamebureau’s. Wij publiceren veel over juridische onderwerpen die voor de praktijk relevant zijn. Wij delen onze specialistische kennis graag met u, zodat u op de hoogte bent van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van het Reclamerecht, waaronder misleidende en vergelijkende reclame.
Ondernemers hebben voortdurend met auteursrecht te maken, van zichzelf of van derden, vaak zonder zich dat te realiseren. Goed kunnen omgaan met auteursrecht vergt kennis van zaken. Ook zijn er steeds nieuwe ontwikkelingen; zo brengt artificial intelligence (AI) nieuwe juridische uitdagingen met zich mee.
Een deelnemer aan een aanbestedingsprocedure klaagt online, via LinkedIn, dat er niet zou zijn gekeken naar Europese regelgeving. Kan de partij die de aanbesteding wint, met succes een verbod op het doen van deze uitingen vorderen?
De Europese Unie heeft met de Green Deal ambitieuze plannen aangekondigd om de EU in 2050 klimaatneutraal te maken. De Green Deal bestaat uit een reeks voorstellen om de klimaat-, energie- en vervoerwetgeving van de EU te herzien en af te stemmen op de klimaatdoelstellingen. Er wordt onder andere een strategie bedacht voor de transitie naar de circulaire mode-industrie.
Intellectual property rights (IP) play an important and pivotal role in fostering collaborations between parties engaged in research, development and exploitation of products/services. However, drafting effective IP agreements that comprehensively cover the IP involved comes with its challenges. In this article we will provide some valuable insights that can elevate IP contracts, providing a robust foundation for seamless business collaborations.
Het College van Beroep van de Stichting Reclame Code heeft recent een uitspraak gepubliceerd over duurzaamheidsclaims in reclame-uitingen, specifiek over ambities. Het maken van reclame voor duurzaamheidsambities mag, mits dit realistisch is en niet vrijblijvend en ook de consument dit zal onderkennen.
In een recent gepubliceerd arrest komt de vraag aan de orde of onderhoudswerkzaamheden aan software van een derde een auteursrechtinbreuk oplevert. Centraal staat daarbij de vraag of rechtsgeldig een beroep gedaan is op de uitzondering uit artikel 45j Auteurswet. Vrij vertaald komt deze uitzondering erop neer dat beoogd (normaal) gebruik van software door een rechtmatige verkrijger niet door een softwareproducent kan worden tegengehouden op grond van het auteursrecht, waaronder ook het (laten) verbeteren van fouten valt.
Bij schendingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (hierna: AVG), hebben betrokkenen op grond van artikel 82 AVG in beginsel recht op materiële of immateriële schadevergoeding. In dit blog wordt een overzicht gegeven van Nederlandse uitspraken vanaf 25 mei 2018 waarin een schadevergoeding op basis van een overtreding van de AVG is toegewezen. Het overzicht is bijgewerkt tot 19 december 2023 en wij beogen dit actueel te houden.
Platforms dienen heden ten dage als online marktplaatsen, voor de verkoop en promotie van allerlei producten, waaronder namaak. De vraag is wat de merkhouder hiertegen kan.
Deze website plaatst functionele en analytische cookies, waarmee we onze site gebruiksvriendelijker maken. U blijft anoniem. Cookies van derden plaatsen we niet zonder uw toestemming. Klik op 'voorkeuren instellen' om uw voorkeuren aan te geven.