1. Home
  2. Specialisten
  3. Ernst-Jan van de Pas

Ernst-Jan van de Pas Advocaat - Partner Intellectuele eigendom & IT-recht

Neem vrijblijvend contact op Telefoon 026 353 83 23 E-mailadres Stuur mij een e-mail Social

Over Ernst-Jan van de Pas

Biografie

Ernst-Jan beschouwt zichzelf als “technology-advocaat” waarbij hij zich toelegt op IT-recht, Intellectueel Eigendomsrecht en bescherming van kostbare data en kennis. Hij werkt onder meer voor kennisinstellingen, ziekenhuizen, overheidsinstellingen maar ook voor grote en kleinere ondernemingen variërend van multinationals tot start-ups.

Functie(s)

2022 Advocaat - Partner, Dirkzwager
Internationaal, Ondernemingen, Onderwijs, Overheden, Zorg Commercieel contractenrecht, Cybersecurity, Intellectueel Eigendomsrecht, IT-recht / ICT-recht IT, ICT, Tech, e-health, healthtech, MES, Managed Equipment Services, Joint development, licentie, software, technology partnerships, verwerkersovereenkomst, Dirkzwager - Velperpoort
Velperweg 1
6824 BZ Arnhem
2020 Bestuurder, Dirkzwager
2018 IT-arbiter Stichting Geschiloplossing en Automatisering (SGOA),
2013 Advocaat - Partner, Dirkzwager
2004 Advocaat, Dirkzwager

Opleiding(en)

2008 2009 Grotius opleiding Informaticarecht
1998 2003 Nederlands Recht (master recht en informatisering) Universiteit van Tilburg

Nevenactiviteit(en)

 

Ernst-Jan is lid van de specialistenvereniging Vereniging voor Informaticarecht Advocaten (VIRA) en de Nederlandse Vereniging voor Informatietechnologie en Recht (NVvIR).

Ernst-Jan is in zijn vrije tijd een fanatieke fietser (baan/tijdrijden/weg/mountainbike).

Talen

Nederlands, Engels

Video('s)

Events


30 maart 2023

IE-rechten in de bouw

Tijdens dit seminar vertellen wij u alles over intellectuele eigendomsrechten in de bouw. We geven eerst een korte introductie over intellectuele eigendomsrechten en kijken vervolgens met u hoe deze rechten een rol spelen in de bouw, van aanbesteding tot oplevering. Verder geven wij praktische tips over ie-rechtelijke bepalingen in bouwcontracten.

Delen of opslaan

Kennis geschreven door Ernst-Jan van de Pas

1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 99

Nieuwe Algemene Inkoopvoorwaarden Gezondheidszorg 2022- Deel 1

Veel zorgaanbieders hanteren bij het sluiten van contracten met leveranciers de Algemene Inkoopvoorwaarden Gezondheidszorg die zijn opgesteld in overleg tussen diverse brancheverenigingen. Op 14 november 2022 zijn de nieuwe Algemene Inkoopvoorwaarden Gezondheidszorg 2022 (‘AIVG 2022’) gedeponeerd bij de rechtbank Den Haag. De AIVG 2022 brengen niet alleen redactionele maar ook inhoudelijke wijzigingen mee voor zowel zorgaanbieders (opdrachtgevers) als leveranciers. Voor veel zorgaanbieders reden genoeg om 2023 goed te beginnen en hun contractstructuur kritisch onder de loep te nemen.

Hoe herken je een ontsporend IT project? En hoe krijg je die weer “back on track”?

Begint uw klant steeds meer en steeds gedetailleerdere controlevragen te stellen over de status van het project? Krijgt u van uw leverancier te horen dat dit soort vragen veel te veel tijd kost en ten koste gaat van het halen van de beloofde go-live datum? Kan uw leverancier wederom geen inzicht geven in de stand van zaken van het project? Gefeliciteerd (cynisch), uw IT-project is aan het ontsporen. Hoe zet u uw project weer op de rails? In dit blog geef ik een aantal tips om dit om te draaien en om te voorkomen.

Over Scrum-Agile projecten met fatale termijnen?

Agile-projecten gaan uit van een stapsgewijze ontwikkeling of implementatie van software. In korte ‘sprints’ van tussen de 2 en 4 weken wordt door teams van de leverancier en afnemer samengewerkt om snel stappen voorwaarts te zetten. Per sprint wordt vooraf vastgelegd wat er in de sprint gerealiseerd moet worden. En als dat niet geheel lukt dan wordt een en ander in een andere of volgende sprint alsnog opgepakt. In de praktijk leidt deze manier van werken nog wel eens tot discussie en geschillen omdat een project uitloopt in tijd of het budget opraakt zonder dat het beoogde eindstation is bereikt. In een recente kwestie moest het Hof Arnhem-Leeuwarden oordelen over een dergelijk geschil. Daarbij komt het hof tot een opmerkelijk oordeel, althans opmerkelijk in een Agile-context.

Hof Leeuwarden: 100% beschikbaarheid of storingsvrij is geen redelijke uitleg van SLA

IT-storingen zijn uitermate hinderlijk. In een recente zaak voor het hof Leeuwarden stond de vraag centraal of de afnemer er vanuit mocht gaan dat zij 100% gegarandeerde beschikbaarheid mocht verwachten van haar werkomgeving die extern werd gehost en beheerd, althans dat dit nagenoeg storingsvrij beschikbaar moest zijn. Het hof oordeelde dat dit niet het geval is omdat dat geen redelijke uitleg van de SLA was. Ook was er geen sprake van schending van de zorgplicht. Een interessante uitspraak waar de nodige lessen uit te trekken zijn voor het opstellen en managen van SLA’s.

Service Level Agreement (SLA): 4 tips voor betere SLA’s

In de meeste SLA’s staan beschikbaarheidsperscentages (99,99% per maand/jaar) en reactietijden bij incidenten centraal. Tegenwoordig lezen we ook over XLA’s waarin de vraag centraal staat hoe de klant de dienstverlening ervaart (X van eXperience). Dat is al beter maar gaat wat mij betreft niet ver genoeg. Bij SaaS diensten zou de continuïteit van dienstverlening voor de afnemer centraal moeten staan: een CSLA dus (C van continuïteit). In deze bijdrage ga pleit ik voor een andere benadering van SLA’s met focus op continuïteit van dienstverlening in plaats van beschikbaarheid en andere reactieve service levels en geef ik 4 tips hoe je dit aan kunt pakken.

Aandacht voor innovatie en transformatie

Sinds deze zomer kan Dirkzwager weer op volle kracht vooruit. Vanaf 15 augustus heeft het kantoor een nieuwe professioneel bestuurder en op 1 juli vond er een bestuurswisseling plaats. De nieuwe bestuurders, Iman Stratenus en IE/IT advocaat Ernst-Jan van de Pas, hebben beide een sterke focus op innovatie en transformatie. En dat is precies wat de juridische dienstverlening voor de toekomst nodig heeft.

Serie MDR: verantwoordelijkheden voor fabrikanten, gemachtigden, importeurs en distributeur op een rij

De MDR maakt onderscheid tussen verschillende marktdeelnemers: de fabrikant, gemachtigde, importeur en distributeur. Op de fabrikant rusten veruit de meeste en meest verstrekkende verplichtingen. Als een fabrikant buiten de EU is gevestigd, neemt zijn gemachtigde (een gedeelte van) die verplichtingen over. Op de importeur en distributeur rusten meer controlerende verplichtingen aangevuld met een aantal zorgplichten. In dit artikel geven wij een overzicht van de verschillende verplichtingen van de verschillende marktdeelnemers.

Serie MDR - Software en de Medical Devices Regulation

Eerder in deze serie bespraken wij de inwerkingtreding van de Verordening Medische Hulpmiddelen (MDR) en de classificering van hulpmiddelen. In dit blogbericht zullen wij verder inzoomen op een specifiek type hulpmiddel, namelijk software. De MDR is nieuwe wetgeving die de al bestaande wetgeving op het gebied van medische hulpmiddelen vervangt. Voor software is van belang dat, vanwege een ruimere definitie van hulpmiddelen in de MDR, software eerder als medisch hulpmiddel is aan te merken.

Serie MDR - Eerste Hulp bij classificering

Per 26 mei 2021 is de Verordening Medische Hulpmiddelen (MDR) van toepassing. Deze verordening bevat regels die gelden voor alle medische hulpmiddelen die in Europa op de markt worden gebracht. Eerder hebben wij een algemeen kader voor medische hulpmiddelen geschetst en hebben we u kennis laten maken met de elektronische databank voor medische hulpmiddelen. In deze blog behandelen we de classificering van medische hulpmiddelen.

Herijken van IT-contracten: 5 tips hoe heronderhandelingen aan te vliegen

Momenteel worden door steeds meer organisaties lopende IT-contracten tegen het licht gehouden. Dit kan te maken hebben met het noodzakelijkerwijs moeten snijden in kosten, maar net zo goed kan het gaan om het wijzigingen van functionaliteiten of tooling (bijvoorbeeld snel implementeren en uitrollen van Microsoft Teams of Zoom om online vergaderingen te houden). Passen de afspraken daar nog wel bij ? Ligt de focus nog goed? Kan ik snijden in de kosten? In deze blog geef ik 5 praktische tips hoe je dit zou kunnen aanvliegen. Er kan meer dan u denkt.

1 2 3 4 5 6
...
9