1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 9

Wie claimt moet wel voldoende onderbouwen

Wanneer je een claim tegen een wederpartij instelt is het wel zo verstandig om dit voldoende te onderbouwen. Dat dit niet altijd voldoende gebeurt, blijkt uit een recente uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland.

Redelijkheid en billijkheid verlengen betaaltermijn restitutie vliegtickets

Als gevolg van de COVID-19 pandemie hebben veel luchtvaartmaatschappijen vluchten moeten annuleren. Op grond van de Verordening kunnen passagiers verzoeken om terugbetaling van de ticketprijs. Volgens artikel 8 lid 1 sub 1 onder a van de Verordening dient deze terugbetaling binnen zeven dagen plaats te vinden. Maar wat is een redelijke termijn onder deze omstandigheden?

Recht op terugbetaling vliegtickets wegens de uitbraak van corona?

Door de uitbraak van COVID-19 worden veel passagiers en de Europese vervoerssector zwaar getroffen. Vervoer is een van de sectoren die het zwaarst is getroffen door de pandemie. Dat komt door de maatregelen die de autoriteiten hebben genomen om de uitbraak in te dammen. Voor veel passagiers zijn reizen geannuleerd of doet de situatie zich voor dat passagiers niet meer willen of mogen reizen.

Is er sprake van Buitengewone omstandigheden?

Een bird strike – vogel in de motor – of een achtergelaten briefje dat op terreurdreiging kan wijzen; vliegtuigmaatschappijen zijn niet altijd schuldig aan een vertraging of annulering van een vlucht. In geval van buitengewone omstandigheden hoeven zij passagiers geen schade te vergoeden. Juristen van Ondernemingsrecht staan een grote Europese luchtvaartmaatschappij bij in dit soort zaken.

Conclusie A-G: luchtvaartmaatschappij hoeft ticketprijs geannuleerde pakketreis niet terug te betalen

Op 28 maart 2019 heeft A-G Saugmandsgaard Øe een conclusie uitgebracht naar aanleiding van prejudiciële vragen van de Rechtbank Noord-Nederland aan het Hof van Justitie van de Europese Unie. De A-G concludeert dat de luchtvaartmaatschappij de ticketprijzen van gedupeerde pakketreizigers niet hoeft terug te betalen wanneer hun pakketreis is geannuleerd, ongeacht de insolventie van de reisorganisatie.

Kamervragen over financiële compensatie bij slechte weersomstandigheden

Op 13 april 2018 heeft Kamerlid Dijkstra vragen gesteld aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de verschuldigdheid van financiële compensatie bij slechte weersomstandigheden. In dit artikel bespreekt Joanne Houwers de uitspraak die tot deze vragen hebben geleid.

Beroep op buitengewone omstandigheden door luchtvaartmaatschappij slaagt

Bij langdurige vertraging of annulering van een vlucht heeft de passagier recht op compensatie. In de Europese Verordening 261/2004 (hierna: de Verordening) is bepaald welk bedrag vergoed dient te worden. Een luchtvaartmaatschappij hoeft geen compensatie te bieden indien zich buitengewone omstandigheden hebben voorgedaan en de luchtvaartmaatschappij deze omstandigheden en de gevolgen daarvan niet had kunnen voorkomen door het treffen van alle redelijke maatregelen. Volgens de considerans bij...