1. Home
  2. Kennis

Onze kennis Sterker door kennis

Dirkzwager deelt actief kennis met iedereen die juridische of fiscale informatie nodig heeft. Waarom? Om het niveau van onze dienstverlening te verhogen en ons netwerk te vergroten. Kennis delen is kracht. Het geeft de cliënt inzicht en maakt samenwerking en advisering doelgerichter. Kennis delen vormt de basis van alles wat we doen.
1 filter(s) actief

Expertise

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Sector

Selecteer de gewenste filteritems

Thema

Selecteer de gewenste filteritems

  • Combinatie niet mogelijk met:

Auteur

Selecteer de gewenste filteritems

  • U heeft geselecteerd:
  • Combineren met:
  • Combinatie niet mogelijk met:
Zoekopdracht delen:
Aantal resultaten: 6

Is het een werkgever toegestaan om een arbeidsmigrant zonder BSN te laten werken (deel I)?

Op 25 november 2022 publiceerde de NOS een artikel over drie asielzoekers die de IND een ultimatum stelden voor het afgeven van een BSN. De asielzoekers gingen er in dat artikel (ten onrechte) van uit dat de IND daarover gaat én er in Nederland niet gewerkt mag worden zonder BSN. In deze blogreeks lichten wij toe op welke wijze een arbeidsmigrant zonder BSN in Nederland kan werken. In onze eerste blog gaan wij in op de vereisten voor de tewerkstelling van dergelijke arbeidsmigranten en maken wij inzichtelijk dat in beginsel niet vereist is dat de arbeidsmigrant over een BSN beschikt.

Verplichtingen van een (erkend) referent (deel V): de vreemdelingenclausule

Een vreemdeling die afkomstig is van buiten de EU of EER (m.u.v. Zwitserland) mag (in beginsel) uitsluitend in Nederland werken indien hij/zij beschikt over een verblijfs- en werkvergunning. De persoon of organisatie die belang heeft bij een verblijf van een dergelijke vreemdeling is een referent. Voor sommige vergunningen is vereist dat een organisatie erkend referent is. Het (erkend) referentschap brengt de nodige verplichtingen met zich. In een vijfluik gaan wij in op deze verplichtingen, de gevolgen van schending van deze verplichtingen en hoe de risico’s gemitigeerd kunnen worden. In deze vijfde en laatste blog van het vijfluik gaan wij in op de vreemdelingenclausule.

Verplichtingen van een (erkend) referent (deel IV): gevolgen van overtreding

Een vreemdeling die afkomstig is van buiten de EU of EER (m.u.v. Zwitserland) mag (in beginsel) uitsluitend in Nederland werken indien hij/zij beschikt over een verblijfs- en werkvergunning. De persoon of organisatie die belang heeft bij een verblijf van een dergelijke vreemdeling is een referent. Voor sommige vergunningen is vereist dat een organisatie erkend referent is. Het (erkend) referentschap brengt de nodige verplichtingen met zich. In een vijfluik gaan wij in op deze verplichtingen, de gevolgen van schending van deze verplichtingen en hoe de risico’s gemitigeerd kunnen worden. In deze vierde blog gaan wij in op de gevolgen van het schenden van een van de verplichtingen door een (erkend) referent.

Tewerkstellen van vluchtelingen uit Oekraïne: mag dat?

Na een maandenlange troepenopbouw zijn Russische troepen op 24 februari jl. Oekraïne binnengetrokken. De oorlog tussen Rusland en Oekraïne is een nachtmerrie voor Oekraïners die nu in grote onzekerheid verkeren over hun veiligheid. De Europese Commissie verwacht dat tussen de 2,5 en 6,5 miljoen Oekraïners zullen vluchten. Een gevolg van de oorlog is dat veel westerse bedrijven en burgers de Oekraïners een hart onder de riem steken, hulp aanbieden en hun banden met Rusland beëindigen. Op Europees niveau worden daarnaast afspraken gemaakt over het opvangen van de vluchtelingen in lidstaten van de Europese Unie (EU). Maar betekent dit dat u als Nederlandse werkgever vluchtelingen uit Oekraïne mag aannemen? In dit artikel geven wij antwoord op deze vraag.

De verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene nr. II: tellen, tellen en nog eens tellen

De verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene is in verblijfsvergunningenland een vreemde eend in de bijt. In het eerste artikel hebben wij toegelicht dat een verblijfsgat onder omstandigheden de toekenning van een verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene niet in de weg hoeft te staan. In dit tweede artikel van het drieluik over de verblijfsvergunning EU-langdurig ingezetene lichten wij toe welke periodes wel en welke periodes niet meetellen voor de vijfjaarstermijn.