1 pagina / bijlage te veel: buiten beschouwing laten of hele inschrijving ongeldig?

5 september 2014
Wat te doen als is voorgeschreven dat het in te dienen plan van aanpak dient te bestaan uit maximaal tien pagina’s en een plan van aanpak wordt ingediend bestaande uit tien pagina’s met daarbij een bijlage op A-3 formaat?De bijlage buiten beschouwing laten of de hele inschrijving ongeldig verklaren?Ongeldig verklaren, aldus de Haagse kort gedingrechter. Volgens de rechter betreft het weglaten van een van de pagina’s geen eenvoudige precisering of het recht zetten van een kennelijk materiële f...
Tony van Wijk
Tony van Wijk
Advocaat - Partner
In dit artikel
Wat te doen als is voorgeschreven dat het in te dienen plan van aanpak dient te bestaan uit maximaal tien pagina’s en een plan van aanpak wordt ingediend bestaande uit tien pagina’s met daarbij een bijlage op A-3 formaat?
De bijlage buiten beschouwing laten of de hele inschrijving ongeldig verklaren?

Ongeldig verklaren, aldus de Haagse kort gedingrechter. Volgens de rechter betreft het weglaten van een van de pagina’s geen eenvoudige precisering of het recht zetten van een kennelijk materiële fout. De informatie op die pagina kan van invloed zijn op de beoordeling en het is ook arbitrair welke pagina weggelaten moeten worden.

De beslissing van de aanbestedende dienst, Rijkswaterstaat, om de bijlage buiten beschouwing te laten en aan deze aan deze (‘overcomplete’) inschrijver te gunnen, gaat derhalve over de kop. Rijkswaterstaat wordt door de rechter geboden de gunningsbeslissing in te trekken, de inschrijving van de (‘overcomplete’) inschrijver ongeldig te verklaren en de opdracht inzake groot onderhoud van vaarwerken te gunnen aan de eisende partij (die alsdan de economisch meest voordelige inschrijving had gedaan).

T. van Wijk
Aanbestedings- en bouwrechtadvocaat

Gerelateerd

Staatssteun bij publieke financiering van warmtenetten

De Wet collectieve warmte (Wcw) vergroot de publieke sturing op warmtenetten: warmtebedrijven moeten voortaan een publiek meerderheidsbelang hebben. Dit...

Raad van State: Didam-criteria van toepassing op begrotingssubsidies

In zijn uitspraak van 23 juli 2025 heeft de Afdeling geoordeeld dat ook begrotingssubsidies schaarse rechten kunnen zijn, aangezien ook bij begrotingssubsidies...

Nieuwe drempelbedragen Europese aanbestedingen vastgesteld

Op 22 oktober 2025 zijn de nieuwe drempelbedragen voor Europese aanbestedingsprocedures gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie. De...
Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Aanbestedingsrecht in de praktijk: jurisprudentie en inzichten uit Q3 2025

Ook in het derde kwartaal van 2025 zijn er weer interessante uitspraken geweest binnen het aanbestedingsrecht. Dit artikel analyseert de belangrijkste...

Europese Commissie versoepelt aanbestedingsregels voor defensie- en veiligheidsopdrachten

De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan tot wijziging van de aanbestedingsrichtlijnen op het gebied van defensie en veiligheid. In haar voorstel licht...

Wanneer mag een geheime overheidsopdracht zonder aanbesteding worden gegund?

In een recent vonnis van de rechtbank Den Haag is geoordeeld dat de Nationale Politie een opdracht niet hoefde aan te besteden, omdat deze geheim was...
No posts found