De ontwikkelingen rond het coronavirus, COVID-19, gaan razendsnel. In ons kennisportal over het coronavirus vindt u onze juridische artikelen en andere relevante content. Bekijk het kennisportal

Zoeken
  1. Home
  2. Expertises & sectoren
  3. Reclamerecht

ExpertiseReclamerecht

Mag u een concurrent noemen in uw reclame-uitingen? En wanneer is sprake van een onjuiste, onvolledige of misleidende reclame? De advocaten van de sectie IE van Dirkzwager zijn gespecialiseerd in het reclamerecht, geven advies over de toelaatbaarheid van reclames en procederen bij de rechter en de Reclame Code Commissie over misleidende en vergelijkende reclame en internetmarketing.

Vergelijkende reclame


Noemt uw concurrent uw naam (impliciet of expliciet) in een vergelijkende reclame? Bent u van plan een reclamecampagne te starten waarin uw producten of diensten met die van uw concurrent vergeleken worden? De jurisprudentie over vergelijkende reclame is casuïstisch. Daarom is het goed om reclame-uitingen te laten toetsen door ervaren specialisten.

Misleidende reclame


Reclames, waaronder ook begrepen verpakkingen en andere mededelingen, mogen niet misleidend zijn. Misleiding kan het gevolg zijn van een onjuiste of onvolledige reclame-uiting, bijvoorbeeld over de aard of eigenschappen van een product of dienst, of de prijs. Omdat het voeren van misleidende reclame wettelijk verboden is, kan de rechter in kort geding de staking ervan bevelen (net als bij ongeoorloofde vergelijkende reclame).

Gespecialiseerde advocaat reclamerecht


Wilt u meer weten over het reclamerecht? Wij werken voor gevarieerde opdrachtgevers uit het MKB en grote ondernemingen in verschillende branches, zoals de maakindustrie, food en non-food en reclamebureau’s. Wij publiceren veel over juridische onderwerpen die voor de praktijk relevant zijn. Wij delen onze specialistische kennis graag met u, zodat u op de hoogte bent van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van het Reclamerecht, waaronder misleidende en vergelijkende reclame.

Volg ons op Twitter.

Gerelateerde artikelen

1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 1009

Reclame Code Commissie toetst slogan “Alleen thuisblijven is duurzamer” van Koning Aap

Reizen en de reisbranche staan momenteel behoorlijk onder druk. Niettemin verschijnen er nog steeds,...

Joost Becker
Lees meer

Facebook neemt nu voldoende maatregelen om nepadvertententies te weren

Rick van de Westelaken vordert dat nepadvertenties met zijn naam en portret worden geweerd van Faceb...

Joost Becker
Lees meer

Copyright en de copyright notice ©

Copyright is hetzelfde als auteursrecht. Het is niet verplicht een copyright notice te gebruiken, ma...

Joost Becker
Lees meer

Auteursrechtinbreuk door afbouwen bouwwerk met een ander dan de ontwerper

Het afbouwen van een bouwwerk met een ander dan de ontwerper of rechthebbende, levert in de hier bes...

Joost Becker
Lees meer

Wanneer mag een werkgever je temperatuur meten?

De Autoriteit Persoonsgegevens (“AP”) stelde eind april dat het meten van de temperatuur van werknem...

Dafne de Boer
Lees meer

Instagram reclame van Dettol niet in strijd met NRC

Het reclamefilmpje op Instagram om de verspreiding "van respiratoire virussen” te helpen stoppen, is...

Joost Becker
Lees meer

Fashion: het beschermen van kleding

In dit blog bespreek ik op welke manier je kleding het beste kunt beschermen. Het auteursrecht, het ...

Lorena van den Berg
Lees meer

Eerste uitspraak Reclame Code Commissie over Corona gerelateerde reclames

“CORONAVIRUS: LAAT JE NIET GEK MAKEN!!” zo luidt een reclame op Facebook, die Zilver als een effecti...

Joost Becker
Lees meer

HR: vordering tot rectificatie heeft 'hoogspersoonlijk' karakter

Onrechtmatige uitlatingen kunnen worden rechtgezet door een rectificatie. De Hoge Raad gaat in dit r...

Joost Becker
Lees meer

Sublicenties: de 3 belangrijkste aandachtspunten

Om in licentie verkregen rechten op succesvolle wijze te exploiteren, is het soms nodig om derden in...

Christel Jeunink
Lees meer

Drie tips om succesvol te verkopen op onlineplatforms

Steeds meer leveranciers verkopen succesvol hun spullen via de partnerprogramma’s van e-commerceplat...

Jeroen Lubbers
Lees meer

Dataminimalisatie: open deur of addertje onder het gras?

In de AVG is vastgelegd dat je niet meer gegevens mag verwerken dan noodzakelijk is. Dit wordt ook w...

Dafne de Boer
Lees meer
1 2 3 4 5 6
...
85
Terug naar alle expertises en sectoren