Zoeken
  1. Reclamerecht

ExpertiseReclamerecht

Mag u een concurrent noemen in uw reclame-uitingen? En wanneer is sprake van een onjuiste, onvolledige of misleidende reclame? De advocaten van de sectie IE van Dirkzwager zijn gespecialiseerd in het reclamerecht, geven advies over de toelaatbaarheid van reclames en procederen bij de rechter en de Reclame Code Commissie over misleidende en vergelijkende reclame en internetmarketing.

Vergelijkende reclame


Noemt uw concurrent uw naam (impliciet of expliciet) in een vergelijkende reclame? Bent u van plan een reclamecampagne te starten waarin uw producten of diensten met die van uw concurrent vergeleken worden? De jurisprudentie over vergelijkende reclame is casuïstisch. Daarom is het goed om reclame-uitingen te laten toetsen door ervaren specialisten.

Misleidende reclame


Reclames, waaronder ook begrepen verpakkingen en andere mededelingen, mogen niet misleidend zijn. Misleiding kan het gevolg zijn van een onjuiste of onvolledige reclame-uiting, bijvoorbeeld over de aard of eigenschappen van een product of dienst, of de prijs. Omdat het voeren van misleidende reclame wettelijk verboden is, kan de rechter in kort geding de staking ervan bevelen (net als bij ongeoorloofde vergelijkende reclame).

Gespecialiseerde advocaat reclamerecht


Wilt u meer weten over het reclamerecht? Wij werken voor gevarieerde opdrachtgevers uit het MKB en grote ondernemingen in verschillende branches, zoals de maakindustrie, food en non-food en reclamebureau’s. Wij publiceren veel over juridische onderwerpen die voor de praktijk relevant zijn. Wij delen onze specialistische kennis graag met u, zodat u op de hoogte bent van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van het Reclamerecht, waaronder misleidende en vergelijkende reclame.

Volg ons op Twitter.

Gerelateerde artikelen

1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:

Het hervullen van Heineken fusten met ‘vals’ bier is merkinbreuk

De rechtbank Rotterdam heeft op 6 maart 2019 geoordeeld dat het hervullen van Heineken fusten met an...

Christel Jeunink
Lees meer

Website gekopieerd?

Wanneer zijn er bij een ontwerp van een website oorspronkelijke keuzes gemaakt? En wanneer is sprake...

Joost Becker
Lees meer

Autoriteit Persoonsgegevens publiceert beleidsregels voor opleggen boetes schending privacywet

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft op 14 maart 2019 beleidsregels gepubliceerd voor boeteople...

Mark Jansen
Lees meer

Misleidende reclame Gall & Gall; zolang de voorraad strekt?

Galll & Gall adverteert met een advertentie in NRC Handelsblad met 'Topselectie wijnen' voor een bep...

Joost Becker
Lees meer

Rechtbank Amsterdam: onrechtmatige perspublicaties niet bestrijden via verzoekschriftprocedure onder UAVG

De rechtbank Amsterdam heeft recent geoordeeld dat het niet mogelijk is om een vermeend onrechtmatig...

Mark Jansen
Lees meer

Autoriteit Persoonsgegevens gaat naleving privacyregels op websites onderzoeken

De NOS publiceerde deze ochtend een artikel met de titel: “gevolgd op internet: honderden websites s...

Lisette Gotink
Lees meer

Misleidende reclame: 'Optimel VLA Vanille' bevat geen vanille

De vanillevla van Optimel bevat alleen een 'kunstmatig aroma', terwijl op het etiket onmiskenbaar de...

Joost Becker
Lees meer

Auteursrechtinbreuk, welke criteria gelden er?

Wanneer is sprake van auteursrechtinbreuk? Volgens de wet zijn er meerdere gronden om op te treden t...

Joost Becker
Lees meer

Gebruik van productnaam in catalogus ook merkinbreuk?

Veel ondernemingen prijzen hun waren en diensten aan via catalogi, zowel op papier als digitaal op w...

Joost Becker
Lees meer

Merkinbreuk, welke criteria gelden er?

Wanneer is sprake van merkinbreuk? Volgens de wet zijn er meerdere gronden om op te treden tegen mer...

Joost Becker
Lees meer

RCC: misleidende reclame met prijzen door KLM

Misleidende reclame met prijzen is wettelijk niet toegestaan. Ook de Nederlandse Reclame Code (NRC) ...

Joost Becker
Lees meer

Apple vergelijkt appels met peren, en verliest op merkrecht

Apple heeft een belangrijke merkrecht zaak tegen Pear Technologies Ltd verloren. Er is geen overeens...

Joost Becker
Lees meer
1 2 3 4 5 6
...
80
Terug naar alle expertises en sectoren