1. Home
  2. Specialisten
  3. Rene Sueters

René Sueters Belastingadviseur - Associate partner Fiscaal advies

Neem vrijblijvend contact op Telefoon 026 353 84 92 Mobiel 06 5391 57 86 E-mailadres Stuur mij een e-mail Social

Over René Sueters

Biografie

Praktisch, betrokken, creatief en ervaren belastingadviseur gespecialiseerd in loonbelasting, sociale verzekeringen en grensoverschrijdende arbeid. Na jarenlange ervaring bij Loyens & Loeff en de Belastingdienst nog steeds enthousiast over alles wat te maken heeft met fiscale- en sociale verzekeringsaspecten tussen werkgever en werknemer. Ik adviseer grote en middelgrote werkgevers onder meer over de werkkostenregeling, werknemersparticipaties, arbeidsverhoudingen, kostenvergoedingssystemen en begeleiding controles door overheidsinstanties. Daarnaast adviseer ik werkgevers en werknemers over grensoverschrijdende arbeid. Hierbij gaan we aan de hand van de feiten en omstandigheden bepalen waar de werknemer belast en sociaal verzekerd is. Uiteraard mag ook de aandacht voor de pensioenopbouw niet ontbreken.   

 

 

 

Functie(s)

2018 Belastingadviseur - Associate partner, Dirkzwager
Banking & Finance, Energie, Food & Agri, Handel & Transport, Internationaal, Ondernemingen, Onderwijs, Overheden, Particulieren, Vastgoed, Verzekeraars, Zorg Fiscaal advies, Loonheffingen, German Desk, Participaties, Pensioenrecht grensoverschrijdende arbeid werkkostenregeling werknemersparticipatie arbeidsverhoudingen sociale verzekeringen managementovereenkomsten kostenvergoedingssystemen begeleiden controles ketenaansprakelijkheid loonvormen flexibel belonen loon in natura gebruikelijk loon voor directeur groot aandeelhouders dienstbetrekking Pseudo eindheffingen Dirkzwager - Velperpoort
Velperweg 1
6824 BZ Arnhem

Opleiding(en)

1998 Fiscaal recht, Katholieke Universiteit Brabant, Tilburg

Nevenactiviteit(en)

Auteur van de Loon almanak van Nextens

Talen

Nederlands, Duits, Engels

Events


6 juni 2024

Arbeidsrecht event 6 juni 2024

Duik in de dynamische wereld van de arbeidsmarkt! Ook in 2024 blijft deze voortdurend in beweging. Weet uw organisatie hoe ze moet meebewegen in de pensioentransitie, wat er komt kijken bij een gewenste of noodzakelijke reorganisatie als gevolg van veranderende marktomstandigheden, is uw organisatie up-to-date met een goed integriteitsbeleid en op de hoogte van de wijzigende regelgeving voor het werken met ZZP’ers? In ons evenement inspireren wij u graag met informatie en praktijkvoorbeelden bij deze belangrijke onderwerpen.


6 juni 2024

Arbeidsrecht event 6 juni 2024

Duik in de dynamische wereld van de arbeidsmarkt! Ook in 2024 blijft deze voortdurend in beweging. Weet uw organisatie hoe ze moet meebewegen in de pensioentransitie, wat er komt kijken bij een gewenste of noodzakelijke reorganisatie als gevolg van veranderende marktomstandigheden, is uw organisatie up-to-date met een goed integriteitsbeleid en op de hoogte van de wijzigende regelgeving voor het werken met ZZP’ers? In ons evenement inspireren wij u graag met informatie en praktijkvoorbeelden bij deze belangrijke onderwerpen.

Delen of opslaan

Kennis geschreven door René Sueters

1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 34

Rechtbank Arnhem-Leeuwarden: 30%-regeling ook van toepassing op hogeschool-studenten met wo-diploma

De 30%-regeling is de laatste tijd veel in het nieuws, vooral omdat de regeling aan alle kanten versoberd wordt. Dit maakt het moeilijker voor werkgevers om hooggekwalificeerd personeel uit het buitenland aan te trekken. De potentiële vijver waarin kan worden gevist lijkt daardoor kleiner te worden. Maar, die potentiële vijver, hoe groot is die dan precies? Daarover ging een rechtbankprocedure die we onlangs voerden. Conclusie: De rechtbank Arnhem – Leeuwarden is - met ons – van oordeel dat de reikwijdte van één van de (salaris)voorwaarden voor jonge hoogopgeleide werknemers ruim moet worden uitgelegd. Dit betekent dat niet alleen werknemers met een diploma behaald aan een universiteit, maar ook werknemers met een wo-diploma behaald aan een hogeschool kwalificeren voor toepassing van de 30% regeling.

De 30% regeling voor expats verder versoberd

Na de recente versoberingen van de 30% regeling zoals het beperken van de looptijd en de aangekondigde aftopping van het bedrag waarover de 30% regeling kan worden toegepast, zijn door de Tweede Kamer op 26 oktober 2023 3(!) amendementen aangenomen die de 30% regeling met ingang van 1 januari 2024 nog verder zouden versoberen. Als de Eerste Kamer instemt met deze verdere versobering van de 30%-regeling, dan leidt dit tot een administratieve lastenverzwaring voor werkgevers.

Telewerken en sociale zekerheid in Europees verband

De Covid maatregelen hadden tot gevolg dat werknemers meer gingen thuiswerken. In de praktijk blijkt dit thuiswerken zo goed te bevallen dat massaal van het thuiswerken gebruik wordt gemaakt. Echter wanneer sprake is van thuiswerken in een andere lidstaat dan waar de werkgever gevestigd is, kunnen gevolgen optreden voor de bepaling van het land waar de werknemer sociaal verzekerd is. Door een nieuwe Kaderovereenkomst wordt getracht deze gevolgen te beperken.

Handhavingsmoratorium vervalt: handhaving op schijnzelfstandigheid herleeft

Door de onrust die na de invoering van de Wet DBA ontstond, werd al snel besloten de handhaving op de kwalificatie van arbeidsrelaties op te schorten. Deze opschorting wordt het handhavingsmoratorium genoemd. Op 16 december 2022 is er een nieuwe voortgangsbrief ‘werken met en als zelfstandige(n)’ verschenen. In deze blog staan wij alvast kort stil bij de term schijnzelfstandigheid en de geschiedenis van het huidige handhavingsmoratorium.

Hybride werken: de reiskosten- en thuiswerkvergoeding

Over thuiswerken is inmiddels veel geschreven. Voor hybride werken begint nu de nodige aandacht op gang te komen. Zo heeft de Sociaal Economische Raad (SER) recent een advies over hybride werken uitgebracht. Arbeidsrechtelijk zijn er wat haken en ogen aan hybride werken. Kan je als werkgever verplicht worden te reageren op een dergelijk verzoek? Hoe implementeer je dit in de organisatie? Wat zijn de (fiscale) gevolgen? Ook als het gaat om internationaal (grensoverschrijdend) hybride werken is sprake van complexe regelgeving. In deze blogreeks zullen wij hier verder op ingaan.

Staat de deur naar maatwerk bij de definitieve vaststelling van NOW 1.0 dan toch open?

Ondernemers die voor de periode maart tot en met mei 2020 (een voorschot op) loonkostensubsidie hebben ontvangen, moesten uiterlijk op 31 oktober 2021 de definitieve vaststelling aanvragen bij het UWV. De ondernemers die dat niet (tijdig) hebben gedaan, krijgen van het UWV tot en met 9 januari 2022 de tijd om alsnog een aanvraag in te dienen om te voorkomen dat zij het volledige voorschot moeten terugbetalen. Een recente uitspraak van de rechtbank Limburg onderstreept het belang om het (definitieve) vaststellingsbesluit van het UWV te controleren en zo nodig bezwaar te maken.

Junior vs. Senior: José Niers en René Sueters

Een senior-fiscalist neemt een junior-fiscalist onder zijn hoede. Deze jonge mensen vormen de nieuwe generatie Dirkzwagerjuristen. Hoe kijkt de junior naar de senior en andersom?

Nieuwe renseigneringsverplichting voor inhoudingsplichtigen

Per 1 januari 2022 wordt een nieuwe renseigneringsplicht ingevoerd. Lees hieronder voor wie de renseigneringsplicht geldt en waarover informatie moet worden verzameld en gedeeld met de Belastingdienst.

De Werkkostenregeling: Wat gaat vaak fout?

De werkkostenregeling (WKR) is een verzamelnaam voor alle fiscale regels rondom de vergoedingen, de verstrekkingen en het ter beschikking stellen aan werknemers. Door het grote aantal regels is het moeilijk voor een werkgever om alle kennis in huis te hebben voor een juiste uitvoering van de WKR. Hieronder vindt u een overzicht van (grote kosten)posten die regelmatig verkeerd worden verwerkt in de loonadministratie voor de WKR.

BIK-update: Voorstel om BIK met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 in te trekken

De Baangerelateerde Investeringskorting (hierna: de BIK) is een stimuleringsmaatregel die op 15 september 2020 werd gepresenteerd als onderdeel van het Belastingplan 2021. De RVO startte de communicatie over de BIK naar ondernemers per 1 januari 2021. Het aanvraagloket zou in ieder geval per 1 september 2021 openen. Op 28 mei 2021 heeft het Kabinet echter redelijk onverwachts voorgesteld de BIK met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 in te trekken en te vervangen voor een verlaging van de Awf-premie voor werkgevers in 2021.

Vergoedingen en verstrekkingen bij het thuiswerken

Hoe onredelijk het ook lijkt, bij thuiswerken gelden er andere fiscale regels voor vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers dan op kantoor. Nu we meer thuiswerken (mede dankzij Coronavirus) is het belangrijk te weten welke fiscale beperkingen en welke fiscale mogelijkheden er zijn voor vergoedingen en verstrekkingen aan de thuiswerker.

1 2 3