Zoeken
  1. Reclamerecht

ExpertiseReclamerecht

Mag u een concurrent noemen in uw reclame-uitingen? En wanneer is sprake van een onjuiste, onvolledige of misleidende reclame? De advocaten van de sectie IE van Dirkzwager zijn gespecialiseerd in het reclamerecht, geven advies over de toelaatbaarheid van reclames en procederen bij de rechter en de Reclame Code Commissie over misleidende en vergelijkende reclame en internetmarketing.

Vergelijkende reclame


Noemt uw concurrent uw naam (impliciet of expliciet) in een vergelijkende reclame? Bent u van plan een reclamecampagne te starten waarin uw producten of diensten met die van uw concurrent vergeleken worden? De jurisprudentie over vergelijkende reclame is casuïstisch. Daarom is het goed om reclame-uitingen te laten toetsen door ervaren specialisten.

Misleidende reclame


Reclames, waaronder ook begrepen verpakkingen en andere mededelingen, mogen niet misleidend zijn. Misleiding kan het gevolg zijn van een onjuiste of onvolledige reclame-uiting, bijvoorbeeld over de aard of eigenschappen van een product of dienst, of de prijs. Omdat het voeren van misleidende reclame wettelijk verboden is, kan de rechter in kort geding de staking ervan bevelen (net als bij ongeoorloofde vergelijkende reclame).

Gespecialiseerde advocaat reclamerecht


Wilt u meer weten over het reclamerecht? Wij werken voor gevarieerde opdrachtgevers uit het MKB en grote ondernemingen in verschillende branches, zoals de maakindustrie, food en non-food en reclamebureau’s. Wij publiceren veel over juridische onderwerpen die voor de praktijk relevant zijn. Wij delen onze specialistische kennis graag met u, zodat u op de hoogte bent van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van het Reclamerecht, waaronder misleidende en vergelijkende reclame.

Volg ons op Twitter.

Gerelateerde artikelen

Op zoek naar specifieke kennis?
  • Reclamerecht
  • Sector
  • Thema
  • Auteur

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Filter op type

Misleidende uitingen over thuisbrouwpakket?

Reclame-uitingen mogen als regel niet misleidend zijn. In een reclame over de "MiniBrew" is te zien ...

Joost Becker
Lees meer

Adviseur HvJ EU: geen auteursrecht op smaak

De advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie heeft geconcludeerd dat het auteursrecht niet...

Joost Becker
Lees meer

HvJEU legt privacyrecht ruim uit bij huis-aan-huis activiteiten

Het Hof van Justitie heeft op 10 juli 2018 een arrest gewezen over het naleven van privacyrecht door...

Mark Jansen
Lees meer

Kan een IT-leverancier zomaar eenzijdig een lopende overeenkomst opzeggen?

Nee, niet zonder meer. In tegenstelling tot de opdrachtgever moet hij daarvoor een gewichtige reden ...

Ernst-Jan van de Pas
Lees meer

Auteursrecht op tafels?

Auteursrecht ontstaat vanzelf bij creaties waarin een voldoende eigen, intellectuele schepping is aa...

Joost Becker
Lees meer

ACM beboet Seats and Sofas vanwege misleidende prijzen

ACM heeft Seats and Sofas een boete opgelegd vanwege het misleiden van consumenten door voordelen te...

Charlotte Gerrits
Lees meer

Erven Johan Cruijff doen beroep op portretrecht

De keren dat Johan Cruijff – bij leven – een beroep heeft gedaan op portretrecht zijn legio. Na zijn...

Joost Becker
Lees meer

Hoge Raad: Witte Wievenkaas inbreuk op Heksenkaas?

Levola en Fanofinefood strijden al jaren over de vraag of het woord-/beeldmerk 'Witte Wievenkaas' in...

Joost Becker
Lees meer

France v. France.com and the concept of trademark infringement in the EU

The EU trade mark system protects any trademark filed in the EU via the EUIPO as well as (inter)nati...

Joost Becker
Lees meer

BBQ nieuws: merk iGrill geweigerd

Slechts merken die 'onderscheidend vermogen' hebben kunnen, als merk worden ingeschreven in het merk...

Joost Becker
Lees meer

Uiting rijschoolhouder "hoog slagingspercentage" misleidend

Reclame uitingen mogen geen misleiding opleveren. Indien een subjectief waardeoordeel wordt gegeven,...

Joost Becker
Lees meer

Reclames moeten juiste productsamenstelling melden

Voor consumentenproducten wordt veel geadverteerd. Niet alleen op prijs, maar ook op samenstelling. ...

Joost Becker
Lees meer
1 2 3 4 5 6
...
76
Terug naar alle expertises en sectoren