1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 20

IT-projectmanagement & de juridische gereedschapskist: tips en aandachtspunten

Een IT-project tot een goed einde brengen is een hele klus. Veel IT-projecten mislukken nog steeds. Heldere afspraken over en goede uitvoering van het projectmanagement kunnen helpen te voorkomen dat het project ontspoort. In deze blog een paar aandachtspunten vanuit de juridische praktijk.

Hoe herken je een ontsporend IT project? En hoe krijg je die weer “back on track”?

Begint uw klant steeds meer en steeds gedetailleerdere controlevragen te stellen over de status van het project? Krijgt u van uw leverancier te horen dat dit soort vragen veel te veel tijd kost en ten koste gaat van het halen van de beloofde go-live datum? Kan uw leverancier wederom geen inzicht geven in de stand van zaken van het project? Gefeliciteerd (cynisch), uw IT-project is aan het ontsporen. Hoe zet u uw project weer op de rails? In dit blog geef ik een aantal tips om dit om te draaien en om te voorkomen.

Leverancier die ondanks herhaald aandringen niet betaald krijgt mag zelf opzeggen

Het ontwikkelen van software kost tijd en het kan soms even duren voor er resultaat zichtbaar wordt. Het vergt dan vertrouwen in de programmeur om de tussentijdse nota's te betalen. Dat het behoorlijk mis kan gaan wanneer dat vertrouwen ontbreekt blijkt uit een uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. De leverancier zelf zegde op een gegeven moment maar de overeenkomst op omdat betaling uitbleef en deed dat volgens het Hof terecht. De klant moest de openstaande vorderingen nog wel volledig betalen.

Over Scrum-Agile projecten met fatale termijnen?

Agile-projecten gaan uit van een stapsgewijze ontwikkeling of implementatie van software. In korte ‘sprints’ van tussen de 2 en 4 weken wordt door teams van de leverancier en afnemer samengewerkt om snel stappen voorwaarts te zetten. Per sprint wordt vooraf vastgelegd wat er in de sprint gerealiseerd moet worden. En als dat niet geheel lukt dan wordt een en ander in een andere of volgende sprint alsnog opgepakt. In de praktijk leidt deze manier van werken nog wel eens tot discussie en geschillen omdat een project uitloopt in tijd of het budget opraakt zonder dat het beoogde eindstation is bereikt. In een recente kwestie moest het Hof Arnhem-Leeuwarden oordelen over een dergelijk geschil. Daarbij komt het hof tot een opmerkelijk oordeel, althans opmerkelijk in een Agile-context.

Onduidelijke samenwerking rondom software komt reseller duur te staan

Software wordt op allerlei verschillende manieren op de markt gebracht. Van direct contracteren met de programmeur tot (sub)licentiering door een reseller of juist verwijzing door een reseller en allerlei tussenvormen daarvan. Er bestaan dan ook vele vormen van samenwerking tussen softwaremakers en partijen die goed zijn in de verkoop van software. Een recente uitspraak van de rechtbank Gelderland laat zien dat het van belang is heldere afspraken te maken en niet zomaar een eigen koers te gaan varen. Die eigenzinnigheid komt de reseller in deze namelijk duur te staan.

Gerechtshof: geen redelijke verwachting legale software bij 150 euro betalen voor software die 6000 euro kost

Het Gerechtshof Den Bosch heeft in een geschil over een tweedehands laptop geoordeeld dat een koper die weet dat bepaalde software erg duur is, niet mag verwachten dat niettemin voor 150 euro een legaal exemplaar van de software op de laptop wordt geplaatst. Bovendien overweegt het Hof dat het gebruik van de software voor eigen risico van de laptopeigenaar is.

KNLTB-boete: wie kaatst kan de bal verwachten of toch een misslag?

In een artikel in het Tijdschrift Computerrecht geeft Mark Jansen een kritische beschouwing op het boetebesluit van de Autoriteit Persoonsgegevens waarbij aan de KNLTB een boete is opgelegd wegens het verhandelen van persoonsgegevens.

Wanneer is een termijn een fatale termijn die directe ontbinding van een overeenkomst rechtvaardigt?

Stel een afnemer en een IT-leverancier spreken af dat een softwaresysteem uiterlijk over een half jaar wordt opgeleverd (op 31 december 2011 om precies te zijn). De leverancier laat begin december weten dat het hem niet voor 31 december gaat lukken. De afnemer besluit om direct over te gaan tot ontbinding van de overeenkomst omdat hij uit de mededeling mocht afleiden dat de fatale termijn niet zou worden gehaald. Heeft de afnemer de overeenkomst met succes ontbonden?

IT-contracten (deel 10): Garantie

Binnen IT-contracten is garantie een veelbesproken en bediscussieerd onderwerp. Het overeenkomen van garanties geschiedt immers in het spanningsveld tussen de belangen van de leverancier enerzijds en de belangen van de afnemer anderzijds. In dit blog ga ik in op wat een garantie eigenlijk is, waarna ik een aantal veelvoorkomende garanties behandel.

1 2