Het ‘Handboek inkoop zorginformatiesystemen voor de huisartsenzorg’ gepubliceerd

26 mei 2022
Bij de inkoop van een (zorg)informatiesysteem, zoals een HIS, KIS of HAPIS, komt een hoop kijken. De meeste huisartsenpraktijken en regio-organisaties hebben nog weinig ervaring met dergelijke inkooptrajecten. Ter ondersteuning van dat proces publiceren de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV) en InEen het ‘Handboek inkoop zorginformatiesystemen voor de huisartsenzorg’.
Sven Wakker
Sven Wakker
Advocaat - Senior
In dit artikel

De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en InEen hebben in samenwerking met Stichting Legio een handboek opgesteld voor de inkoop van zorginformatiesystemen (XIS). Het handboek is bestemd voor grotere zorgorganisaties (zoals zorggroepen en huisartsenposten of combinaties daarvan, en grotere gezondheidscentra) die hun ICT zelf in huis hebben.

Het handboek spitst zich toe op de inkoop van (zorg)informatiesystemen die het primaire proces, het leveren van huisartsenzorg, ondersteunen. Voorbeelden daarvan zijn het huisartsinformatiesysteem (HIS), elektronisch huisartsendossier (H-EPD), ketenzorginformatiesysteem (KIS) en het huisartsenpostinformatiesysteem (HAPIS). Deze (zorg)informatiesystemen noemt men samengevat XIS.

XIS zijn van grote impact op het dagelijks werk in de huisartsenzorg. Het contracteren daarvan is bepaald geen sinecure. Het handboek beschrijft het gehele traject van inkoop van zorginformatiesystemen: voorbereiding, selectie, contractering, implementatie, gebruik en beheer, evaluatie en aanpassing en tot slot beëindiging of verlenging. Het biedt daarmee de sleutel tot een goed doordacht inkoopproces.

Het ‘Handboek inkoop zorginformatiesystemen voor de huisartsenzorg’ is te downloaden via de website van LHV (exclusief voor leden).

Model algemene inkoopvoorwaarden ICT

Onderdeel van het handboek is een set algemene inkoopvoorwaarden voor de inkoop van XIS. De voorwaarden bieden een goed vertrekpunt voor de onderhandelingen met de diverse leveranciers van (zorg)informatiesystemen.

Afnemers hebben belang bij een evenwichtige overeenkomst, passend bij het kritieke karakter van een (zorg)informatiesystemen. In de algemene inkoopvoorwaarden worden thema’s als leveringsomvang, implementatie en acceptatie, beschikbaarheid en continuïteit, compliance met wet- en regelgeving, interoperabiliteit en exit geadresseerd. Daarmee wordt van leveranciers een adequaat dienstverleningsniveau gevraagd op basis van evenwichtige en duidelijke afspraken.

Dirkzwager heeft geholpen met de inhoud van het handboek, in het bijzonder bij de totstandkoming van de model inkoopvoorwaarden ICT.

Ondersteuning nodig?

Heeft u vragen over de inkoop van (zorg)informatiesystemen, zoals een HIS, KIS of HAPIS, binnen uw huisartsenorganisatie- of regio? Of zoekt u juridische ondersteuning bij uw inkooptraject? Ik help u daarbij graag.

Sven Wakker, advocaat IT-recht

Gerelateerd

Defensie en veiligheid - monitoring

Defensie & veiligheid: Verschillende aandachtspunten rondom extra investeringen in cyberveiligheid

Europabreed is onlangs besloten om tot 5% van het BBP in defensie en aanverwante sectoren te investeren. Er komt dus, stapsgewijs, zeer veel geld vrij in de...
Defensie en veiligheid - beveiligingscamera

Defensie & Veiligheid: investeren, innoveren en beschermen

Door toenemende geopolitieke spanningen hebben de NAVO landen recentelijk ingestemd met een nieuwe NAVO norm van 5% van het BBP. De Nederlandse defensie- en...

Gevangen in een Amerikaans Ecosysteem? Leveranciersafhankelijkheid in IT

Onze digitale infrastructuur draait grotendeels op Amerikaanse motoren. Van cloudopslag en e-mail tot bedrijfsapplicaties en beveiligingsoplossingen: de...

Hoe voorkom je een mismatch tussen een IT-leverancier en een klant?

De samenwerking tussen een IT-leverancier en een klant draait vaak om het realiseren van een technische oplossing die past bij de wensen van de klant. Toch...

Hoe ga je als IT-leverancier om met steeds strengere eisen en certificeringen?

Klanten zijn steeds kritischer op hun IT en hun data en dat sijpelt door naar de eisen die aan leveranciers worden gesteld. Discussies over...
FSV Belastingdienst: waarom compensatiebeleid privacyclaims niet oplost

FSV Belastingdienst: waarom compensatiebeleid privacyclaims niet oplost

Het is bij systemen waarmee persoonsgegevens worden verwerkt altijd zaak om vooraf goed na te denken over de inrichting daarvan. Zodra een systeem eenmaal in...
No posts found