1. Home
  2. Cases
  3. Coolworld Rentals
  4. Succesvol verkooptraject Coolworld Rentals

Succesvol verkooptraject Coolworld Rentals

Gepubliceerd 25 september 2019

“In een overnametraject is het belangrijk dat er goede adviseurs naast je staan.” CEO Ruud van Mierlo en CFO Eric van den Adel kijken tevreden terug op de verkoop van Coolworld Rentals. “Mede dankzij zulke adviseurs is er de juiste deal uitgekomen.”

Het snelgroeiende Coolworld Rentals verhuurt koel- en verwarmingsapparatuur in zes landen. Naast thuismarkt Nederland, zijn dat België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Oostenrijk. Dat levert een jaaromzet op van ongeveer € 30 miljoen. “Dat doen we met zo’n 120 medewerkers, plus een flexibele schil met ingehuurde mensen die onder meer apparatuur transporteren en installeren. We hebben namelijk extra pieken tijdens de zomer- en wintermaanden,” verklaart Ruud van Mierlo.

Coolworld Rentals

Coolworld Rentals werkt voor onder meer de procesindustrie, voedingsbedrijven, retail en farmacie. Van Mierlo, gevraagd naar een voorbeeld: “Veel opslagfaciliteiten zijn ingericht tot een bepaalde temperatuur. Als het buiten vervolgens te warm wordt, moet er koelcapaciteit bij. Dat verzorgen wij. Ook als de airconditioning in een kantoorgebouw uitvalt.”

“Bij een onderhoudsstop in de chemische industrie is tijdelijk koeling van buitenaf nodig,” vult Eric van den Adel aan. “En een farmaceutisch bedrijf dat gedurende enkele jaren een nieuw vaccin ontwikkelt, investeert vaak liever niet in hardware, maar klopt bij ons aan voor een full service invriesoplossing. Denk ten slotte aan supermarktketens die voor Kerstmis behoefte hebben aan meer koel- of vriescellen voor de kalkoenen en andere bederfelijke lekkernijen.”

Voor elke klant een passende oplossing 

Het omvangrijke scala aan hoge kwaliteit apparatuur is een van de eigenschappen waarmee Coolworld Rentals zich onderscheidt in haar markt. Voor elke klant een passende oplossing. “Bovendien zijn we internationaal en groot, maar niet supergroot of onderdeel van een wereldwijd concern. Daardoor kunnen we klanten snel helpen. Als we vanmiddag een aanvraag krijgen waardoor hier vannacht tien mensen moeten doorwerken, staan ze klaar. Die intrinsieke beleving, het familiegevoel, daar zijn we uniek in, zeggen ook onze klanten.”

Interesse overnamemarkt

Omdat de twee oprichters - Yves Buijzen en Jack Buijnsters – midvijftigers waren, vanuit hun familie opvolging ontbrak en er extra kapitaal nodig was om verdere groei te faciliteren, ontstond de overweging tot de verkoop van een deel van de aandelen van het toen bijna 25-jarige Coolworld Rentals. December 2017 namen ze een corporate financekantoor in de arm om de interesse in de overnamemarkt te peilen.

Van den Adel: “Coolworld is een kapitaalintensief bedrijf met groeiambitie. De aandeelhouders stelden zich de vraag of zij telkens zelf wel fors wilden blijven investeren en de hierbij behorende risico’s wilden blijven lopen. Of ga je extern ondersteuning en middelen aantrekken?”

Het plotselinge overlijden in februari 2018 van Yves Buijzen vertraagde de zoektocht, die een half jaar later werd hervat. “Indachtig de spirit die we hadden en wat Yves had gewild. Daarbij is het oorspronkelijke idee overeind gebleven,” vervolgt Van Mierlo. “Namelijk een zelfstandig Coolworld, maar wél met de faciliteiten om te groeien.

En met een minderheidsbelang voor de oorspronkelijke (erven) eigenaren, omdat ze betrokken wilden blijven bij de firma. Verder wilde toenmalig CEO Jack Buijnsters zich terugtrekken uit het dagelijks management en zich toeleggen op een toezichthoudende rol.”

Overweldigend

De genoemde interesse was overweldigend. Ruim tachtig partijen meldden zich aan. Van Mierlo: “Logisch, Coolworld Rentals is een goed renderende onderneming met toekomst. Na diverse rondes is uiteindelijk voor investeringsmaatschappij Gimv gekozen.”

Van den Adel: “De aanbieding klopte. Zowel qua bedrijfsfilosofie, de aanwezigheid in dezelfde landen als de ambitie om samen met Coolworld verder te groeien. Bovendien is Gimv een groot voorstander van een minderheidsbelang van de oud-aandeelhouders. Verder is het gehele management eveneens ingestapt. Gimv wil Coolworld Rentals door laten groeien door te investeren. Het zit in dezelfde landen als wij en hanteert dezelfde pragmatische manier van denken. Kortom, een prima basis om samen op te trekken.”

Plaatje erachter

Bijzonder was dat Van Mierlo en Van den Adel enerzijds optraden voor de verkopende partij en anderzijds in de nieuwe setting ook aandelen kochten. Op de vraag of dit mogelijke tegengestelde belang dat hierbij optrad niet ongemakkelijk voelde, antwoordt Van Mierlo. “De aandeelhouders waren op zoek naar een redelijke prijs en wilden niet het onderste uit de kan. De prijs moet natuurlijk kloppen, maar het ging tevens om het plaatje erachter, namelijk de toekomst van Coolworld Rentals en haar medewerkers. Een koper die misschien nog meer geld had geboden, om het bedrijf vervolgens uit te melken, was het nooit geworden.”

Van den Adel: “Natuurlijk waren er wel momenten waarin je met dat tweestrijdige belang te maken had. Maar dan legden we dat altijd heel open op tafel. Dirkzwager heeft daarin overigens ook een belangrijke rol gespeeld.”

Plezierige wisselwerking

Dirkzwager is al jarenlang de juridische adviseur van Coolworld Rentals in Nederland en de Duitstalige landen. Van den Adel: “In vele fases van de onderneming en bij talrijke vraagstukken heeft Dirkzwager ons ondersteund. Van het opstellen van contracten en voorwaarden tot het oplossen van een incidenteel probleempje met een relatie. Het is makkelijk dat je een kantoor kunt aanspreken dat ons goed kent. Ook de German desk van Dirkzwager komt goed van pas.”

“Bij deze overname was Selma van Ramele de jurist die namens de verkopers moest zorgen dat de transactie juridisch tot stand kwam. Als je ziet wat voor papierwerk nodig is om een onderneming te kunnen verkopen en wat er verder bij komt kijken, dat is ongelooflijk. Daarbij werkte Dirkzwager vruchtbaar samen met het advocatenkantoor van de koper. Dat hebben we wel eens anders gezien.”

Van den Adel: “Selma ontwikkelde zich daarnaast tot een soort persoonlijk adviseur met wie je kon spiegelen en die tevens naar het ondernemingsbelang keek. Ze zorgde voor de kennis die wij niet hebben en durfde te confronteren als we het in haar ogen niet goed zagen. En ze bemiddelde wel eens om wat kou uit de lucht te halen. We kijken dan ook terug op een buitengewoon plezierige wisselwerking. Dat vindt ook de nieuwe grootaandeelhouder Gimv, want we werken nog steeds met Dirkzwager en blijven dat ook doen.”

Wat is jullie advies aan ondernemers die hun bedrijf gaan verkopen?

Van Mierlo: “Zorg dat je goede adviseurs naast je hebt. Hun rekeningen betalen zich terug in een betere deal. De valkuil is dat je vanuit kostenoverweging geneigd bent geen adviseur in de arm te nemen. Met ‘penny wise, pound foolish’ als gevaar.” Van den Adel: “En houd het management van de onderneming vanaf dag één betrokken. Confronteer het niet met voldongen feiten. Want na de verkoop moet het bedrijf wel met hen verder.”

Ook kennismaken met Dirkzwager?

Door de focus op multidisciplinaire teams houden de specialisten van Dirkzwager een actuele totaalvisie op hun vak. Zo verzekeren wij onze cliënten van doeltreffende en efficiënte dienstverlening.

Neem direct contact op

Gerelateerde cases